تمام چیزهایی که باید در مورد شهر مقدس مشهد بدانید

جاذبه‌های گردشگری مشهد
تمام چیزهایی که باید در مورد شهر مقدس مشهد بدانید

مشهد دومین شهر بزرگ ایران است که به لحاظ مذهبی و گردشگری از بالاترین جایگاه برخوردار است. در طول تاریخ نیز این شهر به دلیل قرارگیری در کنار جاده ابریشم به لحاظ تجاری و حمل و نقل اهمیت زیادی داشته است. این شهر به عنوان بزرگ‌ترین مقصد مذهبی شیعه در ایران دارای فرهنگ‌های مختلف و غذاهای رنگین بسیار لذیذ است. مشهد دارای چیزهای زیادی برای کشف است که شاید خیلی از آن‌ها در سایه حرم مطهر ناشناخته باقی مانده باشند. اگر قصد سفر با تور مشهد به این شهر را دارید مطلب ما را دنبال کنید.

 

مرقد مطهر امام رضا

به دلیل وجود مرقد مطهر امام رضا (ع) در این شهر، مشهد نه تنها به عنوان دومین شهر بزرگ ایران بلکه به خاطر جنبه مذهبی و جایگاه ویژه‌ای که بین مسلمانان جهان دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. همه ساله میلیون‌ها نفر به این شهر سفر می‌کنند و سفر به این شهر حس بودن در محیط‌های چندملیتی را برای شما تداعی خواهد کرد. وقتی از دروازه عبور می‌کنید طبق رسوم سرتان را سمت گنبد طلایی حرم برگردانید و با سر ادای احترام کنید. احتمالا در طول کاوش و گردش در شهر مرتبا با این حرکت روبرو می‌شوید که مردم بومی هنگام رانندگی و عبور در مواجه با حرم، با سر ادای احترام می‌کنند. همانطور که می‌دانید زائران مکه را حاجی می‌نامند، به همین ترتیب زائران مشهد را هم مشتی می‌نامند که البته استفاده از این واژه این روزها تقریبا منسوخ شده است.

 

گشت و گذار در روستای توریستی‌ کنگ طرقبه مشهد

 

 

مرقد مطهر امام رضا

 

 

برخی از سایت‌ها و منابع ادعا می‌کنند حرم مطهر بزرگ‌ترین مرقد مذهبی در تمام دنیاست. بزرگ‌ترین باشد یا خیر در بزرگ و عظمت آن هیچ شکی وجود ندارد. خود حرم با انواع هنرهای کاشی‌کاری، آینه‌کاری، خوش‌نویسی‌های زیبای عربی تزئین شده و چندین صحن و حیاط دور تا دور آن را گرفته است. در نگاه اول این مجموعه همچون شهرکی پیچیده به نظر می‌رسد که باید حواس‌تان را جمع کنید تا بین صحن‌های متعدد آن گم نشوید. همانطور که می‌دانید عکاسی از داخل حرم مجاز نبوده و شما فقط می‌توانید در حیاط عکس‌برداری کنید و یا با خودتان تلفن ببرید. مشهد شهری توریستی است و با این که گردشگران غیرمسلمان هم به آن سفر می‌کنند اما در مورد حرم، آن‌ها فقط می‌توانند وارد حیاط شوند و اجازه ورود به داخل مرقد را ندارند. یکی از جذابیت‌های حرم مراسم نقاره‌زنی است که در سراسر دنیا تنها در این حرم برگزار می‌شود. نقاره‌زنی از زمان غزنویان رواج پیدا کرد و تا به امروز همچون سنتی غیرقابل چشم‌پوشی ادامه پیدا کرد.

 

 

خرید زعفران

همه ما می‌دانیم که زعفران گران‌ترین ادویه دنیاست که از آن به عنوان طلای قرمز یاد می‌شود. مشهد نیز معدن فروش زعفران بوده و از سوغاتی‌های اصلی این شهر محسوب می‌شود. با این که مشهد به صادرات زعفران در استان‌های کشور و همچنین خارج از مرزهای ایران می‌پردازد اما بخش خیلی زیادی از درآمد مردم را همچنان بخش گردشگری شهر بر دوش دارد. معمولا زعفران را می‌توانید در بسته‌های ۵ گرمی پیدا کنید که عنوان سوغاتی خریداری می‌شوند. البته بسته‌بندی‌های بزرگ‌تری هم وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها تهیه کنید. به علاوه شما می‌توانید زعفران را به صورت فله‌ای هم خریداری کنید. شهر بزرگ است و در سراسر آن شما می‌توانید زعفران را پیدا کنید اما در حین خرید بر کیفیت و قیمتی که می‌پردازید دقت کنید.

 

بهترین سوغاتی‌های مشهد را در این ۱۳ مرکزخرید معتبر خریداری کنید

 

 

مشهد

 

 

آرامگاه فردوسی

مشهد محل دفن شاعر سرشناس ایرانی ابوالقاسم حکیم فردوسی است. زادگاه فردوسی طوس ۴۰ کیلومتر دورتر از محل دفن اوست. فردوسی در زمانی که تمامی کلمات عربی و زبان عربی منطقه را در برمی‌گرفت با نوشتن کتاب شعر شاهنامه و استفاده از واژگان فارسی و دوری از قواعد عربی، در حقیقت همچون منجی، فارسی را از انقراض حفظ کرد. به همین دلیل هم هست که این شاعر خوش آوازه بین ادیبان از جایگاه والایی برخوردار است. مقبره او امروزه با سنگ‌های سفید مرمر و صحنه‌هایی از داستان‌های حماسی میزبان بازدیدکنندگان هنردوست است.

 

۷ پارک دیدنی مشهد برای یک تفریح خانوادگی

 

 

آرامگاه فردوسی

 

 

شیشلیک

شیشلیک از کباب‌های معروف و محبوب در بسیاری از کشورهای منطقه است اما اگر در ایران بخواهید شیشلیکی فوق‌العاده را امتحان کنید که مزه‌اش تا مدت‌ها در ذهن‌تان بماند بی‌شک باید در سفر به مشهد آن را امتحان کنید. برای خوردن بهترین شیشلیک‌ها به منطقه شاندیز بروید. این غذای لذیذ که با روغن زیتون و زعفران‌ مرغوب معطر می‌شود با گوشت گاو و گوشت گوسفند درست می‌شود.

 

۱۰ رستوران برتر مشهد که سراغ غذاهای متفاوت و خوشمزه را می‌توانید از آنها بگیرید

 

 

شیشلیک

 

 

بهترین زمان برای سفر

البته که در تمام طول سال مسافران به این شهر سفر می‌کنند اما بهترین زمان برای سفر فصل‌های بهار و پاییز است که هوای معتدل به خود می‌بیند و نسبتا هم شهر خلوت‌تر است. تابستان و با تعطیلی مدارس مسافرت‌ها به این شهر شدت می‌گیرد و در کنارش هم هوا تا بالای ۴۰ درجه گرما را تجربه می‌کند. زمستان نیز هوا سرد و خشک است اما در مقایسه با دیگر مواقع سال قیمت‌ها تا درصد زیادی شکسته می‌شود.

 

 

مشهد

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

نظرات کاربران