آشنایی با خانه های تاریخی مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
آشنایی با خانه های تاریخی مشهد

خانه‌های تاریخی و بافت قدیمی هر شهری که از آن‌ها عموما به عنوان شهر قدیمی یاد می‌شود بخش بسیار دیدنی و جاذبه‌های گردشی برجسته دنیا محسوب می‌شوند، البته در اغلب مقاصد ایران به دلیل بی‌توجهی به ارزش این محلات ساخت و ساز بی‌رویه شهری ساختمان‌ها و خیابان‌های قدیمی ارزشمندی را دچار تحول کرده که مشهد هم ار این قاعده مستثنی نیست. با این‌همه خانه‌های قدیمی دیدنی در سطح شهر پراکنده است که در تور مشهد می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. در ادامه این مطلب به معرفی این خانه‌های تاریخی می‌پردازیم.

 

خانه توکلی

این خانه تاریخی و ارزشمند که در خیابان نواب صفوی و در محدوده حرم واقع شده به میراث فرهنگی تبدیل شده و به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. شاید این خانه را به اسم توکلی بشناسند اما جالب است بدانید مالک اول این خانه از تجار سرشناس شهر کسی به اسم کشمشیان بوده و قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. حدودا ۴۰ سال پیش توکلی این خانه را می‌خرد و نهایتا به خانه توکلی به شهرت می‌رسد. خانه توکلی که ساختمانی آجری با ستون‌های زیبا است، با پنجره‌های طاقی دور تا دور از داخل و کاشی کاری دیدنی از بیرون به شدت دیدنی است. همچنین دو کتیبه کاشی کاری شده در ورودی بنا قرار گرفته که آیه‌های «و ان یکاد» و «انا فتحنا لک فتحا مبینا» بر روی آن کنده کاری شده است.

 

معرفی بهترین سفره خانه‌های مشهد

 

خانه داروغه

خانه داروغه مشهد مربوط به دوره قاجار در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده و از هرگونه تخریبی محافظت می‌شود. این خانه تاریخی در کوچه داروغه در راسته مسگران در خیابان نواب صفوی واقع شده است. شما می‌توانید خانه داروغ و توکلی را در یک روز مورد بازدبد قرار داده و با یک تیر دو نشان بزنید. این خانه را محمد یوسف خان با استفاده از معماران روس برای برگزاری مهمانی‌های رسمی ساخت. این خانه به مدت زیادی در دستان نوادگان قرار داشت تا این که در سال ۱۳۶۶ به یکی از انجمن‌های مذهبی میبد یزد فروخته شد، اما در نهایت این خانه زیبا در سال ۱۳۹۱ به تملک و محافظت شهرداری در آمد و از آن پس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

خانه کوزه کنانی

این یکی از بناهای بسیار ارزشمند و جذاب مشهد است که با این که قدمت ساخت آن به درستی معلوم نیست و به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. این خانه بزرگ سفید رنگ متعلق به حاج کوزه کنانی بوده است و گفته می‌شود رضاشاه یک ماهی را در این خانه اقامت داشته و حتی آیت الله بروجردی در سفرهای خود در این خانه اقامت می‌کردند. بعدها این خانه به تصرف دولت ایران درآمد و تبدیل به کنسولگری آمریکا شد. در حال حاضر ای ساختمان به محل قرارگیری موسسه خیریه امام رضا تبدیل شده است.

 

روستای زیبای عنبران مشهد کجاست؟

خانه پیشه وران

در مورد این خانه نیز اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما به نظر می‌رسد قدمت آن به اواخر دوره قاجار و یا اوایل دوره پهلوی برگردد. این خانه تحت تملک شهرداری مشهد قرار داشته و تاکون ۲ یا ۳ باری مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته اگرچه تا به امروز به ثبت میراث ملی نرسیده اما همچنان از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر محسوب می‌شود.

خانه رجایی

این خانه قدیمی و بزرگ که معماری متقارنی داشته و با ۳ باغچه و یک حوض بزرگ در حیاط تزئین شده از ابتدای ساخت تا همین چندی پیش در تملک خاندان رجایی قرار داشت تا این که به مسافرخانه تبدیل شد. در حالی که دستی به سر و روی این خانه کشیده شده تا به مسافرخانه تبدیل شود اما گفته می‌شود قدمت بخش جدید آن به ۳۰ سال قبل بازمی‌گردد.

 

برترین جاذبه‌های طبیعی مشهد

خانه اردکانی

خانه اردکانی که در اوایل دوره قاجار ساخته شده یکی از خانه‌های قدیمی و زیبا و دیدنی مشهد است که در مرکز شهر و در نزدیکی حرم مطهر واقع شده است. این خانه در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ به ثبت میراث ملی درآمد اما در کمال تعجب سال ۱۳۹۱ از این فهرست خارج شد!

خانه ملک

این خانه تاریخی که مربوط به دوره قاجار می‌شود و روبروی اداره دارایی واقع شده، در اصل خیلی بزرگ‌تر از اینی بود که امروزه می‌بینیم اما متاسفانه در طول سالیان بخش‌های بیشتر آن از بین رفت و تنها بخش بیرونی آن با دو طبقه باقی ماند. این خانه در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و موفق شد در سال ۱۳۸۵ به عنوان خانه توریستی انتخاب شود.

خانه امیری

یکی دیگر از آثار ملی ایران در مشهد خانه امیری است که در خیابان نواب صفوی قرار گرفته و قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. اگرچه این خانه تاریخی تحت حفاظت ملی قرار دارد اما به خاطر ناهمگونی در ساخت دیوارها دچار خمیدگی شده و شاید در سال‌های آتی فرو بریزد.

 

فعالیت‌های هیجان انگیز در مشهد

۰۲ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران