سفری ماجراجویانه از مشهد تا مرز افغانستان (تربت جام)

جاذبه‌های گردشگری مشهد
سفری ماجراجویانه از مشهد تا مرز افغانستان (تربت جام)

همانطور که در بخش اول این مطلب نیز گفته شد، مشهد یکی از شهرهای پر مسافر ایران است که در بازدید از این شهر فقط نباید به آن بسنده کرد و باید به دور و اطرافش نیز سر زد. چرا که در یک استان تاریخی ایران قرار گرفته است و به هر شهر دور یا نزدیک آن سر بزنید پر از جاذبه‌های گردشگری است. در سفرتان با تور مشهد اگر می‌خواهید تا مرز افغانستان پیش بروید و شهر به شهر بگردید همراه ما باشید تا بعد از فریمان، حالا سری به تربت جام بزنیم و جاذبه‌های این شهر را یک به یک خدمتتان معرفی کنیم.


تربت جام سومین شهر پرجمعیت خراسان رضوی

تربت جام یکی از شهرهای تاریخی ایران به شمار می‌آید که مهد تصوف است. شهری که در سرشماری سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و دلیل نامگذاری‌اش دو چیز است. این شهر که بعد از مشهد و نیشابور، تنه به تنه‌ی سبزوار به لحاظ جمعیت پیش می‌آید یکی از شهرهای جذاب ایران است که باید وقت گذاشت و سیر آن را گشت. شهری که به یک نقل می‌گویند نامش را از نام تربت شیخ احمد جام گرفته است و در یک نقل دیگر می‌گویند از آنجا که این شهر از بالا به شکل یک جام دیده می‌شود این نام را برایش برگزیده‌اند. شهری که دانشمندی همچون ابوالوفا بوزجانی را در دامان خود پرورش داده است و به همین دلیل مهد هندسه و ریاضیات نیز شده است. اگر می‌خواهید بخش‌های مختلف این شهر را با جزئیات بیشتری بشناسید در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید.


از روستای رِوِنج دیدن کنید

در کیلومتر ۲۵ جاده مشهد تربت جام یک روستایی قرار دارد که به دلیل پوشش گیاهی‌اش بسیار معروف شده است. روستایی پر آب که چشمه‌های فراوانی در خود دارد و یکی از بهشت‌های روی زمین در روزهای بهاری است. روستایی واقع شده در ارتفاعات که تصاویر بی‌نظیری مقابل دیدگان بازدیدکنندگانش قرار می‌دهد.

 

معرفی آرامگاه پیر پالان دوز در مشهد مقدس


باغ کشمیر

باغ کشمیر در ۵۰ کیلومتری شمال تربت جام قرار دارد و یکی از نقاط محافظت شده‌ی این شهر است. جاییکه رویشگاه پسته‌های طبیعی وحشی است و به همین دلیل بسیار دارای ارزش است. باغی که تنوع جانوری بالایی نیز دارد و همین امور سبب شده‌اند منطقه‌ای استراتژیک به شمار آید. در سفرتان به تربت جام به شما توصیه می‌کنیم از این باغ دیدن کنید و عکس‌هایی زیبا بیندازید تا بتوانید این باغ را به دیگران نیز معرفی کنید.

 


آرامگاه شیخ احمد جام

در انتهای خیابان میرقوام الدین شهر تربت جام، آرامگاه یکی از مهمترین عرفای سده‌ی پنج و ششم؛ روزگاران حکمرانی سلجوقیان واقع شده است. آرامگاهی که در خانقاه او قرار دارد و نزدیک به ۸۰۰ سال قدمت دارد. آرامگاهی که سازه‌اش یکی از بناهای تاریخی خراسان محسوب می‌شود. ایوان این آرامگاه که با کتیبه‌های کاشی تزئین شده است ۲۸ متر ارتفاع دارد. گنبد این بنا که روی آن خط نوشته‌هایی وجود دارند، دیوارهایش با گچ بری و نقاشی تزئین شده است. درِ چوبی گنبد خانه‌ی این بنا نزدیک به ۷۰۰ سال قدمت دارد و از چوب ساج و گردو است. این در، اوج هنر منبت‌کاری است. این آرامگاه در نزدیکی خود چندین مسجد دارد که آنها را در ادامه خدمتتان معرفی خواهیم کرد اما نکته‌ی جالب درباره این آرامگاه آن است که یک درخت پسته روی قبر شیخ روییده است و جملگی مریدان این را از کرامات شیخ احمد جام می‌دانند.

 

آشنایی با معروف‌ترین غارهای مشهد


مسجد کرمانی آرامگاه شیخ احمد جام

این مسجد یکی از بناهای باشکوه در مجموعه آرامگاه شیخ به شمار می‌آید. مسجدی که در ضلع جنوب شرقی مجموعه قرار گرفته است و کتیبه‌های گچبری بی‌نظیری دارد.

 


مسجد جامع

این مسجد نه تنها در گذشته بلکه امروز هم مسجد جامع شهر به شمار می‌آید. مسجدی که نمازهای جمعه و جماعت اهل تسنن در آن برگزار می‌شود. مسجدی که قاب‌های آجری بی‌نظیری دارد و یکی از سازه‌های مهم تاریخ خراسان است.

 

گشت و گذار در پارک وکیل آباد مشهد


مقبره قاسم انوار

در ۳۰ کیلومتری غرب تربت جام، در حاشیه‌ی روستایی به نام لنگر، آرامگاه یکی از شعرا و عرفای قرن هشتم و نهم قرار دارد که می‌توانید به دیدن آن بروید. آرامگاهی که در گذشته خانقاه قاسم بوده است و در دوران قاجار بنا نهاده شده است.

 


آرامگاه میرغیاث‌الدین

در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی تربت جام، آرامگاه یکی از نوادگان شخ احمد جام واقع شده است که نزدیک به ۴۰۰ سال قدمت دارد.

 

بهترین سوغاتی‌های مشهد را در این ۱۳ مرکزخرید معتبر خریداری کنید


رباط جام

رباط جام یک کاروانسرای ۴ ایوانه است که در دوران تیموریان ساخته شده. کاروانسرایی که در خیابان دکتر کوثری قرار دارد و به مانند دیگر کاروانسراها یک حیاط مرکزی و تعداد زیادی حجره دارد.

 

۳۰ بهمن ۱۳۹۸

نظرات کاربران