معرفی مسجد گنبد سبز در شهر مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
معرفی مسجد گنبد سبز در شهر مشهد

همانطور که در مقاله‌های قبل‌تر بارها گفتیم تور مشهد دیگر آن سبکی نیست که به حرم بروید و نهایتا از بازار رضا خرید کنید و به منزل باز گردید. این مقصد جاهای تفریحی زیادی برای خانواده‌ها، مراکز خرید آنچنانی برای عاشقان خرید و همچنین جاهای تاریخی برای علاقمندان به فرهنگ و تاریخ دارد که می‌توان از همه این‌ها یکجا دیدن کرد. یکی از جاهایی که هم تاریخی است و هم مذهبی مسجد گنبد سبز است که در ادامه بیشتر به معرفی آن می‌پردازیم.

 

معرفی گنبد سبز مشهد

گنبد سبز مسجد و بنایی مربوط به دوران صفویه است که چون در ظاهر بیرونی آن از کاشی‌های فیروزه‌ای استفاده شده که گنبد سبز مشهور شده است. این یکی از جاهای تاریخی و مذهبی مشهد است که برخلاف این که در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۶ به ثبت میراث ملی کشور رسیده اما تنها مردم کمی آن را می‌شناسند و از آن اطلاع دارند. این مسجد جایی است که شیخ محمد مومن مشهدی در داخل آن به خاک سپرده شده است. شیخ محمد مومن از عالمان بزرگ شیعه است که در اوایل دوره صفوی زندگی می‌کرده و عمر خود را صرف مطالعه کتاب‌های شیعی و تعلیم و تدریس کرده، او در سفرهای مختلفی که داشته راجع به دین و ائمه سخنرانی‌های مفصلی می‌کرده است.

 

ارزان‌ترین و خلوت‌ترین زمان سفر به مشهد

شیخ محمد مومن که بود؟

گنبد سبز در واقع محل خاکسپاری شیخ محمد مؤمن مشهدی (شیخ محمد مؤمن استرآبادی)، از عارفان دوران صفوی است که تاریخ فوت او را به سال ۹۰۴ هجری قمری ثبت کرده‌اند. از آنجایی که شیخ محمد فردی شناخته شده و عارفی نامدار بود شاه عباس اول دستور داد تا بر مزار وی بنایی درخور ساخته شود. البته از مستندات تاریخی به دست آمده پیداست که ساخت نهایی و اتمام بنا در دوران شاه عباس دوم اتفاق افتاده است.

معماری مسجد گنبد سبز

همانطور که اشاره کردیم این ساختمان در دوران صفویه ساخته شده و به وضوح می‌توان تاثیرات سبک معماری آن دوره را در معماری این بنا هم دید. گنبد سبز ساختمانی ۸ ضلعی است که وقتی داخل آن هستید همان ۴ ضلعی دیده می‌شود و علتش هم طاق نماهای دو اشکوبه در خارج بنا است. به علاوه کاشی کاری گنبد این ساختمان فیروزه‌ای مایل به سبز است که باعث شده این مرقد به گنبد سبز معروف شود. همچنین این مرقد دارای ۴ ایوان زیبا و باصفا بوده که با خطوط کوفی تزئین شده است و شب‌ها با روشن شدن نورپردازی سبز این گنبد حال و هوای معنوی آن بیشتر هم می‌شود.

 

معرفی ۶ تا از بهترین هتل‌های ۵ ستاره مشهد

گنبد سبز مسجد کجا قرار دارد؟

گنبد سبز در شهر مشهد و خیابان آخوند خراسانی واقع شده و دقیقا در مرکز میدان قرار گرفته که خیلی از مردم آن را میدان آخوند خراسانی می‌شناسند. البته طبق روایات، این گنبد در زمان قدیم در مرکز باغی باصفا و زیبا قرار داشته و افراد سرشناس و دراویش به آن می‌رفتند اما دست بر تقدیر کم کم این باغ به صورت تکه تکه به دست مردم محلی افتاد. تا اینکه در دوران پهلوی اول تصمیم بر این شد تا بنا تخریب گردد که البته این اتفاق نیفتاد و بنا تا به امروز سالم باقی ماند. البته گنبد سبز ساختمانی با قدمت زیادی است که ساخت آن را حتی پیش از دوران حکومت شاه عباس اول می‌دانند. این که شهرسازی مدرن این گنبد را در خطر تخریب قرار داد نیز اتفاقی است که برای اغلب بناهای تاریخی و یا مذهبی می‌افتاد و خدا را شکر با ساختن میدانی دور این مقبره همه چیز حل و فصل شد و از تخریب آن جلوگیری شد.

گنبد سبز، ساخت تا تخریب

درباره گنبد سبز و مبدا و منشا آن مستندات تاریخی دقیقی وجود ندارد و چیزهایی که نقل می‌شود سینه به سینه بین مردم چرخیده و بیشتر آن به اعتقاد مردم محلی برمی‌گردد. زمانی که رضا شاه از مشهد دیدن می‌کند طرح‌های زیادی برای توسعه ارائه می‌دهد و بنا می‌شود تا خیابان‌های زیادی ساخته شود که مقبره شیخ محمد بر سر راه خیلی از این خیابان‌ها بود. استاندار خراسان که مسئول تخریب این بنا بود قبل از شروع به کار بیمار می‌شود و عارفان می‌گویند باید نامه بنویسی و از شاه درخواست تجدید نظر کنی که البته تا نامه به تهران برسد رضاشاه به جزیره موریس تبعید شد و استاندار نیز بر اثر بیماری درگذشت و این چنین شد که بنا به قوت خود سالم ماند و از تخریب جان سالم به در برد.

 

جاذبه‌های گردشگری اطراف مشهد

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان آخوند خراسانی

ساعت کار: همه روزه، از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب

۰۵ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران