آشنایی با معروف‌ترین غارهای مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
آشنایی با معروف‌ترین غارهای مشهد

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و تغییر سبک زندگی مردم و گسترش مدرنیته در روزمرگی تمامی افراد، باز هم غارها برای بسیاری از افراد جذابیت زیادی دارد. زیرا همیشه محل‌های مخفی و امن برای بشر جالب و جذاب بوده است. حال آنکه غارها تداعی کننده سبک زندگی گذشته بشر بوده است جذابیت بیشتری در بین مردم پیدا کرده‌اند. شهر مشهد یکی از شهرهایی است که غارهای دیدنی و مشهوری را در اطراف خود دارد. از آنجایی که تور مشهد مقدس به دلیل وجود نورانی حرم امام هشتم (ع) همواره در بین مردم طرفدار دارد در این نوشته به معرفی معروف‌ترین غارهای مشهد پرداخته‌ایم. پس تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

 

معروف‌ترین غارهای مشهد

 

  • غار زری

اولین غاری که به عنوان معروف‌ترین غارهای مشهد می‌توان نام برد غار زری می‌باشد. این غار در میان مردم با نام آغل زری نیز شناخته می‌شود. در سفر با تور مشهد به آسانی می‌توانید به این غار دسترسی داشته باشید. از لحاظ موقعیتی این غار در ۹ کیلومتری شهر مشهد و در روستای طرقبه واقع شده است. گردشگران می‌توانند یک روز خود را به دیدن این غار اختصاص دهند و در کنار آن امامزاده یاسر و ناصر را نیز زیارت کنند. این امامزاده‌ها در پشت این غار قرار دارند.

 

تمام چیزهایی که باید در مورد شهر مقدس مشهد بدانید

 

  • غار هندل آباد

یکی دیگر از معروف‌ترین غارهای مشهد غار هندل آباد می‌باشد. توصیه می‌کنیم در سفر با تور مشهد حتما از این غار دیدن کنید. چرا که نه تنها از غارهای زیبای مشهد بلکه از زیباترین‌های ایران محسوب می‌شود. شاید در نگاه اول، وارد شدن به این غار کمی شما را بترساند ولی با غلبه بر ترس خود و وارد شدن به درون آن از زیبایی و شکوه آن حیرت‌زده خواهید شد. درون این غار چشمه‌هایی وجود دارند که بومیان این منطقه بر این باورند که آب این چشمه‌ها خاصیت درمانی دارند. نکته جالب دیگر اینجاست که گردشگران باید خود را آماده خفاش‌هایی کنند که درون غار هندل آباد خانه کرده‌اند.  

 

 

  • غار بیمار آب

امکان ندارد صحبت از معروف‌ترین غارهای مشهد باشد و نامی از غار بیمار آب برده نشود. این غار در دهکده کوشک در نزدیکی‌های مشهد قرار گرفته است. در اولین چاه این غار آبی وجود دارد که مردم این منطقه اعتقاد شدیدی به شفا بخش بودن آن دارند. ساکنان دهکده کوشک از آب این چاه برای درمان بیماری‌های حیوانات خود استفاده می‌کنند. حس و حال بسیار خاص این غار و دالان‌های تو در توی آن باعث جذب گردشگران می‌شود. قطعا برنامه چند ساعته برای بازدید از غار بیمار آب در تور مشهد بسیار الزامی است. دیوارهای این غار از استالاکتیت‌ها تشکیل شده‌اند که زیبایی بسیار خاص و مسحور کننده‌ای به آن بخشیده است. البته در این غار نیز شاهد دسته‌هایی از خفاش‌ها خواهید بود. اگر به غار پیمایی علاقه زیادی دارید و قصد دارید تا از تمامی قسمت‌های این هنر طبیعت دیدن کنید حتما تجهیزات غارنوردی را به همراه داشته باشید. قابل ذکر است که بیشتر جاهای این غار به دلیل صعب العبور بودن آن بکر و غیر قابل دسترسی است.

 

گشت و گذار در روستای توریستی‌ کنگ طرقبه مشهد

 

  • غار کارده

در بین لیست معروف‌ترین غارهای مشهد غار کارده نیز سهم بزرگی دارد. ولی باید بگوییم که این غار به دلیل داشتن پرتگاه‌های خطرناک در درون خود بسیار سخت و خطرناک می‌باشد. اگر یک غارنورد حرفه‌ای نیستید و صرفا برای تفریح دوست دارید یکی از غارهای اطراف را در تور مشهد ببینید متاسفانه باید بگوییم که این غار گزینه مناسبی برای شما نمی‌باشد. گفته می‌شود که در درون این غار فسیل‌هایی از استخوان‌های انسان‌ها وجود دارد.

 

 

  • غار مغان

غار مغان یکی از قدیمی‌ترین غارهای ایران می‌باشد. طبق گفته تاریخ‌شناسان این غار طول عمری به اندازه صد میلیون سال دارد! خوشبختانه درهای این غار به روی بازدید کنندگان باز است . گردشگران می‌توانند با تورهای مشهد گردی و یا انفرادی از این غار دیدن کنند و از شگفتی‌های طبیعی آن لذت ببرند. غار مغان از لحاظ مکانی در روستای مغان در استان خراسان رضوی واقع شده است. این روستا از شهر مشهد حدودا ۳۵ کیلومتر فاصله دارد. از لحاظ سختی پیمودن این غار نیز به نسبت دشوار می‌باشد لذا توصیه می‌شود با تجهیزات لازم و کافی به همراه یک لیدر با تجربه به درون آن بروید.

 

بهترین سوغاتی‌های مشهد را در این ۱۳ مرکزخرید معتبر خریداری کنید

 

  • غار مزدوران

در بین معروف‌ترین غارهای مشهد غار مزدوران یا به عبارتی دیگر غار مزداوند وجود دارد. خوشبختانه پیمودن این غار دشواری و خطر چندانی ندارد. در نتیجه علاقه‌مندان می‌توانند به راحتی به درون آن راه یابند و از جاهای مختلف آن دیدن کنند. برای رفاه بیشتر گردشگران داخل این غار چراغ کشی شده است و تمامی جاهای قابل دسترسی آن روشن می‌باشد. حتما در این غار مراقب خفاش‌های نعل اسبی باشید.

 

۲۵ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران