قبل از بازدید از آرامگاه فردوسی مشهد این شاعر حماسی بزرگ را بشناسیم

جاذبه‌های گردشگری مشهد
قبل از بازدید از آرامگاه فردوسی مشهد این شاعر حماسی بزرگ را بشناسیم

مشهد به دلیل قرار گرفتن حرم مطهر امام رضا یکی از مهمترین شهرهای گردشگری مسلمانان به ویژه شیعه از سراسر جهان محسوب می‌شود. به غیر از ارزش مذهبی که این شهر داراست، به دلیل قدمت تاریخی و فرهنگ پارسی نیز گردشگران زیادی به خود جذب می‌کند. اگر با تور مشهد به این شهر سفر می‌کنید و به شعر و ادب پارسی علاقه‌مندید حتما از آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی بازدید کنید.

 


مقبره فردوسی شاعر پر افتخار ایران


بنای آرامگاه فردوسی شاعر حماسی سرای ایرانی یکی از زیباترین مقبره‌های کشورمان است که در طول تاریخ تغییرات زیادی به خود دیده و معماران بزرگی برای طراحی بنای مقبره شاعر بزرگ ایران طرح‌ ارائه کرده‌اند. اما هم اکنون در میان باغی با صفا در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شهر مشهد واقع شده که در سال ۱۳۴۷ توسط مهندس هوشنگ سیحون بازسازی شده است. مساحت کنونی مجموعهٔ آرامگاه نزدیک به شش هکتار و دربردارندهٔ باغ آرامگاه، استخر، بنای یادبود، ساختمان‌های اداری، کتابخانه، موزه، کافه و آرامگاه مهدی اخوان ثالث است. ورودی مجموعه از سوی جنوب است و از دو سوی استخرِ روبه‌روی در ورودی، به آرامگاه می‌رسد. ساختمان بنا به شکل مکعب است و ۱۸ متر ارتفاع دارد. در چهار طرف بنای مکعبی شکل، لوح‌های سنگی از جنس مرمر در ‌اندازه ۱.۵ در ۴ متر دیده می‌شود که سروده‌های شاهنامه بر روی آن تراشیده شده است. این اشعار ۱۲ بیت هستند.

 

 تمام چیزهایی که باید در مورد شهر مقدس مشهد بدانید 

 

 

آرامگاه فردوسی مشهد

 


بر روی یکی از سنگ ها شعری از ایشان به چشم می‌خورد که در وصف خرد و اینکه خرد چیست و با چه وسیله‌ ای می‌توان آن را دریافت و چه دگرگونی‌ هایی ممکن است در وضع تن و روح انسان موجب خرد شود می‌گوید:


نخستین نشان خرد آن بود   که از بد همه ساله ترسان بود
بداند تن خویش را در نهان   به چشم خرد جست راز جهان
خرد افسر شهریاران بود   همان زیور نامداران بود
بداند بد و نیک مرد خرد   بکوشد به داد و بپیچد ز بد
خداوند هوش و زمان و مکان   خرد پروراند همی با روان

 

فردوسی، شاعر بزرگ حماسی سرا


حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی، شاعر حماسه سرای ایرانی است که در سال ۳۲۹ هجری قمری در توس خراسان متولد شد و در سال ۴۱۶ هجری قمری در گذشت. ایشان در طول زندگی خود توانست شاهنامه را بسراید و آن را جاودانه کند. از شاهنامه به عنوان یکی از بزرگترین و برجسته ترین سروده های حماسی جهان یاد می شود که نتیجه سی سال تلاش فردوسی است که نزدیک به ۵۰۰۰۰ بیت را شامل می‌شود.

 

 گشت و گذار در روستای توریستی‌ کنگ طرقبه مشهد

 

 

آرامگاه فردوسی مشهد

 


دل روشن من چو برگشت ازوی سوی تخت شاه جهان کرد روی
که این نامه را دست پیش آورم ز دفتر به گفتار خویش آورم

 

 

شاهنامه فردوسی


این شاهکار ادبی، اسطوره‌ها، افسانه ها و تاریخ ایران را از آغاز تا حمله اعراب به ایران در سده هفتم و در چهار دوره پادشاهی پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان به تصویر می کشد و سه بخش دارد: اسطوره ای (از روزگار کیومرث تا پادشاهی فریدون)، پهلوانی (از خیزش کاوه آهنگر تا مرگ رستم) و تاریخی (از پادشاهی بهمن و پیدایش اسکندر تا گشایش ایران به دست اعراب). شاهنامه بزرگ‌‌ترین کتاب به زبان پارسی است که در همه جای جهان مورد توجه قرار گرفته و به بسیاری از زبان‌های زندهٔ جهان برگردان شده‌ است.

 

 راهنمای گردش ۲۴ ساعته در مشهد

 

 

آرامگاه فردوسی مشهد

 


شاهنامه نزد فرانسوی و انگلیسی زبانان


نخستین فرانسوی زبانی که به فردوسی و شاهنامه پرداخته، ژان شاردن، ایران‌شناس و جهانگرد فرانسوی است. او فردوسی را تاریخ‌نگار می‌پنداشت و گمان می‌کرد که همهٔ ایرانیان نیز شاعر هستند. همچنین در بین انگلیسی زبانان ویلیام جونز نخستین کسی بود که در انگلستان و حتی اروپا از فردوسی و شاهنامه سخن گفت. جونز متوجه شباهت میان زبان فارسی و زبان‌های هندواروپایی شد و این را از راه مطالعهٔ شاهنامه به زبان فارسی به‌ دست ‌آورد. علاوه بر این، در سال ۱۷۹۳ برای نخستین بار بخشی از شاهنامه به ‌دست S. F. G. Vahl به زبان آلمانی نیز ترجمه شد. اما شناخته‌شده‌ترین ترجمه شاهنامه به زبان آلمانی، ترجمهٔ یوزف فون هامر پورگشتال، خاورشناس اتریشی است.

 

 ۷ موزه معروف شهر مشهد که باید به دیدن آنها بروید

 

 

آرامگاه فردوسی مشهد

 

 

در ایران روز ۲۵ اردیبهشت به نام روز بزرگداشت فردوسی نامگذاری شده‌ است.
هزینه بلیط ورودی مجموعه برای ایرانیان ۳۰۰۰ تومان و برای اتباع خارجی ۲۰۰۰۰ تومان می‌باشد.
آدرس: استان خراسان رضوی، ۲۰ کیلومتری شمال مشهد، توس، انتهای بلوار بهارستان

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

نظرات کاربران