سفر از مشهد تا مرز افغانستان(فریمان)

جاذبه‌های گردشگری مشهد
سفر از مشهد تا مرز افغانستان(فریمان)

مشهد شهر سفرهای زیارتی ایران یکی از نقاط تاریخی کشور محسوب می‌شود که با رفتن به آن می‌توانید جاذبه‌های گردشگری زیادی بیابید. جاذبه‌هایی همچون آرامگاه نادر شاه افشار که امروزه تبدیل به موزه شده است. این شهر در خود امکانات فوق‌العاده‌ای دارد که می‌توانید برای روزها در آن بمانید و حسابی خوش بگذرانید. اما اگر اهل ماجراجویی هستید و می‌خواهید از مشهد، شهر به شهر بگردید تا به مرز افغانستان برسید همراه ما باشید تا در یک مسیر تاریخی و جادویی همراه شما باشیم.


برای رسیدن به مرز هرات اول به شهر فریمان بروید

فریمان یکی از زیباترین شهرهای ایران است که احتمالا نامش با قند برای شما تداعی می‌شود. قند فریمان از گذشته تا به امروز بسیار معروف بوده است و کارخانه قند این شهر در بافت فرهنگی و گذر تاریخی ما جایگاه ویژه‌ای دارد. این شهر در ۸۸ کیلومتری مشهد واقع شده است و شما از مشهد برای رسیدن به این شهر در حدود یک ساعت راه دارید. مطابق با سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت این شهر در حدود ۴۰ هزار نفر تخمین زده شده است که نزدیک به ۱۲ هزار خانوار در آن زندگی می‌کنند. در راه فریمان می‌توانید با جاذبه‌های فوق‌العاده‌ای ملاقات کنید که آنها را یک به یک خدمتتان معرفی خواهیم کرد.

 

 گشت و گذار در شهر تاریخی نیشابور (قسمت اول) 

شهر فریمان


۱- از رباط سنگ بست دیدن کنید

در ابتدای جاده‌ی فریمان، زمانیکه هنوز تنها ۳۰ کیلومتر از مشهد فاصله گرفته‌اید یک کاروانسرای تاریخی را می‌بینید که قدمتش بازمی‌گردد به عصر تیموری. کاروانسرایی که به ثبت آثار ملی رسیده است. جاییکه یک حیاط مرکزی دارد و دورتادورش پر از حجره‌ها برای استراحت مسافران بوده است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید این کاروانسر برج‌های دیده‌بانی نیز در خود دارد. بنابراین اگر علاقه‌مند به کشف تاریخ هستید از این کاروانسرا دیدن کنید.

 

رباط سنگ 


۲- از چشمه گراب دیدن کنید

در شهر ملک آباد یک دهنه‌ی بزرگ که ۳ متر از زمین عمق دارد واقع شده است که یک چشمه‌ی آب معدنی است. این چشمه بسیار زیباست و کمتر کسی آن را می‌شناسد. بنابراین رفتن و بازدید از آن می‌تواند یک خاطره‌ی ویژه برای شما باشد. شهر ملک آباد در ۳۰ کیلومتری مشهد قرار دارد و از زمانیکه از این شهر راه می‌افتید تا به گراب برسید راه زیادی نباید بپیمایید. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم حتی اگر نخواستید این سفر ماجراجویانه را امتحان کنید، در سفرتان با تور مشهد به ملک آباد بروید و از این چشمه دیدن کنید.

 

  معرفی ۵ جاذبه و مکان مذهبی در مشهد 

 چشمه گراب


۳- به دیدن مقبره ارسلان جاذب بروید

ارسلان جاذب حاکم شهر توس در دوران سلطان محمود غزنوی بوده است و این مقبره منسوب به اوست. او که از دوستداران فردوسی حکیم بوده است و گفته می‌شود اولین مقبره‌ی فردوسی را او بنانهاده است، امروزه در اول جاده فریمان و در نزدیکی رباط سنگ بست مقبره‌ای دارد که می‌توانید به دیدن آن بروید. یک مقبره چهار ضلعی که پایه‌ی گنبدش یک قطعه هشت ضلعی است. در کنار این مقبره میل ایاز قرار دارد. میلی به ارتفاع ۴۰ متر که ۱۰۰ پله دارد. این میل در ضلع دیگر مقبره ارسلان جاذب نیز وجود داشته است که می‌گویند در گذر تاریخی از بین رفته است.

 

 مقبره ارسلان جاذب


۴- سد فریمان

سد فریمان که به آن بند فریمان نیز می‌گویند در زمان پهلوی اول در این شهر ساخته شده است و این منطقه از فریمان را تبدیل به یکی از نقاط ییلاقی شهر کرده است. بنابراین برای عوض کردن آب و هوا و همینطور حال و هوا می‌توانید به آن مراجعه کنید.

 

  ۱۰ روستای گردشگری مشهد (قسمت اول) 

 فریمان


۵- موزه شهید مطهری

شاید ندانید که شهید مطهری اصالتا اهل فریمان بوده است و در این دیار خانه داشته است. این خانه امروز به همت سازمان میراث فرهنگی تبدیل به موزه شده است و شما برای آشنا شدن با زیست این شهید می‌توانید به این خانه تشریف ببرید. خانه‌ای که قدمتش به دوران رضا شاه بازمی‌گردد و جدای از اشیای درونش، بنایش نیز جزو آثار تاریخی به شمار می‌آید.

 

 فریمان


۶- ایوان رزمگاه

در ۵۰ کیلومتری شرق فریمان در نزدیکی روستایی به نام رزمگاه، خانقاهی وجود دارد که یکی از آثار تاریخی مهم خراسان به شمار می‌آید. خانقاهی که شامل ایوان و گنبد بوده اما اکنون گنبد آن تخریب شده است. خانقاهی که تاریخ ساختش به سده هشتم باز می‌گردد. خانقاهی که یک آب انبار قدیمی در نزدیکی آن قرار دارد. یک نکته‌ی جذاب درباره‌ی این خانقاه آن است که تعداد زیادی از بومیان روستای رزمگاه معتقد هستند ایوان رزمگاه محل رزم رستم و سهراب بوده است. بنابراین با بازدید از این ایوان بوی پسر کشی را می‌توانید استنشاق کنید.

 

 بازدید از دو آرامگاه مهم بزرگان ایران در مشهد 

 فریمان

۲۲ بهمن ۱۳۹۸

نظرات کاربران