۱۰ کتابخانه و کتاب‌ فروشی‌ خاص در مالزی

جاذبه‌های گردشگری مالزی
۱۰ کتابخانه و کتاب‌ فروشی‌ خاص در مالزی

همیشه یک حس جادویی درباره کتابخانه‌ها یا کتاب‌ فروشی‌های خاص وجود دارد که آن را با هیچ چیز دیگری نمی‌توان مقایسه کرد. جستجو در میان عناوین متعدد در محیطی خاص همچون ماجراجویی در دنیاهای مختلف می‌ماند. یکی از لذت‌های سفر برای آن‌ها که اهل کتاب هستند، گشت و گذار در چنین مکان‌هایی‌ست و خوشبختانه در تور مالزی، امکان بازدید از بعضی از جذاب‌ترین و خاص‌ترین کتابخانه‌ها و کتاب‌ فروشی‌ها را خواهید داشت که در نوشته امروز به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

بوک اکسِس گورنی پاراگون، پنانگ در مالزی (Book Xcess Gurney Paragon)

جالب است بدانید که بوکسس در پنانگ، بلند‌ترین قفسه کتاب یک تکه در جنوب شرقی آسیا را دارد که بلندی آن به سه طبقه مجموعه خرید می‌رسد. همان طور که از اسم این مجموعه متوجه شده‌اید، بوکسس در مرکز خرید گورنی پاراگون قرار گرفته و در آن‌جا، بیش از ۱ میلیون کتاب به زبان‌های مختلف وجود دارد که اغلبشان، شامل تخفیفی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد می‌شوند. این مکان یکی از کتاب فروشی‌های مشهور کوالالامپور است که در گوشه‌ای، دارای کافه کتاب بوده و فضای کتابخوانی مجزا نیز برایش تعریف شده است. همچنین برای کودکان و نوجوانان، بخشی مجزا در نظر گرفته شده که در آن‌جا می‌توانند، دنیای بعضی از کتاب‌های خاص را در فضای واقعی مجازی نیز، تجربه نمایند. اگر اهل کتاب هستید، در سفر به پنانگ، به هیچ وجه بازدید از این مکان را از دست ندهید.

 

۱۰ باید و نباید مهم در سفر به مالزی

آدرس: 163D-7.06-7.16 & L8.02-8.-5, Gurney Paragon, Persiaran Gurney, 10250 George Town

 

کتاب فروشی جانک، کوالالامپور در مالزی (Junk Bookstore)

بر خلاف فضای شیک و مدرن کتاب فروشی قبلی، جانک یکی از قدیمی‌ترین و البته بزرگ‌ترین فروشگاه‌های کتاب دسته دوم در مالزی است که از سال‌ها قبل در این گوشه از کوالالامپور به فعالیت مشغول بوده و در آن‌جا می‌توانید، عناوین خاص و ویژه‌ای را با قیمت مناسب خریداری کنید. این مکان مملو از کتاب بوده و می‌توانید ساعت‌ها در میان قفسه‌هایش بگردید و حسابی از بودن در آن‌جا لذت ببرید. کتاب‌ها نیز به زبان‌های مختلف ارائه شده‌اند و عناوین انگلیسی زیادی در میانشان وجود دارد. ذهنیتی که ظاهر و اسم کتاب فروشی در شما ایجاد می‌کند را کاملا دور بریزید، جانک واقعا جایی ویژه برای خرید کتاب است و چیزهای بسیاری برای شما دارد.

آدرس: 78, Jalan Tun H S Lee, City Centre, 50050 Kuala Lumpur

 

کتابخانه راجا تون اودا، شاه عالم در مالزی (Raja Tun Uda Library)

راجا تون اودا از جمله مهم‌ترین کتابخانه‌های کوالالامپور در مالزی است که در بنایی بزرگ و مدرن واقع شده و دورتا دور آن را فضایی سبز و دیدنی در برگرفته است. اتمسفر شگفت‌انگیز این محل همچون کتابخانه‌های بزرگ دنیا بوده و با توجه به فاصله‌ی حدودا نیم ساعته از کوالالامپور، امکان بازدید از آن‌جا در سفر به پایتخت را خواهید داشت. این مجموعه‌ی بسیار بزرگ شامل ۶ طبقه می‌شود که جدا از بخش اصلی کتابخانه، یک سالن سینمای سه بعدی و یک مرکز نمایش ۶ بعدی داشته و بخشی دیگر از آن‌جا نیز به تجهیزات واقعیت مجازی اختصاص دارد که مراجعه کنندگان می‌توانند با استفاده از این تجهیزات به تجربه دنیاهای فانتزی و حتی انجام بازی بپردازند. تنوع بسیار بالای کتاب‌ها به زبان‌های مختلف و در دسته‌های متفاوت، فضای مخصوص کودکان، داشتن کافی شاپ و بخش‌های متنوع تفریحی، از دیگر امتیازات راجا تون اودا به حساب می‌آید.

 

معرفی برترین مقاصد ساحلی مالزی

آدرس: Jln Kelab Golf 13/6, Seksyen 13, 40100 Shah Alam, Selangor

 

کتابخانه مردمی ال ۴۵ کورائو، کوالالامپور در مالزی (L45 Kurau Community Library)

این کتابخانه پنهان در کوالالامپور که خیلی از توریست‌ها از بودنش بی‌خبر هستند، از جمله جاهای خاص و متفاوت در پایتخت به حساب می‌آید که اهل کتاب، حسابی از بودن در آن‌جا لذت خواهند برد. این مکان تنها ۳ روز در هفته بین روزهای پنج شنبه تا شنبه باز است و به صورت همزمان، تنها ۱۰ نفر گنجایش دارد. کتابخانه‌ای که توسط فردی ناشناس به شهر هدیه شده و بخش زیادی از ۳۵ هزار کتابش را نیز او تهیه کرده است. فضای کوچک این کتابخانه با قفسه‌های فلزی و طبقات فلزی از هم جدا شده و جاهایی برای نشستن هست که بتوانید به خواندن کتاب مشغول شوید. ال ۴۵ کوارئو حقیقتا جایی خاص با طراحی منحصر به فردی است که مجموعه‌ای از کتاب‌های متنوع را در اختیار مردم گذاشته است.

آدرس: 45, Lorong Kurau, Bangsar, 59100 Kuala Lumpur

 

بوک اکسس کونگ هنگ، ایپو در مالزی (Book Xcess Kong Heng)

ایپو در نزدیکی کوالالامپور مقصدی فوق‌العاده است که سالانه گردشگران زیادی را در تور مالزی به خود می‌بیند. شهری که به زیبایی طبیعت، معابد دیدن غاری و مراکز تفریحی‌اش معروف است، یکی از خاص‌ترین کتاب‌فروشی‌های مالزی را نیز در خود میزبانی می‌کند. این مکان زمانی، شلوغ‌ترین بانک ایپو بود و حالا به یک کتاب‌فروشی بدل شده و حتی شما می‌توانید در قسمت امانات ساختمان بانک سابق نیز، مجموعه‌ کتاب‌های مختلفی را برای خرید پیدا کنید. بسیاری از ویژگی‌ها و تجهیزات بانک از سال ۱۹۸۰ هنوز دست نخورده باقی مانده‌اند و سازندگان کتاب‌فروشی سعی کرده‌اند تا با استفاده از همین المان‌ها، فضایی منحصر به فرد را پدید بیاورند.

 

تجربه هیجان‌انگیزترین تفریحات در مالزی

آدرس: 91, Jalan Sultan Yusof, 30000 Ipoh, Perak

 

کتابخانه خانه داستان زرافه کوچک، چراس در مالزی (Little Giraffe Story House)

این مکان شبیه به هیچ کتاب‌خانه‌ای که تا به حال به آن‌جا پا گذاشته‌اید نیست. زرافه کوچک در واقع یک خانه‌ی چوبی قدیمی است که با رنگ‌های شاد تزیین شده و فضایی دوست داشتنی و گرم دارد که جوان‌های زیادی هر روز برای خواندن کتاب‌های مورد نظر خود به آن‌جا می‌آیند. شکل کلی بنا باعث شده تا در روز، نور آفتاب به داخل بتابد و به زیبایی آن‌جا کمک کند. جدا از کتاب‌های متعدد که به زبان‌های انگلیسی، چینی و مالای تهیه شده‌اند، این مکان یک کافه‌ی بسیار خوب نیز دارد که در کار نوشیدنی‌ها و دسرهای مختلف، انواع غذاهای محلی مالزی را نیز سرو می‌کند.

آدرس: 114, Jalan 15, Batu 11 Cheras, 43200 Cheras, Selangor

 

بوک اکسس سانسوریا فاروم، شاه عالم در مالزی (Book Xcess Sunsuria Forum)

یکی دیگر از شعبه‌های کتاب فروشی بوک اکسس که همیشه با دکورهای خاص و محیطی جذاب، سعی در جلب نظر مشتریان خود دارد و شعبه سانسوریا فاروم آن که در یک مرکز خرید به همین نام قرار گرفته، نمونه‌ای درخشان از این دست به حساب می‌آید. شکل خاص برج مانند این مجموعه شاید به بزرگی کتابخانه استارفیلد سئول نباشد، اما همان تم را به نمایش می‌گذارد. نورپردازی خاص، شکل تونل مانندی که از میان کتاب‌ها وارد کتاب فروشی می‌شوید و البته دکور جالب توجهی که در این‌جا می‌بینید، همه به جذابیت بوک اسکسس سانسوریا فاروم می‌افزاید. البته ظاهر فوق‌العاده‌ی این کتاب فروشی که جان می‌دهد برای عکاسی، تنها ویژگی‌ آن‌جا نیست، بلکه این محل با ۵۰۰ هزار کتاب به زبان‌های مختلف که همگی دارای تخفیف هستند و محلی مناسب برای کتاب‌خوانی، جای مورد علاقه‌ عاشقانه کتاب در شاه عالم به حساب می‌آید.

 

زیباترین جزایر مالزی (بخش اول)

آدرس: SB-1, Sunsuria Forum, No.1, Jalan Setia Dagang AL U13/AL, Seksyen U13, Setia Alam, 40170 Shah Alam, Selangor

 

لیت بوکز، پتالینگ جایا در مالزی (Lit Books)

از نظر ظاهر شاید چیزی خاصی در مورد لیت بوکز وجود ندارد، اما این فروشگاه بزرگ، کاملا به کتاب‌های انگلیسی اختصاص داشته که آن‌جا را به گزینه‌ای عالی برای گردشگران تور مالزی بدل می‌کند. این کتاب‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف از جمله کتاب‌های داستانی و غیر داستانی شامل شده و از کتاب‌های کلاسیک تا جدیدترین آثار را دربرمی‌گیرد. لیت بوکز را یک زوج مالزیایی اداره می‌کنند که فضایی گرم و دوست داشتنی را در این مکان پدید آورده و یک کافه‌ی کوچک نیز در گوشه‌ای تهیه کرده‌اند تا بتوانید هنگام خرید و خواندن کتاب، برای خود قهوه هم سفارش دهید.

آدرس: 12, P-1-11 Level, 1, Persiaran Tropicana, 47410 Petaling Jaya, Selangor

 

کتاب فروشی مونالیزا، بوکیت جلیل در مالزی (Monalisa Bookstore)

بوکیت جلیل یکی دیگر از شهرهای بسیار نزدیک به کوالالامپور است که تنها ۲۰ دقیقه از پایتخت فاصله داشته و جاذبه‌های گردشگری زیادی در خود دارد. اما در کنار تمام جاذبه‌های این شهر، کتاب فروشی مونالزیا، یکی از کتاب‌ فروشی‌ خاص در مالزی برای اهل کتاب به شمار می‌آید. فروشگاهی سه طبقه مخصوص کتاب که یک طبقه آن به صورت اختصاصی به کتاب‌های کودکان اختصاص یافته و عناوین جالب توجهی در آن‌جا یافت می‌شود. فضای این محل فوق‌العاده جذاب و مدرن بوده و یک کافه‌ی کوچک نیز برای آن‌ها که می‌خواهند در این فضا به خواندن کتاب بپردازند، تهیه دیده شده است. با این وجود، دلیل این که مونالزیا در آخر نوشته‌ی امروزمان قرار گرفته، تعداد نسبتا کم‌تر عناوین انگلیسی به نسبت دیگر کتاب‌فروشی‌های لیست ماست. با این حال هنوز هم می‌توانید، کتاب‌های انگلیسی زیادی در این لیست ببینید.

 

بهترین ویلاهای خصوصی استخردار در مالزی

آدرس: Bukit Jalil F-8-1 Pusat Perdagangan Jalan Persiaran Jalil

 

کتابخانه دیجیتال پنانگ در مالزی (Penang Digital Library)

در پایان این نوشته بد نیست از یک کتابخانه مدرن اسم ببریم که چند سالی از افتتاحش در پنانگ می‌گذرد و شما در آن‌جا، به هیچ وجه کتاب فیزیکی نخواهید دید، بلکه همه چیز در این محل به صورت دیجیتال در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌گیرد. برای استفاده از مجموعه‌ی بسیار بزرگ کتاب‌های این کتابخانه دیجیتال، باید وارد مجموعه شده و به WiFi محلی آن متصل شوید و سپس اجازه‌ی ورود به کتابخانه دیجیتال را خواهید داشت. کتابخانه کاملا دیجیتال پنانگ اولین نمونه در مالزی و جزو اولین مراکز اینچنینی در تمام دنیا به حساب می‌آید که تماما به ارائه نسخه‌های دیجیتال می‌پردازد.

آدرس: 135, Jln Masjid Negeri, Taman Guan Joo Seng, 11600 George Town

منبع ۱

منبع ۲

۲۹ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران