آبشار ارتکند، از زیبایی های طبیعت مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
آبشار ارتکند، از زیبایی های طبیعت مشهد

شهر مشهد جاذبه‌های طبیعی زیادی اطراف خود دارد و آبشار ارتکند نیز یکی از این جاذبه‌ها به شمار می‌آید. آبشاری در نزدیکی مشهد که از ازترفاعی نسبت زیاد به زمین ریخته و منظره‌ای چشم نواز را در اطراف خود می‌سازد. اگر به دنبال جایی ییلاقی و جذاب می‌گردید تا در سفر به مشهد به سراغش بروید، پیشنهاد می‌کنیم، حتما سری به آبشار زیبای ارتکند بزنید.

 

آبشار ارتکند کجاست؟

احتمالا اولین سوالی که برایتان پیش بیاید این است که آبشار ارتکند کجاست؟ برای این که به این مکان زیبا بروید، باید از خود مشهد به سمت کلات نادری حرکت کنید. این مسیر چیزی حدود دو تا سه ساعت زمان خواهد برد، چون فاصله بین مرکز شهر مشهد تا آبشار ارتکند حدودا صد کیلومت راست. در مسیر کلات نادری باید از خروجی روستای سررود داخل رفته و سپس ۵ کیلومتر در مسیر جاده‌ای سپری کنید تا در نهایت به آبشار ارتکند برسید.

در سفر با تور مشهد می‌توانید از تاکسی‌های دربست یا حتی اسنپ و دیگر اپلیکیشن‌های تاکسی آنلاین برای رفتن به آن‌جا استفاده کنید اما هزینه‌ی این کار کمی بالا خواهد بود. آن‌هایی هم که با ماشین شخصی به مشهد سفر می‌کنند، می‌توانند به راحتی مسیر گفته شده را طی کرده و به این آبشار زیبا برسند.

عکس: kalattour.com

 

البته در نزدیکی محل آبشار، اطاقکی در نظر گرفته شده و برای ورود، مبلغ اندکی برای پارکینگ دریافت می‌شود. همچنین در همین محل به شما کیسه زباله نیز داده می‌شود تا آشغال‌های خود را در منطقه رها نکرده و با خود برگردانید.

سپس شما باید مسیری کمی کم‌تر از یک ساعت را پیاده بروید تا به محل اصلی آبشار برسید. این مسیر خیلی سخت نیست و کمی شیب به سمت بالا دارد، پس بهتر است کفش‌های کتانی و راحت بپوشید تا در طول راه به مشکل نخورید. این را هم در نظر بگیرید که در مسیر رسیدن به آبشار، باید چند بار از عرض رودخانه‌های کوچک رد شده یا از فضایی بسته شبیه به تونل بگذرید که در آن آب جریان دارد. پس انتظار خیس شدن را هم داشته و لباس اضافه با خود ببرید. در نهایت از یک غار کوچک گذشته تا به آبشار برسید.

البته در طول مسیر، جاهایی برای صرف غذا و نوشیدنی و استراحت در نظر گرفته شده که می‌توانید از این محل‌ها نیز استفاده کنید.

 

آشنایی با آبشار زیبای گرینه در مشهد

عکس: eghtesadonline.com

 

درباره آبشار ارتکند

آبشار ارتکند در واقع به دو آبشار جدا از هم اطلاق می‌شود که جز زیباترین آبشارهای ایران هستند. بعد از این که از غار گذشتید، در دهانه غار گفته شده، آب آبشار اول را مشاهده خواهید کرد که از ارتفاعی پانزده متری به زمین می‌ریزد. شما باید از زیر آب آبشار گذر کنید تا به فضای باز برسید و سپس برگشته و زیبایی واقعی آبشار ارتکند را مشاهده نمایید.

آبشار دوم کمی جلوتر است و برای رفتن به آن‌جا باید از دیواره‌ای سنگی گذر کنید که نسبتا شیبی تند داشته و طنابی به آن‌جا آویزان است که برای بالا رفتن به شما کمک کند. بعد از طی کردن مسیری پانزده دقیقه‌ای و نسبتا پر پیچ و خم به آبشار دوم می‌رسید که ارتفاعی ۳۵ متری دارد، پر آب‌تر است و در واقع می‌توان آن را آبشار زیباتری نامید. خیلی از افرادی که به دیدن آبشار ارتکند می‌آیند، در همان مکان اول باقی مانده و در ادامه به دیدن آبشار دوم نمی‌روند، به همین دلیل، فضای این محل دنج‌تر است و البته برای عکاسی مکانی فوق‌العاده خواهد بود. با این حال متاسفانه به خاطر مسیر دسترسی، همه امکان رفتن به آن‌جا را ندارند. قبلا پلکان‌های فلزی برای بالا رفتن وجود داشت که گویا آن‌ها را هم برداشته‌اند و کار را برای رفتن به آبشار دوم سخت‌تر کرده‌اند.

از نظر زیبایی، آبشار ارتکند واقعا جذاب و متفاوت است. هر دو آبشارها دارای فضایی سرسبز اطراف خود هستند و هر دو از زیباترین‌ها در منطقه به حساب می‌آیند. حتی در طول مسیر که به آبشار می‌رسید نیز، می‌توانید از فضای کلی این محل لذت برده و در هر گوشه به عکاسی و ثبت قاب‌های زیبا بپردازید.

عکس: safarmarket.com

 

امکانات موجود در اطراف آبشار ارتکند

در خود محل آبشار، جایی برای استراحت یا امکاناتی وجود ندارد اما در طول راه، و در نزدیکی آبشار، هم محل‌هایی برای استراحت، سفارش چای و غذا و هم سرویس بهداشتی وجود دارد. متاسفانه سرویس‌های بهداشتی عموما وضعیت خوبی ندارند و به طور کلی، از نظر امکانات این محل، خیلی مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد. پس بهتر است، وسایل مورد نیاز خود را همراه داشته باشید.

 

آشنایی با مجتمع تفریحی صد آبشار مشهد

عکس: youtube.com

 

آب و هوای آبشار ارتکند

یکی از امتیازهای آبشار ارتکند آب و هوای بسیار خوب آن منطقه است که در کلات نادری و اطراف آن برجاست. منطقه‌ای کوهستانی که در در تابستان هوایی خنک دارد و اگر در این روزها به تور مشهد می‌روید، حتما پیشنهاد می‌کنیم به آن‌جا بروید و از خنکای این محل لذت ببرید. به همین منوال، اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار با توجه به سرمای هوا، این محل شرایط مناسبی ندارد.

در مجموع بهترین موقع برای بازدید از آبشار ارتکند اواخر بهار است که درختان سرسبز و زیبا خواهند بود، آبشار پر آب است و همه چیز در شرایطی ایده‌آل قرار دارد.

عکس: mihmansho.com

 

در زمان بازدید از آبشار ارتکند چه چیزهایی همراه ببریم؟

همان طور که گفتیم، مسیر رسیدن به آبشار نیاز به پیاده روی طولانی و گذر از مسیرهای رودخانه‌ای دارد، پس همراه داشتن کفش مناسب و لباس اضافه را فراموش نکنید. اگر هم قصد بازدید از آبشار دوم را دارید، باید کفش‌های آج دار بپوشید در غیر این صورت بعید است به آن‌جا برسید. پیشنهاد می‌کنیم، خوراکی و آب آشامیدنی هم همراه داشته باشید تا به مشکل نخورید.

اگر با ماشین شخصی به آبشار ارتکند می‌روید، در نظر داشته باشید که نزدیک‌ترین جایگاه بنزین در این مسیر، جایگزاه زاوین است، پس بهتر است قبل از سفر به اندازه کافی بنزین بزنید.

 

۶ آبشار دیدنی اطراف مشهد

عکس: safarmarket.com

 

نکاتی که پیش از رفتن به آبشار ارتکند باید بدانید

  • در روزهای آخر هفته بهار و تابستان، گردشگران زیادی به این محل می‌آیند، پس بهتر است در روزهای میانه هفته به آن‌جا بروید.
  • اطراف کلات چندین محل برای پرورش ماهی وجود دارد و در رستوران‌ها نیز همان ماهی‌ها سرو می‌شود، خوردن این ماهی‌ها را از دست ندهید.
  • اگر چراغ قوه دارید، همراه ببرید تا در مسیرهای غار مانند، راحت‌تر جلوی راه را ببینید، البته می‌توانید از چراغ قوه موبایل هم استفاده کنید.
  • اگر با آژانس رفته‌اید، حتما صبح زود بروید تا بتوانید تا تاریک نشدن هوا، برنامه‌ریزی برگشت را هم انجام دهید.
۲۸ شهریور ۱۴۰۳

نظرات کاربران