بازدید از روستای تاریخی پاژ در مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
بازدید از روستای تاریخی پاژ در مشهد

شهر مشهد یکی از معنوی‌ترین و بهترین شهرهایی است که هر ایرانی می‌تواند به آن سفر کند. چرا که وجود حرم امام رضا (ع) از یک طرف و وجود جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی متنوع از طرف دیگر سبب شده تا سالانه زائران و گردشکران زیبادی تور مشهد را برای سفر خود انتخاب کنند. در میان تمامی جذابیت‌های این شهر زیبا روستای تاریخی پاژ این روزها توانسته توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. این روستا که زادگاه حکیم ابولقاسم فردوسی شاعر معروف ایران است از جمله گزینه‌هایی است که بازدید از آن را به شما مسافران تور مشهد پیشنهاد می‌دهیم. اگر شما نیز برنامه سفر به مشهد را در سر دارید در این مقاله همراه ما باشید تا قبل از سفر با جزئیات این روستای منحصر به فرد آشنا شوید.

 

آشنایی با روستای پاژ مشهد

روستای پاژ یکی از معروف‌ترین و البته قدیمی‌ترین روستاهای واقع در شهر مشهد است. این روستای بی‌نظیر در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شرقی مشهد قرار گرفته است. علاوه بر تاریخچه غنی و زیبایی‌های این روستا به دلیل اینکه پاژ زادگاه شاعر معروف پارسی زبان حکیم ابولقاسم فردوسی بوده گردشگران بسیاری دوست دارند در سفر خود به مشهد از این مکان دیدن کنند. پاژ یا باژ در لغت به معنای هدیه‌ای ارزشمند است که شخص از یک فرد مهم و بالا مقام دریافت می‌کند.

روستای پاژ در مشهد به دلیل وجود باغ‌های بزرگ و سرسبز انگور از چشم‌انداز و طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است. به دلیل زنده نگه داشتن نام فردوسی تنها خیابانی که در این روستا وجود دارند را به نام این شاعر بزرگوار نام‌گذاری کرده‌اند. روستای پاژ دارای مساحتی در حدود ۸۰۰ هکتار بوده و تنها ۴ هکتار از زمین‌های آن مسکونی هستند. در صورت تمایل می‌توانید تامسی کرایه کرده و تنها در عرض چند دقیقه به این روستای تاریخی و دیدنی مشهد دست پیدا کنید و از زیبایی‌های آن بهره ببرید.

 

خانه داروغه، بنایی زیبا و تاریخی در قلب مشهد

 

بازدید از تپه‌های روستای پاژ مشهد

از جمله جذاب‌ترین مکان‌هایی که از طرف گردشگران با استقبال بسیار زیادی روبرو شده‌اند می‌توان به تپه‌های دیدنی روستای پاژ اشاره کرد. این تپه‌ها در فاصله ۷۰۰ متری از روستا قرار گرفته و بومیان آن‌ها را با نام قلعه بلند یا قلعه کهنه پاژ می‌شناسند. ناگفته نماند که بر روی این تپه‌ها می‌توانید خانه‌هایی را مشاهده کنید که اهالی روستا در آن‌ها زندگی می‌کنند. طبق تحقیقات انجام شده گفته می‌شود که قدمت برخی از این خانه‌ها به دوران قاجار باز می‌گردد. علاوه بر آن قلعه بزرگی در این محدوده وجود دارد که در سده‌های نخستین اسلام بنا شده است. این قلعه حدود ۱۰ سال پیش کشف شد و دارای ارتفاعی در حدود ۱۲ متر و طول و عرض ۴۵ و ۶۵ متر است.

 

گشتی در مجتمع تفریحی پدیده شادیز مشهد

 

تاریخچه روستای پاژ مشهد

آنچه سبب شده تا آوازه روستای پاژ در بین گردشگران تور مشهد بپیچد این است که روزگاری شاعر والامقام ایرانی، حکیم ابولقاسم فردوسی در آن زندگی می‌کرد. زادگاه دقیق فردوسی در فاصله ۵۰۰ متری از شمال روستای پاژ بوده و بر روی تپه‌ای در همین حوالی قرار دارد. ناگفته نماند که هنوز اطلاعات کافی در مورد اینکه قدمت روستای پاژ به چه دوره‌ای از تاریخ برمی‌گردد به دست نیامده است. اما طبق شواهد به دست آمده می‌توان فهمید که تاریخچه‌ای بسیار کهنه داشته و احتمالا مربوط به قرن‌های اول اسلام تا دهم هجری قمری باشد.

 

 جاذبه‌های گردشگری روستای پاژ مشهد

روستای پاژ قبل از هر چیزی به دلیل بافت قدیمی و سنتی که دارد توانسته توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. البته قرار گرفتن زادگاه فردوسی نیز در شهرت این روستا بی‌تاثیر نبوده است. علاقه‌مندان می‌توانند با رفتن به سمت روستای پاژ از بناهای تاریخی و سبک معماری این مکان نهایت لذت را ببرند. علاوه بر تمامی این موارد در سال ۸۸ طرحی به منظور ساخت مکانی به نام شهرک شاهنامه در این روستا داده شد. امروزه قسمت‌های مهم این طرح اجرا شده و گردشگران می‌توانند از بخش‌های زیر در این مکان دیدن کنند:

  • موزه
  • کتابخانه تخصصی
  • شهر شاهنامه
  • مجتمع آکادمیک ورزشی
  • کارگاه های صنایع دستی و هنرهای دستی در آرامگاه و زادگاه فردوسی
  • نگارخانه
  • نمایشگاه محیطی اقوام مختلف ایرانی
  • نمایشگاه سنگ
  • فضای اجرای نمایش، نقالی و شاهنامه خوانی
  • سالن اجتماعات و ...

 

هتل‌هایی برای اقامت در طرقبه مشهد

در حال حاضر مسئولین در تلاش هستند تا این نام این روستا را در لیست مکان‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی وارد کنند تا اقدامات بیشتری به منظور حفاظت از این مکان ارزشمند صورت بگیرد.

۱۷ فروردین ۱۴۰۰

نظرات کاربران