بازدید از دو آرامگاه مهم بزرگان ایران در مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
بازدید از دو آرامگاه مهم بزرگان ایران در مشهد

مشهد یکی از بزرگترین و مشهورترین شهرهای ایران برای گردشگران است به طوری که مسلمانانی که از دیگر کشورها به ایران سفر می‌کنند نیز معمولا با تور مشهد به این شهر مذهبی می‌روند تا از حرم امام هشتم بازدید نموده و مراسم مذهبی خود را به جا آورند. اما به غیر از این، مقبره دو بزرگوار دیگر ایرانی که تاثیر بسزایی در تاریخ و ادبیات کشورمان داشتند نیز در شهر مشهد واقع شده است که به معرفی آنها می‌پردازیم.

 

 

آرامگاه نادرشاه افشار


در مجموعه باغ موزه نادری به یادبود نادرشاه بنایی توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شد که یکی از آثار معماری مدرن ایران است. همچنین آرامگاه نادرشاه یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد است که به شما اجازه می‌دهد تا با بخشی از تاریخ غنی سرزمینمان آشنا شوید. این مجموعه شامل ساختمانی که محل تدفین ایشان بوده به عنوان آرامگاهش در قسمت مرکزی و دو تالار موزه می‌باشد که یکی از آنها موزه اسلحه و در دیگری آثار مربوط به دوران نادرشاه شامل انواع سلاح‌ها، پوشاک رزمی نظامیان دوره افشار، تابلوهای نقاشی، وسایل سوارکاری مانند زین و برگ اسب از دوره افشار تا قاجار، چند نسخه خطی نفیس و دو شمشیر به نمایش گذاشته شده است. بر روی یکی از شمشیرها کلمه السلطان نادر و بر روی دیگری یک بیت شعر (هست سلطان بر سلاطین جهان شاه شاهان نادر صاحب قران) حک شده است. علاوه بر آن محمد تقی خان پسیان نیز در باغ نادری به خاک سپرده شده است. به هنگام ورود به مجموعه به خاطر داشته باشید تا از هر دو آرامگاه و هر دو موزه دیدن نمایید.
مجسمه‌ای از نادرشاه افشار در بالای ستونی در این مجموعه توسط ابوالحسن صدیقی ساخته شده است.

 

  معرفی مرکز خرید پرومای مشهد

 

 آرامگاه نادرشاه افشار

 


درباره مجموعه باغ موزه نادری


این مجموعه در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق) که گردشگری‌ترین منطقه شهر مشهد محسوب می‌شود قرار دارد. باغی است به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع که شامل سکویی دوازده پله‌ای، آرامگاه، سکویی مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پی او، یک غرفه فروش کتاب و دو تالار برای موزه‌ می‌باشد.

 

۷ موزه معروف شهر مشهد که باید به دیدن آنها بروید

 

آرامگاه نادرشاه افشار

 

ساعت کاری این مجموعه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر می‌باشد.
هزینه ورود به این مجموعه برای هر گردشگر ایرانی ۲۵ هزار تومان می‌باشد.
آدرس: مشهد، خیابان شیرازی، چهارراه شهدا

 

آرامگاه فردوسی


یکی از ارزشمندترین جاذبه‌های دیدنی مشهد، آرامگاه فردوسی شاعر حماسه سرای ایرانی است. مقبره ایشان در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر مشهد، در شهر توس و در ۲۸ کیلومتری غرب روستای پاژ قرار گرفته است. باغی که آرامگاه در آنجا واقع شده است ۶ هکتار مساحت دارد و شامل آرامگاه فردوسی، یک موزه و کتابخانه نیز هست. ورودی باغ در جنوب آن قرار دارد و با ورود به مجموعه، استخری به ابعاد ۳۰ در ۱۰ متری را می‌بینیم که زیبایی مجموعه را دو چندان کرده است. بنای مقبره ۹۰۰ متری از ستون، سنگ و کاشی ساخته و از عناصر تزیینی هخامنشی در سر ستون‌های آن استفاده شده است. فضای داخلی آن نیز متاثر از معماری دوران اشکانی است و ۲۰ ستون مرمری در پایین و ۸ ستون در بخش بالایی دارد. این بنا شامل سنگ قبر مرمری است که به خط نستعلیق حاشیه نویسی شده، یک تالار مربعی شکل از جنس سنگ مرمر و دارای تزیینات داخلی کاشی و گچ‌بری که شامل چهار ستون بلند با دو سرستون بزرگ در چهارگوشه می‌شود. همچنین دارای یک محوطه پلکانی است که پوشیده از سنگ مرمر است و اتاقی روی آن قرار دارد که تعداد زیادی از اشعار فردوسی روی دیوارش حک شده است.

 

گشت و گذار در روستای توریستی‌ کنگ طرقبه مشهد

 

آرامگاه فردوسی

 


علاوه بر آرامگاه، موزه‌ای وجود دارد که اشیایی را به نمایش گذاشته است. آثار سنگی از دشت توس شامل انواع قطعات سفال دوره اسلامی و پیش از اسلام و سکه‌های طلا و نقره دوره اسلامی، اشیایی همچون انواع وسایل سوارکاری شامل سپر، گرز، تیرو کمان، وسایل موسیقی و انواع شاهنامه و همچنین اشیای اهدایی همچون انواع تابلوهای نقاشی از چهره فردوسی و آثار هنری دیگر را می‌توان در موزه فردوسی دیدن کرد.

 

 

آرامگاه فردوسی

 

 

هزینه ورود برای گردشگران ایرانی ۳ هزار تومان می‌باشد.
زمان بازدید از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر می‌باشد.
آدرس: استان خراسان رضوی، شهر توس، انتهای بلوار بهارستان

۲۰ مرداد ۱۳۹۸

نظرات کاربران