آشنایی با صحن‌های حرم امام رضا (ع) برای مسافران مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
آشنایی با صحن‌های حرم امام رضا (ع) برای مسافران مشهد

اولین دلیلی که تور مشهد به عنوان مقصد گردشگری محبوب در میان مردم شناخته می‌شود، وجود پر برکت حرم مطهر هشتمین اختر تابناک امامت است. سالانه زائران زیادی برای زیارت حرم امام رضا (ع) راهی مشهد می‌شوند. ما نیز به نوبه خود برای اینکه شما عاشقان امام رضا بتوانید از لحظه به لحظه این زیارت لذت برده و از حداکثر فرصت‌ها برای عبادت در طول سفر استفاده کنید، این بار قصد داریم تا به معرفی صحن‌های حرم امام رضا (ع) بپردازیم. برای اینکه در حین زیارت سردرگم و گمراه نشوید حتما در این مقاله ما را دنبال کنید.

 

معرفی صحن‌های حرم امام رضا (ع)

حرم‌ها دارای بخش‌ها و سبک معماری‌ خاصی هستند. به طوری که تمامی حرم‌های مسلمانان از گنبد، سنگ مرقد، ضریح و صحن تشکیل می‌شوند. تمامی این اجزا با نهایت شکوه و عظمت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. و حرم امام رضا (ع) که یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین حرم‌های مسلمانان است، به بهترین شکل از تمامی این بخش‌ها تشکیل شده است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی صحن‌های حرم امام رضا (ع) بپردازیم. در کل حرم امام هشتم از ۸ صحن تشکیل شده است. در ادامه به معرفی تک تک این صحن‌ها خواهیم پرداخت:

  • صحن انقلاب اسلامی

اولین صحنی که با شکوه و جلالی که دارد هر کسی را در زیارت حرم امام رضا (ع) شیفته خود می‌کند، صحن انقلاب اسلامی است. این صحن در حقیقت قدیمی‌ترین صحنی است که در سال ۸۷۵ ه.ق بنا شد. پنجره عظیمی که مشرف به روضه منوره حضرت است، از این صحن قابل رویت است. صحن انقلاب اسلامی دارای چهار ایوان با نام‌های ایوان عباسی، ایوان طلای نادری، ایوان نقاره خانه و ایوان ساعت است. تمامی این ایوان‌ها با شکوه و جلال بسیار زیادی ساخته شده‌اند. بعد از زیارت حتما از این صحن بی‌نظیر دیدن کنید.

 

بازدید از موزه آب مشهد مقدس

  • صحن آزادی

دومین صحنی که در حرم امام رضا (ع) با زیبایی توصیف ناپذیرش جلب توجه می‌کند صحن آزادی است. البته این صحن در گذشته با نام صحن نو شناخته میشد که امروزه نیز بسیاری از بومیان و سالخورده‌ها آن را با این نام می‌شناسند. قدمت ساخت این صحن زیبا به دوران حکومت فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد که به دستور وی ساخته شد. در این صحن نیز چهار ایوان زیبا و باشکوهی با نام‌های ایوان طلا، ایوان باب الحکمه، ایوان ساعت و ایوان باب السلام واقع شده‌اند.

  • صحن جمهوری اسلامی

یکی دیگر از صحن‌های زیبای حرم امام رضا (ع) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بنا شد. از نقاط عطف این صحن می‌توان به سقاخانه زیبا و خاص آن اشاره کرد. این صحن که با نام جمهوری اسلامی نیز شناخته می‌شود مثل دو مورد دیگر از چهار ایوان تشکیل شده است. این چهار ایوان که به سبک معماری اسلامی ایرانی ساخته شده‌اند عبارتند از: ایوان طلا یا باب الولایه، باب العلم، باب الغدیر و باب الشهاده.

 

آشنایی با معروف‌ترین غارهای مشهد

  • صحن قدس

تمامی صحن‌های حرم امام رضا زیبا و منحصر به فرد هستند. به طوری که نمی‌توان از یکی از آن‌ها تعریف و تمجید کرد و از دیگری نه. در راستای این سخن باید بگوییم که صحن قدس نیز از دیگر مکان‌هایی است که زائران را مبهوت خود خواهد کرد. از قابل توجه‌ترین بخش‌های این صحن می‌توان به سقاخانه‌ای که به شکل بیت‌المقدس در وسط آن ساخته شده است اشاره کرد. این صحن کوچکترین صحن حرم محسوب می‌شود.

  • صحن هدایت

پنجمین مورد صحن هدایت نام دارد که در حقیقت نقش اصلی آن وصل کردن حرم به ساختمان بنیاد پژوهش‌های اسلامی، مدرسه علمیه، سردر طبرسی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، بست شیخ طبرسی، مهمانسرای حضرت، ساختمان اداری دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مقبره پیرپالاندوز و سردر نواب صفوی است.

 

مسجد گوهرشاد مشهد، شاهکارهای معماری

  • صحن جامع رضوی

یکی دیگر از صحن‌های حرم امام رضا (ع) که با شکوه و عظمتی که دارد توجه هر کسی را جلب می‌کند، صحن جامع رضوی است. این مکان قدمت چندانی نداشته و یکی از جدیدترین صحن‌هایی است که در حرم تاسیس شده است. مساحتی در حدود ۱۱۷۰۰۰ متر مربع به این صحن اختصاص داده شده و آن را به یکی از بزرگ‌ترین صحن‌های ایران و حتی جهان تبدیل کرده است. از نقاط عطف صحن جامع رضوی می‌توان به دو گلدسته بلند که با زیبایی هرچه تمام طلاکاری شده‌اند اشاره کرد.

  • صحن کوثر

یکی دیگر از صحن‌های حرم امام رضا (ع) که با نما و ساختاری متفاوت توجه همه را به خود جلب می‌کند، صحن کوثر نام دارد. از زیبایی‌های آن می‌توان به نمایی تشکیل شده از سنگ، آجر و کاشی‌های معرق اشاره کرد.

 

معرفی برج تاریخی اخنگان مشهد

  • صحن غدیر

هشتمین صحن از حرم مطهر امام رضا (ع) صحن غدیر است. شما می‌توانید از این صحن به مجتمع تجارتی خدماتی غدیر و همچنین صحن جمهوری اسلامی راه پیدا کنید.

۱۶ تیر ۱۳۹۹

نظرات کاربران