بهترین زمان سفر به مشهد مقدس

جاذبه‌های گردشگری مشهد
بهترین زمان سفر به مشهد مقدس

مشهد شهر هشتمین امام شیعیان می‌باشد. حرم مطهر علی ابن موسی الرضا (ع) سالانه ۳۰ میلیون گردشگر داخلی و خارجی را جذب خود می‌کند. تور مشهد یکی از پر طرفدارترین تورهای داخلی در آژانس‌های گردشگری است. لازم نیست قبلا به این شهر مقدس سفر کرده باشید تا از جاذبه‌ها و حس و حال عاشقانه آن بدانید. با همه این تفاسیر برای سفر به مشهد نیز باید زمان مناسبی را انتخاب کرد. انتخاب زمان مناسب برای مسافرت به این شهر باعث می‌شود تا بیشتر بتوانید از زیبایی‌های آن لذت ببرید. در این مقاله بهترین زمان سفر به مشهد برای عاشقان هشتمین اختر تابناک آسمان امامت بررسی شده است.

 

بهترین زمان سفر به مشهد از نظر آب و هوا

بهترین زمان سفر به مشهد از نظر آب و هوا چه موقعی است؟ این سوالی است که اکثر گردشگران داخلی قبل از سفر به آن فکر می‌کنند. شرایط آب و هوایی اصلی‌ترین معیار برای انتخاب تاریخ هر سفری است. تور مشهد نیز از این قاعده مستثنا نیست. زیرا وقتی به شهر مشهد می‌روید قطعا دوست ندارید شرایط آب و هوایی نامناسب برنامه‌ریزی‌های شما را به هم بزند. مساحت گسترده این شهر باعث شده است تا آب و هوای آن با توجه به منطقه تغییر کند. ولی در حالت کلی می‌توانیم بگوییم مشهد آب و هوایی سرد و خشک دارد. این به آن معنا است که تابستان‌ها گرم و زمستان‌ها سرد است. حداکثر دما در شهر مشهد حدودا ۴۰ درجه و حداقل دما منفی ۱۵ درجه سانتی‌گراد است.  در ادامه آب و هوای شهر مشهد را به طور جداگانه در هر فصلی بررسی می‌کنیم. همچنین با توجه به شرایط فصلی بهترین زمان سفر به این شهر را پیشنهاد می‌دهیم.

 

امام رضا

 

آب و هوای مشهد در فصل‌های مختلف سال

  • بهار

در فصل بهار شهر مقدس مشهد آب و هوای معتدل و دوست داشتنی دارد. به همین دلیل از نظر داشتن هوای دلپذیز فصل بهار بهترین زمان سفر به مشهد است. ولی نباید فراموش کرد که تعطیلات عید نوروز در بهار هستند. به همین دلیل اولین ماه سال پر از گردشگرانی است که راه مشهد را در پیش گرفته‌اند. اگر مشکلی با شلوغی شهر نداشته باشید فروردین بهترین زمان سفر به مشهد است. البته برای فرار از شلوغی می‌توانید سفرتان را برای اردیبهشت یا خرداد ماه هماهنگ کنید.

 

 تجربه‌ی سفر به مشهد با قطارهای لوکس

امام رضا

 

  • تابستان

همان‌طور که گفتیم تابستان‌های مشهد به طرز وحشتناکی گرم است. با این حال گردشگران زیادی در این فصل راهی مشهد می‌شوند. چرا که مدارس فصل تابستان تعطیل است. اگر شما بچه مدرسه‌ای ندارید فصل تابستان را برای سفر به مشهد توصیه نمی‌کنیم.

  • پاییز

آب و هوای مشهد در فصل پاییز معتدل و اندکی سرد است. همچنین با شروع مدارس تعداد مسافران ریزش شدیدی خواهند داشت. از این رو خیابان‌ها بسیار خلوت هستند و شما می‌توانید خیلی راحت خود را به حرم برسانید. نکته دوم اینکه با کاهش تعداد مسافران قیمت هتل‌ها و اجناس مغازه‌ها نیز کاهش شدیدی می‌یابند. از نظر ما بهترین زمان سفر به مشهد از نظر ارزانی تورها وخدمات بی‌شک پاییز است.

 

مشهد

 

  • زمستان

اگر سرمایی هستید به هیچ عنوان زمستان را برای سفر به مشهد پیشنهاد نمی‌کنیم. زمستان در مشهد به قدری سخت می‌گذرد که گاهی اوقات دما به زیر ۲۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. با تمامی شرایط بد آب و هوایی قیمت بسیار پایین هتل‌ها و تور مشهد در فصل زمستان را می‌توان انکار کرد.

 

 معرفی مهم‌ترین مراکز تاریخی مشهد

Mashhad

 

بهترین زمان سفر به مشهد از نظر مناسبت‌ها

قرار گرفتن حرم مقدس هشتمین امام شیعیان در شهر مشهد آن را به قرارگاه مسلمانان تبدیل کرده است. همه ساله شیعیان در مناسبت‌های خاصی به مشهد سفر می‌کنند. بهترین زمان سفر به مشهد از نظر مناسبت‌ها عبارتند از:

  • ماه رمضان: ماه رمضان یکی از خاص‌ترین روزهایی است که عاشقان اسلام دوست دارند در حرم حضور داشته باشند. در ماه مبارک رمضان از اذان صبح تا شب قرآن تلاوت می‌شود. همچنین جلسات تفسیر قرآن برگزار می‌شود. سفره افطاری بسیار با شکوه و عظیمی در حیاط حرم پهن می‌شود. یکی از جالب‌ترین اتفاقاتی که در ماه رمضان اتفاق می‌افتد پخش ۱۳هزار کارت دعوت در شهر است. با داشتن این کارت دعوت می‌توانید در مراسم افطاری حرم حضور داشته باشید. همچنین هر شب از ۳۰ هزار زائر در حرم امام رضا پذیرایی می‌کنند.

 

 چند راهکار برای کم کردن هزینه‌های سفر در مشهد 

مشهد

 

  • روز میلاد امام رضا: یکی دیگر از بهترین زمان سفر به مشهد از نظر مناسبت‌ها روز میلاد امام رضا است. سیل انبوهی از مردم برای اینکه بتوانند در این روز خاص در حرم باشند راهی شهر مشهد می‌شوند. مراسم تولد امام رضا بسیار با شکوه و مفصل به همراه سرود و شعر خوانی برگزار می‌شود.
  • روز شهادت امام رضا: مراسم سوگواری حرم امام رضا حال و هوای خاصی دارد. به همین دلیل بسیاری از عاشقان امام هشتم روز شهادت ایشان را برای زیارت انتخاب می‌کنند.
  • ایام سوگواری ماه محرم: جا ماندگان کربلا برای ابراز همدردی و عزاداری حرم امام رضا را انتخاب می‌کنند. به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا، شام غریبان و اربعین حس و حال عجیبی دارد. مراسم مداحی، خطبه‌خوانی و عزاداری با شور و شوق زیادی در صحن حرم برگزار می‌شوند.
۱۳ آبان ۱۳۹۸

نظرات کاربران