آشنایی با مشهورترین آرامگاه‌های مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
آشنایی با مشهورترین آرامگاه‌های مشهد

بعد از زیارت حرم هشتمین امام شعیان که در شهر مقدس مشهد قرار گرفته است، زائران می‌توانند به بازدید از آرامگاه‌های متعددی که در آن واقع شده بروند. تک تک این آرامگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و همواره مورد توجه مسافران تور مشهد بوده است. در این مقاله به معرفی مشهورترین آرامگاه‌های مشهد که هر گردشگری باید از آن‌ها دیدن کند پرداخته‌ایم. اگر به شهر مشهد سفر کردید حتما زمانی را به بازدید از آن‌ها اختصاص داده و لذت سفر خود را چندین برابر کنید.

 

کلیسای مسروپ مقدس

از جمله مشهورترین آرامگاه‌های مشهد، کلیسای مسروپ مقدس است. این کلیسا که در سال ۱۹۴۱ میلادی ساخته شده این روزها توجه بسیاری از توریست‌ها را به خود جلب کرده است. این کلیسا توسط ارمنی‌هایی که در شهر مشهد زندگی می‌کردند ساخته شده و از سبک معماری جالب و دیدنی‌ برخوردار است. امروزه تعداد ارمنی‌هایی که در شهر مشهد زندگی می‌کنند بسیار کم شده است. بنابراین فقط در برخی از روزهای خاص درهای آن برای عبادت باز مسیحی‌ها باز می‌شود.

 

بهترین مکان‌های دیدنی طرقبه مشهد

آرامگاه خواجه ربیع

دومین آرامگاه مشهور شهر مشهد متعلق به خواجه ربیع است. این آرامگاه با نام باغ ربیع نیز شناخته می‌شود. آرامگاه خواجه ربیع از شکوه و عظمت بسیاری برخوردار بوده و در دوران مربوط به صفویان به دستور شیخ بهایی بنا شده است. از جمله اهمیت‌های این آرامگاه به دلیل زیارت امام رضا از آن است. چرا که خواجه ربیع از یاران و پیروان پیغمبر اسلام بوده است. از جمله مشخصه‌های این آرامگاه می‌توان به گنبدی به بلندی ۱۸ متر و کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای آن اشاره کرد. علاوه بر آن بازدیدکننده‌ها در این آرامگاه شاهد کتیبه‌ها و نوشته‌های متعلق به علیرضا عباسی که از هنرمندان به نام دوران صفوی بوده خواهند بود. اینجا یکی از دیدنی‌ترین مکان‌ها در مشهد است که باید از آن دیدن کنید.

مقبره پیر پالاندوز

برگشت از سفر تور مشهد بدون بازدید از مقبره پیر پالاندوز ناتمام خواهد بود. این آرامگاه که یکی از مشهورترین آرامگاه‌های مشهد است در سمت شمال شرقی حرم امام رضا (ع) قرار گرفته است. اهمیت بالا و پیشینه زیاد این مقبره باعث شده تا در طول تاریخ مورد مرمت و بازسازی قرار بگیرد. آرامگاه پیر پالاندوز به دوران حکومت شاه عباس صفوی برمی‌گردد. پیر پالاندوز نامی است که بر روی یکی از پیروان و عارفان شیعه به نام شیخ محمد المقتدی کارندهی داده شده است. چرا که وی کل زندگی خود را به این شغل مشغول بوده و از آن کسب درآمد میکرده است. نیکوکاری و اعتقادات قوی این شیخ باعث شده تا بعد از مرگ وی نیز نامش همیشه بر زبان‌ها بوده مقبره زیبا و شایسته‌ای برای او در شهر مشهد توسط مریدانش ساخته شود.

 

۷ پارک دیدنی مشهد برای یک تفریح خانوادگی

آتشکده بازه هور

یکی دیگر از مشهورترین آرامگاه‌های مشهد که فرصت بازدید از آن برای زائران امام رضا (ع) فراهم است، آتشکده بازه هور است. طبق گفته باستان شناسان قدمت این آتشکده به دوران حکومت اشکانیان می‌رسد. علاوه بر اینکه بازه هور در لیست دیدنی‌ترین آرامگاه‌های مشهد قرار دارد یکی از قدیمی‌ترین آتشکده‌های ایران نیز به شمار می‌رود. به منظور بازدید از این مکان دیدنی لازم است تا مسیری در حدود ۷۰ کیلومتر به سمت جنوب مشهد بپیمایید. این آتشکده یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین مکان‌ها در مشهد است که برگشت از مشهد بدون بازدید از آن هرگز توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید نمونه‌ای از یک سبک معماری ساسانی را در آن مشاهده کنید.

حرم امام رضا (ع)

بدون شک اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیلی که افراد به شهر مقدس مشهد سفر می‌کنند بازدید از حرم هشتمین اختر تابناک شیعیان امام رضا (ع) است. به طوری که علاوه بر ایرانیان شیعیان کشورهای دیگر نیز سالانه به این شهر مقدس سفر کرده و حرم باشکوه امام هشتم را زیارت می‌کنند. به غیر از بعد معنوی این حرم به محض ورود به آن هر بیننده‌ای شیفته عظمت و زیبایی این حرم خواهد شد. گنبدهای عظیم، صحن‌های باشکوه همه و همه مواردی هستند که در این زیارت شاهد آن خواهید بود. همچنین می‌توانید بعد از زیارت از موزه حرم نیز دیدن کنید.

 

آشنایی با صحن‌های حرم امام رضا (ع)

در این مقاله سعی شد تا لیستی از دیدنی‌ترین آرامگاه‌های شهر مشهد را برای شما علاقه‌مندان جمع‌آوری کنیم. البته ناگفته نماند که به غیر از موارد گفته شده چندین آرامگاه دیدنی دیگری نیز در این شهر مقدس قرار گرفته‌اند که توصیه می‌کنیم حتما در صورت داشتن زمان کافی از همه آن‌ها دیدن کنید. از جمله دیگر آرامگاه‌های مشهد آرامگاه فردوسی در مشهد، آرامگاه خواجه اباصلت، امام زاده یاسر ناصر، امام زاده یحیی، آرامگاه خواجه مراد و ... هستند.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹

نظرات کاربران