بازدید از زیارتگاه خواجه مراد مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
بازدید از زیارتگاه خواجه مراد مشهد

تور مشهد پر از جاهای دیدنی و زیارتی است و از دیر باز جایی برای گردش و خرید و زیارت بوده است. اما این روزها مشهد به عنوان کلانشهری توریستی جاذبه‌های بسیار زیادی را چه در زمینه مذهب و چه تفریحی پیشکش می‌کند، به طوری که شما تقریبا می‌توان گفت محال است که همه آن‌ها را بتوانید در سفری یک هفته‌ای و یا کم‌تر کاوش کنید، ببینید و بگردید. حالا در نظر بگیرید که به لطف همین گردشگری و ارتباطات حتی کوچک‌ترین و کم شناخته شده‌ترین جاها هم از قلم نمی‌افتد. یکی از این موارد مقبره خواجه مراد در فاصله کمی بیرون شهر مشهد است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

 

خواجه مراد کجاست؟

خواجه مراد زیارتگاه کوچکی است که در بیرون شهر مشهد واقع شده و طبق روایات متعلق به یکی از یاران امام رضا (ع) به نام هرثمه بن اعین (خواجه مراد) است که گویا در سال ۲۱۰ هجری کشته شد. این آرامگاه در بین کوه‌های بینالود جایی آرام قرار گرفته و مردم بازیدکننده‌ای که آنجا را می‌شناسند از آن بازدید می‌کنند. خواجه مراد یکی از اصحاب فعال و افشاگری بود که بعد از به شهادت رسیدن امام رضا علیه مامون فعالیت می‌کرد و در همین راستا نیز به قتل رسید. بعد از آن بود که مرم به افتخار او آرامگاهی برایش ساختند. اگرچه این را بگوییم که چون این آرامگاهی کوچک در دل کوه است و شبهات زیادی هم در مورد آن زمان وجود دارد نمی‌شو درباره خیلی از جزئیات به طور قطع نظر داد، اما مردم زیادی این آرامگاه را متبرک می‌دانند. این آرامگاه در فاصله ۱۴ کیلومتری شهر مشهد واقع شده و با سفری جاده‌ای به راحتی در دسترس قرار دارد. رفتن به اینجا هم زیارت است و هم سیاحت و در سفری خانوادگی می‌تواند به عنوان گردشی نیم روزی مورد بازدید قرار بگیرد.

 

۴ آرامگاه مذهبی تاریخی در مشهد

نگاهی دقیق‌تر به آرامگاه خواجه مراد در مشهد

آرامگاه خواجه مرادد در جنوب جاده فریمان و در فاصله ۱۴ کیلومتری از مشهد و همچنین ر بین کوه‌های بینالود واقع شده است و یکی از مراکز تاریخی مشهد برای بازدید است. همانطور که گفتیم طبق روایات این زیارتگاه متعلق به هرثمه بن اعین (خواجه مراد) یکی از سرداران سپاه هارون‌الرشید است. آن طور که روایات می‌گویند وقتی حکومت به دست مامون افتاد، خواجه مراد به خراسان آمد و در نهایت هم به دستور مامون کشته شد. اگرچه نمی‌توان به طور قطع علت این واقعه را مشخص کرد اما به نظر می‌رسد که هرثمه بن اعین بین سربازان فردی با نفوذ بوده و آن‌ها نیز از این همه قدرت او واهمه داشتند. اما روایت دیگری می‌گوید هرثمه بن اعین بعد از این که با امام رضا ملاقات و از او طلب بخشش می‌کند مسیر زندگی‌اش عوض می‌شود به طوری که وقتی امام مسموم می‌شوند او علیه حکومت هارون الرشید شروع به افشاگری می‌کند.

تاریخچه ساخت آرامگاه خواجه مراد در مشهد

با وجود تمام شبهاتی که وجود دارد، این آرامگاه تا مدتهای زیادی دارای شرایط نامطلوبی بود تا این که تا اینکه یکی از دراویش خراسان آرامگاهی در این مکان برای او ساخت. بنابراین حاج محمد علی درویش مشهور به نورعلیشاه یکی از دراویش بزرگ خراسان، بنای آرامگاه را ساخت و خود مسئول نگهداری از آن شد. اگرچه امروزه این زیارتگاه توسط اداره اوقاف و امور خیریه استان خراسان اداره می‌شود.

 

آشنایی با خانه های تاریخی مشهد

امکانات زیارتگاه خواجه مراد در مشهد

خود بنا آرامگاهی کوچک است، اما برای رفاه زیارتگرانی که تا به این کوه‌ها می‌آمدند چند اتاق ساده هم در نظر گرفته و ساختند تا بازدیدکننده‌ها بتوانند در آن‌ها استراحت کنند. این حجره‌های ساده امروزه مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته‌اند. به علاوه در کنار این آرامگاه ساختمانی دو طبقه ساخته شده که طبقه همکف آن خالی از امکان و کاملا ساده است و می‌توانید به رایگان از آن استفاده کنید و طبقه بالای آن اتاق‌هایی با کمترین امکانات مثل فرش و جای خواب دارند، که استفاده از آن‌ها با پرداخت مبلغ کمی ممکن است. البته نکته مثبتی که اینجا دارد این است که بازدیدکنندگان تور مشهد رونق را برای مردم روستایی که در آن نزدیکی زندگی می‌کنند برده‌اند و بازارچه‌های کوچکی در همان حوالی مشغول به کار هستند که صنایع دستی و سوغات خراسان را می‌فروشند. همچنین از دیگر امکانات اینجا می‌توان به سرویس بهداشتی، وضوخانه و پارکینگ اشاره کرد.

نحوه رسیدن به آرامگاه خواجه مراد در مشهد

برای رسیدن به این زیارتگاه شما باید از مشهد به سمت فریمان حرکت کنید. از مشهد تا جایی به اسم بهشت رضا ۱۴ کیلومتر فاصله است که بعد از رسیدن به آن باید به دنبال یک مسیر فرعی در سمت راست جاده باشی که در همان ابتدای مسیرش تابلوی زیارتگاه خواجه مراد جلب توجه می‌کند شما بعد از مسیر کوتاهی زیارتگاه را خواهید دید.

 

آشنایی با مصلی مشهد

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، کیلومتر ۱۴ جاده مشهد - فریمان

منبع

۱۶ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران