خانه داروغه، بنایی زیبا و تاریخی در قلب مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
خانه داروغه، بنایی زیبا و تاریخی در قلب مشهد

یکی از چیزهایی که همیشه اهل سفر به زائرین حرم امام رضا (ع) یادآور می شوند، این است که از دیگر نقاط این شهر نیز بازدید کنند. تور مشهد دیدنی‌های کوچک و بزرگ زیادی در خود دارد که به واسطه پیشنه‌ی تاریخی ارزشمند آن ممکن شده است. یکی از این مکان‌ها که امروز به آن خواهیم پرداخت، خانه‌ داروغه مشهد است که بنایی بسیار زیبا و منحصر به فرد بوده و در مرکز شهر واقع شده است و به راحتی می‌توانید از آن بازدید به عمل آورید.

 

درباره پیشینه خانه داروغه مشهد

خانه داروغه یکی از بناهایی است که از اواخر دوره قاجار به جا مانده و آن را به دستور یوسف خان هراتی داروغه وقت مشهد و در جایی به مساحت حدود هزار و صد متر ساختند. معماری خاص این بنا و وسعتش، ابتدا برای مراسمات مختلف و اجتماعات مهم در نظر گرفته شده بود، اما سپس به محلی مسکونی تبدیل و برای مدت‌ها جایی بود که یوسف خان و ورثه‌اش در آن زندگی می‌کردند.

این بنا بعدها چند باری دست به دست شد تا این که برای مدتی کلا متروکه باقی مانده بود. اما در سال ۱۳۸۱ مرمت و بازسازی بزرگی روی آن صورت گرفت که با مبلغی حدود ۳.۷ میلیارد تومن انجام شد و این بازسازی باعث شد تا در سال ۹۵، خانه داروغه مشهد در لیست سیزده برنده جایزه میراث جهانی یونسکو در منطقه آسیا و اقیانوسیه باشد.

 

۷ پارک دیدنی مشهد برای یک تفریح خانوادگی

ویژگی‌های مهم خانه داروغه مشهد

بازدید از این بنا، دیدن یک بنای تاریخی حوصله سر بر نیست، این خانه واقعا زیباست و در مرمت آن سعی شده تا تمامی ویژگی‌های اولیه‌ی بنا حفظ شود. معماری کلی بنا کاملا از آثار هنرمندان روسی الهام گرفته شده و این را می‌توان در تراس‌ پله‌های دو طرفه، نقش برجسته‌ها و تزیینات خاص و شکل متفاوت بنا و استفاده از ستون‌ها به وضوح مشاهده کرد. اما این بدین معنی نیست که معماری ایرانی در آن دخیل نباشد، بلکه در جزییات، خانه داروغه مشهد یک نماد عالی برای ریزه‌کاری‌های معماران ایرانی است.

جدا از زیبایی کلی بنا که از حیاط آغاز شده و تا داخل نیز چشم شما را به خود معطوف می‌کند، همین گچ بری‌ها، کنده‌کاری‌ها و نقش برجسته‌ها هستند که دیدنشان واقعا لذت بخش خواهد بود، چیزی که عموما در خانه‌های قدیمی مشاهده نمی‌کنید. در بازدید از این خانه‌ی قدیمی، حتما به طرح‌ و نقش‌های کاشی‌کاری‌ها و سر ستون‌ها دقت کرده و تا می‌توانید عکس‌های جذاب از این محل بگیرید و برای خود یادگار داشته باشید.

بخش‌های مختلف خانه‌ داروغه

این خانه بخش‌های زیادی دارد که به واسطه‌ی مساحت بالای آن خواهد بود. خانه‌ای که خیلی از نخستین‌ها را در مشهد داشت و دارد، مثل حمام اختصاصی، شومینه، حیاط مرکزی و ... . شما در این محل حتما باید مطمئن شوید که از سرداب، ضلع غلام رو، مطبخ، حوض سنتی، ضلع‌های نیشمن، دو طبقه نانوایی و اتاق‌های بادگیر دیدن می‌کنید.

 

معرفی ۳ محله مشهور در مشهد

بازدید از خانه داروغه مشهد

این خانه‌ی تاریخی و زیبا تنها یک کیلومتر از حرم مطهر امام رضا (ع) فاصله دارد و به همین دلیل، آن‌ها که به تور مشهد رفته‌اند، به راحتی می‌توانند از این بنا بازدید کنند. برای رفتن به این مکان نیز هم می‌توانید با تاکسی بروید و هم این که از خط اتوبوس استفاده کنید. خط اتوبوسی که از بلوار وحدت عبور می‌کند در مسیر خانه قرار گرفته و شما باید در ایستگاهی که نزدیک بلوار ولایت است، پیاده شوید. آدرس دقیقه خانه دارغه به شرح زیر است:

مشهد، محله قبرمیر، خیابان نواب، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه.

این مکان همه روزه غیر از ایام تعطیل بین ساعات ۸ صبح تا ۲ بعد از ظهر و سپس از ۴ بعد از ظهر تا ۷ عصر درهای خود را به روی مهمانانش باز می‌کند.

هزینه بازدید: ۳۰۰۰ تومان در سال ۱۳۹۹ است.

 

معرفی مکان‌های زیارتی مشهد

 

امکانات خانه داروغه

این خانه‌ی زیبا برای رفاه حال بازدیدکنندگانش یک قهوه خانه سنتی برای صرف چای و شیرینی، یک عکاسخانه ستی و همچنین سرویس بهداشتی در نظر گرفته است.

فاصله دیگر دیدنی‌های نزدیک به خانه داروغه مشهد:

  • بازار عباس قلی خان: ۳۰۰ متر
  • آرامگاه پیر پالان دوز: ۴۵۰ متر
  • موزه آستان قدس رضوی: ۴۵۷ متر
  • حرم امام رضا (ع): ۱ کیلومتر

۲۶ بهمن ۱۳۹۹

نظرات کاربران