معرفی مساجد مهم شهر مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
معرفی مساجد مهم شهر مشهد

شهر مشهد قطب گردشگری مذهبی ایران، جزو مفرح‌ترین کلان شهرهای کشور است که امکانات خوبی برای گردشگران و زائران فراهم کرده است. افرادی که با تور مشهد به این شهر تاریخی مذهبی سفر می‌کنند، می‌توانند از هتل‌ها و تفریحگاه‌های خوب شهر استفاده کرده و برای زیارت و بازدید به مساجدی که در اینجا معرفی می‌کنیم بروند. سپس به بازارهای شهر سری زده و مقداری سوغاتی برای عزیزانشان خریداری کنند.


حرم مطهر امام رضا

حرم امام رضا (ع) به عنوان اولین و اصلی‌ترین هدف گردشگران شیعه برای سفر به مشهد است. بسیاری از زائران در نزدیکی حرم مطهر، اتاق رزرو کرده و اقامت می‌گزینند تا اصطلاحا مجاور حرم امام رضا علیه السلام باشند و در طول شبانه روز بتوانند با امام خود به مناجات بپردازند. در واقع بیشترین تعداد زائران مشهد مقدس در ایام مناسبتی اعیاد شعبان، ماه رجب، محرم و دو دهه آخر ماه صفر به مشهد سفر می‌کنند. حرم امام رضا مجموعه‌ای است از آرامگاهِ علی بن موسی الرضا که دیگر مسجدها، آرامگاه‌ها، رواق‌ها، صحن‌ها، کتابخانه و موزه‌ها را نیز دربرمی‌گیرد. بسیاری از ساختمان‌های آنجا از دورهٔ صفویان و زمان شاه طهماسب صفوی به ‌جا مانده ‌است. وسعت حرم در طول بازسازی‌هایی که در سالیان گذشته صورت گرفته است، از ۱۲ هزار مترمربع به مساحتی نزدیک به یک میلیون متر مربع رسیده‌ که آن را تبدیل به یکی از بزرگترین اماکن مذهبی جهان کرده ‌است. در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله آشنایی با صحن‌های حرم امام رضا (ع) بزنید و با اطلاعات بیشتری به این سفر بروید.

مسجد بالاسر

اولین و قدیمی‌ترین بنای ساخته شده در حرم امام رضا، مسجد بالاسر است که معمولا زیارت کنندگان برای خواندن نماز و دعا وارد این ساختمان می‌شوند. این مسجد دارای ابعادی به طول ۸ متر و عرض ۴.۵ متر با ارتفاعی در حدود ۱۰ متر است و دیوار و سقفش با کاشی‌کاری بسیار زیبایی مزین شده است. همچنین اولین گنبد طلای حرم مطهر در صحن بیرونی و دارای دو پوشش است. پوشش اول آن، گنبد خانه حرم است که به آن قبه می‌گویند و پوشش دوم که بر بالای آن قرار گرفته که گنبد نام دارد. این گنبد در ابتدا با آجرهای زرد رنگ ایرانی ساخته و پس از آن با کاشی تزیین شد، سپس شاه طهماسب صفوی در سال ۹۳۲ هجری قمری، بدون آنکه تغییری در اصل بنا ایجاد کند، آن را با خشت‎هایی از جنس طلا ساخت و هم اکنون قدمت این گنبد به بیش از ۲ قرن می‌رسد. مناره یا گلدسته نیز از مهم‌ترین بناهای معماری است که جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ معماری و اسلامی دارد. منارهٔ کنار گنبد، منفرد ساخته شده‌ و دومین مناره روی ایوان عباسی قرار دارد که از آثار دورهٔ نادری است.

 

هنر اسلامی در زیباترین مساجد ایران

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، تقاطع خیابان های نواب صفوی، خیابان شیرازی و بلوار طبرسی

 

مسجد گوهر شاد

مسجد گوهر شاد از بناهای قدیمی عهد تیموری است که در اوایل قرن ۹ هجری قمری به مدت ۱۲ سال ساخته و در جنوب جرم امام رضا واقع شده است. در واقع این مسجد، یکی از مساجد قدیمی و زیبای حرم امام رضا به شمار می‌رود. مسجد گوهر شاد تقریبا به شکل مربع بوده و به عنوان یکی از زیباترین مساجد حرم به حساب می‌آید. این مسجد مجموعه‌ای از کاشی‌کاری‌های زیبا و اسلوب معماری اصیل اسلامی است و به دلیل به کار رفتن ظرافت بسیار به عنوان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی اسلامی شناخته می‌شود. مسجد گوهرشاد شامل ۴ ایوان بزرگ و ۷ شبستان است. به هنگام سفر به مشهد، اگر از علاقه‌مندان بازدید اماکن مذهبی هستید، مسجد گوهرشاد را به عنوان یکی از دیدنی‌ترین مساجد این شهر از دست ندهید.

 

معرفی بزرگ بازار اطلس مشهد

آدرس:‌ خراسان رضوی، مشهد، قسمت جنوبی حرم امام رضا (ع)، نزدیک صحن قدس

 

مسجد جامع گناباد

یکی از مساجد مهم اسلامی واقع در مشهد مقدس، مسجد جامع گناباد است که در قرن هفتم هجری قمری ساخته شد. قدمت این مسجد بیش از ۸۰۰ سال است و یکی از سه مسجد دو ایوانی در ایران است که در دوره خوارزمشاهیان ساخته شده که پس از زلزله سال ۱۳۴۷ در گناباد بسیار آسیب دید و فقط گنبد مسجد سالم ماند و دیگر بخش‌های مسجد بازسازی شد.

 

معرفی لوکس‌ترین هتل‌های مشهد

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، گناباد، کاخک، خیابان بهار

۰۲ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران