۴ آرامگاه مذهبی تاریخی در مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
۴ آرامگاه مذهبی تاریخی در مشهد

مشهد، بزرگترین و مهمترین قطب مذهبی و گردشگری ایران، دیار بزرگان زیادی در تاریخ بوده است. افراد زیادی از سراسر کشور برای بازدید از اماکن تاریخی، مذهبی و طبیعی اطراف این شهر پر آوازه با تور مشهد سفر می‌کنند. برخی از اماکن دیدنی شامل آرامگاه افراد سرشناسی همچون آرامگاه فردوسی و برخی دیگر آرامگاه کسانی است که کمتر در بین عموم مردم شناخته شده‌اند. در صورتی که به شخصیت‌های تاثیرگذار تاریخ کشور اهمیت می‌دهید، می‌توانید با بازدید از آرامگاه‌ها، مطالعه تاریخچه و زندگینامه هر کدام، اطلاعات خود را بالا ببرید.

 

آرامگاه خواجه ربیع

آرامگاه خواجه ربیع در خیابانی به همین نام در شهر مشهد، در دوران صفویه و به توصیه شیخ بهایی توسط شاه عباس صفوی ساخته شده است. این مقبره هم اکنون یکی از آثار ملی ایران است و به عنوان یکی از اماکن مذهبی مشهد شناخته می‌شود که به دلیل وجود گنبدی با کاشی‌کاری‌هایی به رنگ آبی و معماری اسلامی، شبیه به مسجد است و به خاطر شکوه و زیباییش، مورد توجه زائرین و گردشگران بسیاری قرار گرفته است. یکی دیگر از دلایل شهرت این آرامگاه این است که گفته می‌شود، در سال ۲۰۰ هجری قمری، امام رضا (ع) از قبر خواجه ربیع زیارت کرده و پس از آن زمان، این مقبره یکی از مکان‌های متبرک برای مردم مشهد محسوب می‌شود.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، کوی گلشاد، خیابان خواجه ربیع

 

آرامگاه سید حسن مدرس

آیت الله سید حسن مدرس متولد سال ۱۲۴۹ هجری قمری در دهستان کچوی استان اصفهان، جزو فقهای مبارز دوره رضاشاه بوده است. او در نجف تحصیل کرد و در شهر خواف شروع به تبلیغ دین کرد. در حین فعالیت‌های سیاسی که انجام داد، به شهر کاشمر تبعید شد و در همان جا فوت کرد. محل دفن ایشان در کاشمر به نام تپّه آخوند معروف بوده است. در اواخر حکومت رضاشاه در جریان تضعیف حکومت، مردم کاشمر فرصت را غنیمت شمردند تا با خرید باغات اطراف محل دفن آیت الله مدرس برای او یک مقبره کوچک بسازند که امروز می‌توانید از آنجا بازدید نمایید.

 

آرامگاه شجریان در مشهد مقدس

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، کاشمر

 

آرامگاه خواجه اباصلت هروی

خواجه اباصلت هروی، با نام کامل عبدالسلام بن صالح بن سلیمان ایوب بن میسره از دانشمندان، محدثین، متکلمین و راویان مورد قبول عصر خود در سال ۱۶۰ هجری قمری بوده است. خواجه اباصلت پس از هجرت حضرت امام رضا (ع) از مدینه به خراسان، به این منطقه سفر کرد. او پس از شهادت امام رضا، کتاب وفاه الرضا را تالیف کرد. خواجه اباصلت هروی در سال ۲۳۶ هجری قمری و در زمان حکومت طاهر بن عبد الله بن طاهر در خراسان چشم از جهان فرو بست. آرامگاه ایشان مقبره‌ای نیمه مخروبه بوده که به همت کربلایی محمد علی درویش ،از عرفای سده هشتم، بازسازی شد و به صورت یک بنای چهار ضلعی و یک گنبد برای بازدید عموم آزاد است. در سال‌های اخیر، این آرامگاه یکی از اماکن مذهبی مشهد به شمار می‌رود و در اطراف آن، امکانات رفاهی همچون رستوران، چایخانه، مراکز تجاری و پارکینگ فراهم شده است.

 

معرفی آرامگاه پیر پالان دوز در مشهد مقدس

آدرس:‌ خراسان رضوی، مشهد، ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر مشهد، حاشیه جاده فریمان به مشهد

 

آرامگاه خواجه مراد

آرامگاه خواجه مراد در ۱۵ کیلومتری شرق مشهد و در ارتفاعات و امتداد رشته کوه بینالود قرار دارد و یکی از اماکن مذهبی این شهر است که سالانه گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند. این آرامگاه متعلق به ابو حبیب هرثمه بن اعین است و در فاصله ۳ کیلومتری آرامگاه خواجه اباصلت هروی واقع شده و زیارت‌کنندگان می‌توانند با فاصله کم از هر دو آرامگاه دیدن کنند. بنا به اسناد منابع تاریخی، خواجه مراد یکی از سرداران مأمون عباسی بوده که امام رضا(ع) را از مدینه تا توس همراهی کرده است و پس از شهادت ایشان اقدام به افشاگری علیه مأمون کرد و به همین دلیل در سال ۲۱۰ هجری قمری کشته شد. در تغییر و تحولات امروزی بنایی جدید به عنوان آرامگاه خواجه مراد ساخته شده است و امکانات رفاهی همچون زائرسرا، رستوران، پارکینگ و بازارچه برای گردشگران در نظر گرفته شده است. در بخش شمالى این آرامگاه، ایوان بزرگى به ارتفاع ۵ متر بنا شده که داراى تزئینات آیینه‌ کارى و کاشى‌هاى هفت‌ رنگ زینتی است.

 

بازدید از دو آرامگاه مهم بزرگان ایران در مشهد

آدرس:‌ خراسان رضوی، مشهد، ۱۵ کیلومتر مشهد، دامنه ارتفاعات بینالود

۰۷ دی ۱۳۹۹

نظرات کاربران