۹ غذای اصیل که در سفر به مشهد باید نوش جان کنید

جاذبه‌های گردشگری مشهد
۹ غذای اصیل که در سفر به مشهد باید نوش جان کنید

مشهد یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران است که سالانه از میلیون‌ها ایرانی و غیرایرانی میزبانی می‌کند. شهری که جدای از اماکن مذهبی، جاذبه‌های گردشگری نیز بسیار در خود دارد. جاذبه‌هایی از روستاهای خوش آب و هوا تا پارک‌ها و تفریحات مدرن. جاذبه‌هایی که این شهر را تبدیل به یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفرهای خانوادگی کرده است. در سفرتان به مشهد اگر به دنبال نوش جان کردن غذاهای سنتی هستید و آنها را نمی‌شناسید همراه ما باشید تا ۱۰ غذای سنتی این شهر را یک به یک خدمتتان معرفی کنیم. غذاهایی که در منوی رستوران‌های این شهر می‌توانید آنها را بیابید.


۱- آش ماستی


لپه، شوید، سینه مرغ، نعنا، سیر و ماست به همراه ادویه‌های معطر، آشی را شکل می‌دهند که یکی از غذاهای لذیذ خراسان ایران به حساب می‌آید. غذایی که در هر شهر خراسان متفاوت طبخ می‌شود. غذایی که در میان جوانان نیز خوش خوراک است و خاصیت زیادی دارد. غذایی که می‌توانید آن را در منوی رستوران‌های سنتی استان خراسان بیابید و سفارش بدهید.

 

 

آش ماستی

 


۲- اشکنه قورت


این غذا نه تنها در خراسان که در شهرهای مختلف ایران طبخ می‌شود. غذایی که در مشهد به آن اشکنه قورت و در شهرهای دیگر ایران به آن کله جوش می‌گویند. غذایی که سرشار از کلسیم است و از کشک سابیده، پیاز داغ، مغز گردو و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. غذایی که در برخی از استان‌های ایران به همراه بادمجان سرخ شده سرو می‌شود. اگر با پوکی استخوان مواجه هستید به شما توصیه می‌کنیم در سفرتان به مشهد حتما این غذا را سفارش بدهید و نوش جان کنید.

 

 

 اشکنه قورت

 


۳- یتیمچه مشهدی


یک غذای بسیار زود پز و لذیذ که در بیشتر شهرهای ایران آن را طبخ می‌کنند و مزه‌اش زیر زبان ایرانی‌ها آشناست. غذایی که در مشهد از لوبیا، عدس، دارچین، زردچوبه، بادمجان، نخود، نمک، فلفل و دارچین برای پختش استفاده می‌شود. غذایی که در بعضی استان‌ها برای طبخش از کشک و گوجه فرنگی و نعنا داغ نیز استفاده می‌کنند. نکته‌ی مهم در این غذا آن است که بادمجانش باید از بادمجان‌های گوشتی و شیرین باشد. غذایی که با نان، ماست موسیر یا سبزی خوردن سرو می‌شود.

 

 

یتیمچه مشهدی

 


۴- آش لخشک


یک آش عالی که سرشار از آهن است و برای آنهایی که کم خونی دارند بسیار مناسب می‌باشد. آشی که شبیه به آش رشته است با این تفاوت که حبوباتش تنها عدس است. آشی که به همراه نان، نعنا داغ و پیاز داغ سرو می‌شود و بسیار خوش خوراک است. این غذا را مشهدی‌ها زیاد در خانه‌هایشان می‌پزند و شاید کمتر بتوانید در رستوران‌های این شهر آنها را بیابید. برای تهیه این آش باید به رستوران‌های سنتی مشهد سری بزنید.

 

 

آش لخشک

 


۵- چنگالی


این غذا در شهرهای شرقی ایران بسیار طرفدار دارد و به عنوان یک میان وعده به حساب می‌آید. غذایی که در اصل نامش چنگ مالی است و از نان و عسل، شهد نبات و روغن برای درست کردن آن استفاده می‌شود. برای طبخ این غذا ابتدا نان خشک شده را در روغن تفت می‌دهند و سپس عسل و شهد نبات را به آن اضافه می‌کند تا یکی از بهترین میان وعده‌های ایرانی را درست کرده باشند. میان وعده‌ای که نه تنها در خراسان که در سیستان و بلوچستان نیز طبخ می‌شود.

 

 

چنگالی

 


۶- پلو مخلوط


این غذا ترکیبی از استانبولی و لوبیا پلو است که با گوشت قلقلی سرو می‌شود. غذایی لذیذ که در خانه‌ی مشهدی‌ها بسیار طبخ می‌شود. غذایی که در رستوران‌های سنتی شهر نیز می‌توانید سراغش را بگیرید. غذایی که شاید اندکی خوش به نظر بیاید اما چنین نیست.

 

 

 پلو مخلوط

 


۷- شله مشهدی


این غذا یک نوع حلیم است که در بافت فرهنگ غذایی مردمان شهر مشهد جای ویژه‌ای بازکرده است. چنانچه به روستاهای این شهر اگر بروید در عزا و عروسی این غذا را سرو می‌کنند. غذایی که لوبیا چیتی، لوبیا سفید، لوبیا رشتی، برنج نیم دونه، بلغور گندم، ماش، عدس، گشوت گوساله و ادویه هایی همچون نمک و فلفل برای طبخ آن استفاده می‌شود. غذایی که به عنوان نذری بسیار طبخ می‎‌شود. در سفرتان به مشهد به شما توصیه می‌کنیم حتما این غذا را در رستوران‌های سنتی سفارش بدهید و نوش جان کنید.

 

 

شله مشهدی

 


۸- کوکو شیرین


کوکو شیرین یک غذا نیست بلکه یک دسر پرطرفدار است. دسری که از تخم مرغ، زعفران، آرد و ذرت برای طبخ آن استفاده می‌شود و سپس یک شهد روی آن می‌ریزند. شهدی که از شکر و رعفران و آب و گلاب تهیه می‌شود.

 

 

کوکو شیرین

 


۹- رشته پلو


رشته پلو غذایی است که در برخی شهرها و استان‌های کشور طبخ می‌شود و طرفداران زیادی دارد. غذایی متشکل از رشته و برنج که با زعفران و زرشک و گوشت قلقلی و یا سینه مرغ سرو می‌شود.

۱۲ شهریور ۱۳۹۸

نظرات کاربران