سفری تاریخی از مشهد تا مرز افغانستان (تایباد)

جاذبه‌های گردشگری مشهد
سفری تاریخی از مشهد تا مرز افغانستان (تایباد)

اگر مشهد رفته‌اید و در این سفر نمی‌خواهید فقط در مشهد گشت و گذار کنید همراه ما باشید. اگر بخش‌های قبلی این مطلب را خوانده باشید آگاهید که در یک سفر تاریخی و رویایی از مشهد حرکت کردیم تا شهر به شهر پیش بیاییم و به مرز برسیم و حالا نوبت آن است که شهر مرزی تایباد را خدمتتان معرفی کنیم. اگر مسیر مشهد به فریمان و مشهد به تربت جام را طی کرده‌اید حالا باید به ایستگاه تایباد برسید و همراه ما باشید تا این شهر را خدمتتان معرفی کنیم.


تایباد شهر مردمان خونگرم با زبانی شیرین

در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و در ۶۰ کیلومتری جنوب تربت جام شهری قرار دارد که مردمانش بسیار شیرین زبان هستند. چرا که به گویش فارسی دری صحبت می‌کنند. شهری مرزی که بناهای تاریخی در خود بسیار دارد و در سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن نزدیک به ۵۷ هزار نفر تخمین زده شده است. شهری که مرز دوغارون را با افغانستان دارد و به همین دلیل شهر مهمی محسوب می‌شود. شهری که سربازها خوب آن را می‌شناسند و گاهی اوقات خیلی می‌ترسند که خدمت سربازی‌شان به این شهر بیفتد. شهری امن پر از جاذبه‌های تاریخی. اگر می‌خواهید این شهر و دیدنی‌هایش را بیشتر بشناسید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

  معرفی ۵ جاذبه و مکان مذهبی در مشهد 

 تایباد


۱- مسجد و مقبره شیخ عبدالله

این مسجد در خود چله خانه دارد و همین امر نشان می‌دهد که در گذشته خانقاه نیز بوده است. مسجدی که محراب با صلابتی دارد. محراب این مسجد گچبری زیبایی دارد. مسجدی که آرامگاه شیخ عبدالله از عرفای سده‌ی نهم در آن واقع شده است و در عین سادگی یک اهمیت تاریخی مهم دارد.

 

  مقبره شیخ عبدالله


۲- محوطه تاریخی جوزقان

در حاشیه جاده تایباد به باخزر و در ۳۰ کیلومتری غرب تایباد محوطه‌ای تاریخی قرار دارد که طی حفاری‌های انجام شده از سوی باستان‌شناسان، تعداد قابل توجهی سفال مربوط به دوران اسلام و پیش از آن یافت شده است. از این رو این منطقه برای بازدید بسیار جذاب است. چرا که یادگاری‌های تاریخی بسیاری در خود دارد.

 

  تجربه‌ی سفر به مشهد با قطارهای لوکس 

 محوطه تاریخی جوزقان


۳- مجموعه تاریخی مقبره مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی

زین‌الدین ابوبکر تایبادی عارف سده‌ی هشتم هجری است که جایگاه ویژه‌ای در تاریخ عرفا دارد. بنده‌ای که مریدان فراوان داشته و هنوز هم دارد. آرامگاه او امروزه در شهر تایباد یکی از مکان‌های دیدنی به حساب می‌آید. چرا که بنای مهمی دارد و جدای از این امر نیز در انحصار درختان کهنسال پسته است که سایه‌شان در مزار مولانا رخ انداخته. آرامگاهی که در مجاورت مسجد و ایوانی زیبا قرار گرفته و دو حجره در طرفین آن با فضای داخلی به صورت شاه نشین دارد. از ویژگی مهم بنای مقبره مولانا کتیبه‌ای آجری بر زمینه کاشی فیروزه‌ای ایوان به خط ثلث به قلم جلال‌الدین محمد جعفر است. بنای این آرامگاه مطابق با اسناد تاریخی در ۸۴۸ هجری قمری ساخته شده و دستور ساخت آن را پیر احمد خوافی وزیر با درایت شاهرخ تیموری داده است.

 

۱۰ روستای گردشگری مشهد (قسمت اول)

مقبره مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی


از دیگر بخش‌های دیدنی این مقبره که بازدید کنندگان زیادی دارد آب انبار آن است. آب انباری که ساختار معماری آن بدون پاشیر است.


۴- آبشار ارزنه

ارزنه یکی از روستاهای ییلاقی تایباد است که در ۱۴ کیلومتری جنوب غربی باخزر قرار دارد. روسایی خوش آب و هوا و پر آب که بازدید از آن با حال خوب همراه است. روستایی که در نزدیکی‌اش یک آبشار فوق‌العاده دارد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید روستای ارزنه در انحصار درختان کهنسال است که در روستا سایه افکنده‌اند. درختانی که میوه نمی‌دهند اما جلوه‌ای باشکوه به روستا می‌بخشند.

 

 آبشار ارزنه 


۵- رباط عباس آباد

ذکر این کاروانسرا در سفرنامه‌ها بسیار آمده است. جاییکه در میانه‌ی دشتی وسیعی در ۲۶ کیلومتری شمال غربی شهر تایباد قرار دارد. کاروانسرایی که دو حیاط به انضمام ایوان و ایوانچه و اتاقک و آب انبار دارد. کاروانسرایی ساده که امروزه بخشی از آن سالم مانده است. این رباط از یادگاران دوران صفویه در خراسان ایران است.

 

  گشت و گذار در بازار رضا مشهد 

 رباط عباس آباد


۶- میل کرات

سازه‌ای عمودی به راتفاع ۲۵ متر که در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر تایباد، در حاشیه جاده تایباد به خواف واقع شده است. میلی آجری که از دو بخش هشت ضلعی و مدور تشکیل شده است. این میل متعلق به دوره‌ی سلجوقیان است و اهمیت تاریخی بالایی دارد.

 

 میل کرات


۷- تنگل و سد استای

اگر در سفر به تایباد می‌خواهید به طبیعت آن دم بگذارید و زیبایی‌های طبیعی را ببینید باید به این نقطه تشریف ببرید. جایی در ۵۰ کیلومتری غرب تایباد که آب و هوایی مطبوع و درختان میوه دارد. جدای از این موارد برخی جاذبه‌های تاریخی مانند بقایای قلعه سنگی و آب انبار را نیز در خود جای داده است.

 

  ۱۰ نقطه‌ی دیدنی و مهم مشهد از نگاه سایت کالچر تریپ 

تنگل

۱۰ اسفند ۱۳۹۸

نظرات کاربران