۷ موزه معروف شهر مشهد که باید به دیدن آنها بروید

جاذبه‌های گردشگری مشهد
۷ موزه معروف شهر مشهد که باید به دیدن آنها بروید

موزه‌ها همیشه راهی برای رفتن به دل تاریخ‌اند. راهی برای شناخت بوم‌ها و زیست‌ها. راهی برای اکتشافات و آگاهی‌ها. در سفرتان با تور مشهد، شهر نیایش‌ها و دعاها اگر به دنبال گشت و گذار در دل گذشته‌ها هستید همراه ما باشید تا ۷ موزه‌ی معروف این شهر را یک به یک خدمتتان معرفی کنیم.

 


۱- موزه نادری


اگر می‌خواهید نادرشاه افشار و فتوحاتش را بیشتر بشناسید، اگر می‌خواهید با سربازان دوره‌ی نادری آشنا بشوید، اگر می‌خواهید شرح سلحشوری‌ها و جنگاوری‌ها را بشنوید در سفرتان به مشهد باید به این موزه تشریف ببرید. جاییکه در سال ۱۳۴۲ توسط هوشنگ سیحون؛ یکی از معروف‌ترین معماران معاصر ایرانی طراحی شده است. جاییکه در ورودی‌اش یکی از معروف‌ترین مجسمه‌های ایران نصب شده است. مجسمه‌ای طراحی شده توسط استاد ابوالحسن صدیقی از نادرشاه افشار. این موزه داراری سه تالار است و در یکی از تالارهای آن مزار نادرشاه نیز واقع شده است.

 

معرفی بهترین کافه‌های شهر مشهد

 

 

موزه نادری

 


۲- موزه بزرگ خراسان رضوی


یک موزه بزرگ و مجلل در زیربنایی به اندازه ۱۸ هزار متر مربع که کلنگ احداثش توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال ۱۳۸۲ زده شده است و در سال ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسیده است. یک موزه‌ی باشکوه در ۱۲ طبقه که طرح بنایش الهام گرفته شده از عمارت خورشید در کلات نادری است. این موزه دارای گنجینه یا مخزن اشیاء، تالارهای تخصصی اشیاء تاریخی و مردم شناسی، بخش امور اداری و قسمت ویژه علم کیهان شناسی، کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه‌های مرمت اشیاء تاریخی می‌باشد. با رفتن به این موزه می‌توانید بیشتر با تاریخ و فرهنگ آشنا بشوید و یک روز سرگرم‌کننده در سفر به مشهد برای خودتان بسازید.

 

 

 موزه بزرگ خراسان رضوی

 


۳- موزه آستان قدس رضوی


این موزه در سال ۱۳۸۷ افتتاح شده است تا آثار گرانبها و با ارزش اهدایی به آستان امام رضا در آن نگهداری شود. با رفتن به این موزه می‌توانید مدال‌های المپیک و جهانی بسیار از ورزشگاران طراز اول و همینطور هدایای داخلی و خارجی را مشاهده کنید.

 

 

 موزه آستان قدس رضوی

 


۴- موزه علوم زمین


اگر به زمین و زمین‌شناسی علاقه‌مند هستید، اگر می‌خواهید با سرگذشت زمین آشنا بشوید باید به این موزه تشریف ببرید. جاییکه انواع کانی‌ها و سنگ‌ها در آن نگهداری می‌شوند. کانی‌ها و سنگ‌هایی متعلق به تاریخ و اقصی نقاط جهان. این موزه در سال ۱۳۸۵ و در زیربنایی به اندازه ۴۵۰ متر افتتاح شده است. با رفتن به این موزه می‌توانید ۷۰۰ نمونه کانی، ۱۰۰ نمونه سنگ، ۱۴ نمونه عناصر طبیعی، ۵۰ نمونه فسیل و ۶۰ نمونه سنگ قیمتی را مشاهده کنید.

 

 

موزه علوم زمین

 


۵- موزه آب مشهد


یک موزه‌ی جذاب و کمتر شناخته شده که توسط اداره آب منطقه‌ای استان خراسان راه‌اندازی شده است. موزه‌ای که با رفتن به آن می‌توانید سازه‌های آبی قدیمی استان خراسان مانند سدها، قنوات، آب انبارها، یخدان‌ها و ... را بشناسید. موزه‌ای که فضایی رازآلود و مرموز دارد و همین امر باعث شده است هرکس به آن می‌رود از آن تعریف کند. در سفرتان به مشهد به شما توصیه می‌کنیم حتما یک نصف روز را به این موزه اختصاص بدهید.

 

 

 موزه آب مشهد

 


۶- موزه لافتی


یک موزه‌ی کوچک اما بسیار جذاب. موزه‌ای که با رفتن به آن می‌توانید عتیقه‌هایی که یک آدم در طول سال‌ها برای خودش جمع و جور کرده است را ببینید و لذت ببرید. موزه‌ای خصوصی که برای ورود به آن باید سر خود را خم کنید. چرا که دری کوچک با ارتفاعی کم دارد و این در خودش یکی از عتیقه‌های این موزه به حساب می‌آید. موزه‌ی لافتی در روستای چهار برج واقع شده است و بازدید از آن یک روز پرهیجان را برای شما به وجود می‌آورد.

 

 

 موزه لافتی

 


۷- موزه مردم شناسی رباط ویرانی


این موزه یکی از موزه‌های مشهور در زمینه‌ی مردم شناسی است که به شغل و پیشه‌ی مردمان منطقه‌ی خراسان به ویژه مشهد می‌پردازد. موزه‌ای که در رباط ویرانی؛ یکی از مهمترین بناهای شهر مشهد واقع شده است. بنایی مربوط به دوره‌ی تیموری که ۹ اتاق با سقف‌های جناقی دارد و هشت اتاق آن به شکل قرینه رو به روی هم قرار گرفته‌اند. این موزه در کیلومتر ۱۰ جاده‌ی مشهد به شاندیز واقع شده است.

 

 

 موزه مردم شناسی رباط ویرانی

 

۰۳ آذر ۱۳۹۷

نظرات کاربران