طبیعت‌گردی در ییلاقات اطراف مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
طبیعت‌گردی در ییلاقات اطراف مشهد

تور مشهد در گذشته با عنوان سفری زیارتی شناخته می‌شد، اما خوشبختانه با گسترش صنعت گردشگری و رونق انواع زمینه‌های توریستی از جمله بازارها، پاساژها و مراکز خرید، هتل‌ها، مراکز تفریحی و پارک‌ها حالا در تور مشهد اتفاقات و ماجراجویی‌های زیادی در انتظار مسافران این کلان‌شهر پیشرو است. یکی از مواردی که شاید از نگاه خیلی‌ها دور بماند طبیعت بسیار زیبا و دلنواز اطراف مشهد است. ییلاقات زیبا و دیدنی و جاذبه‌هایی که در انتظار کشف و دیده شدن هستند. در اینجا ما شما را به دل زیبایی‌های اطراف مشهد می‌بریم.

 

روستای زشک

روستای زرشک در مشهد که در فاصله ۳۰ کیلومتری مشهد و در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود، و همچنین سرچشمه دره شاندیز واقع شده از نقاط بسیار زیبا و دیدنی نه تنها خراسان رضوی بلکه ایران است که منظره‌ای دیدنی از باغ‌ها، دره‌ها، کوه‌ها، کوهپایه‌ها و مناطق مسکونی سنتی را به تصویر کشیده است. این روستا که به شدت خوش آب و هوا و بکر است از لحاظ جغرافیایی و آب و هوا برای باغ‌های میوه بسیار مناسب و حاصلخیز است. شما می‌توانید از این روستا دیدن کنید و بین چشمه‌ها و باغ‌های سرسبز و معطر آن غرق شوید.

دریاچه سد کارده

شما می‌توانید این دریاچه و سد آن را در فاصله ۴۴ کیلومتری شمال شهر مشهد پیدا کنید. این سد دارای آبی دائمی در تمام طول سال است که به دلیل داشتن ساحلی زیبا و مناظر اطرافش یکی از استراحتگاه‌های محبوب اطراف مشهد شناخته می‌شود. رودخانه و یا آبراهه‌هایی که به این سد می‌رسند از رشته کوه هزار مسجد سرازیر می‌شوند و چون روستای کارده در همان حوالی است برای راحتی یافتن آدرس نام روستا را برای این دریاچه در نظر گرفتند. این دریاچه که حدودا ۳۱.۵ میلیون متر مکعب گنجایش دارد قدیمی‌ترین سد خراسان رضوی محسوب می‌شود.

 

آشنایی با مجتمع تفریحی صد آبشار مشهد

پارک ملی تندوره

براساس تقسیم‌بندی کشوری منطقه حفاظت شده تندوره در شهرستان درگز در حوزه آبریز هریرود و زیر حوزه رود درونگر قرار گرفته است. این جنگل فوق‌العاده زیبا و دیدنی که دارای دره‌های عمیق و مناظر فراموش نشدنی است استراحتگاه محبوب مردم درگز و قوچان محسوب می‌شود. این جنگل زیبا دارای سابقه‌ای طولانی است. در ابتدا این مجموعه مساحت بیشتری داشت اما در سال ۱۳۵۳ مساحت آن کم شد در سال ۱۳۶۱ به عنوان پارک ملی تندوره به ثبت رسید. در حال حاضر مساحت پارک ملی ۳۵ هزار و ۵۴۰ هکتار و مساحت منطقه حفاظت شده تندوره ۹ هزار و ۵۰ هکتار است. این منطقه وسیع دارای دو نوع آب و هوای مختلف است در ارتفاعات هوا سرد و مدیترانه‌ای و در پایین دست هوا گرم و تقریبا خشک است.

آبشار اخلمد

این آبشار زیبا و ریسه‌ای که در ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهرستان چناران واقع شده است به عنوان یکی از تفرجگاه‌های محبوب اطراف مشهد برشمرده می‌شود. جدا از بحث زیبایی و فرح‌بخش بودن آبشار این منطقه دارای قدمتی چند هزار ساله و کهن است. ابتدای مسیر با انواع دار و درختان زیبا و باغ‌های میوه غافلگیر خواهید شد، اما خیلی محو مناظر نشوید زیرا این اول راه است و باید به ادامه مسیر بروید. پیاده‌روی نسبتا طولانی انتظار شما را می‌کشد تا به اولین آبشار با ۲۳ متر ارتفاع برسید. متوقف نشوید و یک کیلومتر دیگر پیش بروید تا به آبشار اخلمد برسید. ارتفاع ۴۰ متری آبشار باعث ایجاد سر و صدای روح نواز زیادی می‌شود که حتی از دورتر هم قابل شنیدن است. در ادامه شما می‌توانید آبشار سوم و چهارم را هم ببینید.

 

آشنایی با باغ وحش وکیل آباد مشهد

آبشار رود معجن

این آبشار زیبا که در حوزه تربت حیدریه قرار دارد از آبشارهای دیدنی مشهد است که توصیه می‌کنیم زمانی را برای بازدید از آن در نظر بگیرید. شما می‌توانید این آبشار را در فاصله ۴ کیلومتری روستایی از توابع بخش بایک شهرستان تربت حیدریه پیدا کنید که با ۲۸ متر ارتفاع زیبایی سحرانگیزی را پدید آورده است. این آبشار از آب‌های رشته کوه ۴۰ تن در حد فاصل ۵۴ کیلومتری شهرستان تربت تغذیه می‌شود و بعد از سیراب کرد منطقه به رودخانه حصارچه می‌ریزد. حتی بدون در نظر گرفت این آبشار هم بایک به خاطر داشتن فراونی چشمه و قنات از نواحی بسیار مهم خراسان رضوی محسوب می‌شود.

چشمه گراب

این چشمه طبیعی که در فاصله ۴۹ کیلومتری جنوب مشهد واقع شده از دیگر جاذبه‌های طبیعی اطراف مشهد برشمرده می‌شود. چشمه گراب در واقع مجموعه‌ای از چشمه‌های طبیعی در ارتفاع ۳۰ متری از زمین است که در جاده مشهد نیشاپور واقع شده‌اند. این چشمه‌ها که همگی دارای ظاهری مخروطی و وارونه هستند در فواصل حدودا ۵۰۰ متری از هم قرار گرفته‌اند.

 

گردشی یک روزه جذاب در تور مشهد

آبگرم میامی

این آبگرم که در یکی از بخش‌های تابع مشهد واقع شده به دلیل داشتن چشمه‌های آبگرم طبیعی که خاصیت درمانی و معدنی فراوانی دارند شناخته شده و محبوب است. شما می‌توانید با بازدید از یک مقصد بسیار نزدیک و درمانی استراحتی به یادماندنی را تجربه کنید.

 

آشنایی با مشهورترین آرامگاه‌های مشهد

۲۵ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران