معرفی پارک ملی مارماریس

جاذبه‌های گردشگری مارماریس
معرفی پارک ملی مارماریس

اغلب گردشگران در صحبت از سفر به ترکیه اولین مقاصدی که به آن اشاره می‌کنند تور استانبول است. در حالی که این کشور زیبا مقاصد گردشگری متعددی را در خود جای داده که گویا هر کدام از آن‌ها تکه‌ای از بهشت هستند. یکی از جذاب‌ترین و برترین این مکان‌ها شهر زیبا و ساحلی مارماریس است. مارماریس یک شهر بندری کوچک در سمت سواحل مدیترانه ترکیه بوده و سالانه توسط توریست‌های داخلی و خارجی بسیاری مورد بازدید قرار می‌گیرد. در کنار ساحل دیدنی و قدمت این شهر زیبا که به دوران عثمانی برمی‌گردد در تور مارماریس گزینه‌های تفریحی و گردشگری متنوعی را خواهید داشت که یکی از پرطرفدارترین آن‌ها پارک ملی این شهر است. اگر شما نیز جز دسته‌ای از افراد هستید که دوست دارید مقصدهای متنوعی را برای سفر خود انتخاب کرده و در طول مسافرت خود به بازدید از مکان‌های مختلف بروید در این مقاله برای آشنایی با پارک ملی مارماریس همراه ما باشید.

 

معرفی پارک ملی مارماریس

پارک ملی مارماریس با نام ترکی (Marmaris Milli Parki) یکی از خوش آب و هواترین و البته زیباترین مناطقی است که در سفر به این شهر زیبا فرصت بازدید از آن را خواهید داشت. این پارک با مساحت تقریبا ۲۹ هکتار بهشتی از انواع گیاهان و جانوران را در خود جای داده و تنها در ۶ کیلومتری شهر مارماریس قرار گرفته است. بنابراین علاقه‌مندان تنها در عرض نیم ساعت رانندگی امکان دسترسی به این محدوده سرسبز و خوش‌منظره را خواهند داشت. این منطقه دارای مناطق حفاظت شده ویژه‌ای است و به دلیل خط ساحلی منحصر به فرد خود، نقش بسزایی در گردشگری قایق بادبانی ایفا می‌کند.

جذابیت‌های این پارک تنها محدود به فضای درونی سرسبز و زیبای آن نبوده و گردشگران می‌توانند سری به اطراف مرزهای آن زده و از سواحل زیبا، آرام و بکر نیز در همین حوالی لذت ببرند. همچنین پارک ملی مارماریس در نزدیکی جزیره معروف جنت به معنای بهشت ​​(Cennet Adası)، شهرهای باستانی کاریان (Carian) و آموس (Amos) قرار داشته و دارای مناطقی برای پیک نیک، کمپینگ و تورهای سافاری اسب است. علاقه‌مندان به مکان‌های تاریخی این فرصت را خواهند داشت تا در بازدید از شهر باستانی آموس از بقایای تئاتر تاریخی، معبد باستانی و بازمانده‌های مجسمه قدیمی نیز دیدن کنند. همچنین این شهر توسط دیوارهایی احاطه شده که قدمت آن‌ها به عصر هلنیستی باز می‌گردد.

مورد بعدی واقع شدن جزیره کلئوپاترا در همین اطراف است که گفته می‌شود بهترین شن و ماسه جهان را دارد و کلئوپاترا راز زیبایی و جوانی خود را مدیون گل شفابخش این جزیره بود. بنابراین کسانی که تصمیم به بازدید از پارک ملی مارماریس گرفته‌اند با یک تیر چندین نشان زده و به صورت همزمان فرصت بازدید از چندین جاذبه گردشگری مارماریس را خواهند داشت.

 

تاریخچه پارک ملی مارماریس

پارک ملی مارماریس با مساحت چند هکتاری خود در ۳۰ ژانویه ۱۹۹۶ رسماً با هدف ایجاد سازمانی متعادل‌کننده برای حفاظت از منابع طبیعی، فرهنگی و تفریحی نام‌گذاری و تاسیس شد. پارک ملی مارماریس در شبه جزیره رصدیه در مرزهای استان مارماریس در موغلا در جنوب غربی ترکیه واقع شده است. این پارک ملی دارای درختان بومی این منطقه و همچنین دیگر گونه‌های رو به انقراض است که به نهایت حساسیت در حال مراقبت و نگه‌داری هستند. چنانچه در سفر به مارماریس به دنبال مکانی متفاوت در دل طبیعت می‌گردید توصیه می‌کنیم بازدید از این پارک خوش آب و هوا و خوش منظره را از دست ندهید.

 

بهترین کافه‌ها و کافی شاپ‌ها در مارماریس

 

طبیعت زیبای پارک ملی مارماریس

پارک ملی مارماریس عمدتاً از کاج قرمز که اصطلاحا با نام pinus brutia شناخته می‌شود، تشکیل شده است. همچنین درختان صمغ به عنوان یک نوع درخت بومی در مناطق خاصی از این پارک رشد می‌کنند. علاوه بر آن گردشگران در این بازدید شاهد انواع درختان کاج قرمز، بلوط، چنار و سرو خواهند بود که منظره زیبایی را در کنار هم در دره تشکیل می‌دهند. در کنار تمامی این موارد درختانی مانند زیتون وحشی، آربوتوس، سماق، ملخ، خرزهره و لورل در منطقه وسیعی از پارک ملی مارماریس وجود دارند که هر کدام به نوبه خود در زیبایی چندین برابر مکان نقش داشته‌اند.

در کنار گونه‌های گیاهی متنوعی که به بخشی از آن‌ها اشاره شد در پارک ملی مارماریس شاهد انواع حیوانات مختلفی نیز خواهیم بود. به این معنا که این پارک دارای حیات وحش غنی بوده و علاوه بر بزهای وحشی که مخصوصاً بین مارماریس-کویچگیز زندگی می‌کنند، پستاندارانی مانند خرس، روباه، خوک، سنجاب قرمز، راسو، جوجه تیغی، سیاه گوش، مارتین، شغال و غیره را نیز در خود جای داده است. همه چیز محدود به این موارد نبوده و تنوع پرندگانی که در این منطقه زندگی می‌کنند نیز بسیار بالا است و توجه هر گردشگری را به خود جلب خواهد کرد. از جمله گونه‌های متنوع پرندگانی که پارک ملی مارماریس به زیستگاه آن‌ها تبدیل شده می‌توان به عقاب، شاهین و انواع مختلف پرندگان مهاجر اشاره کرد.

ناحیه ضلع شمال غربی به دلیل اکسیداسیون سنگ‌های مغناطیسی قدیمی، ظاهری قرمز دارد و این موضوع جذابیت زیادی به آن بخشیده است. همچنین این پارک برخی از گونه‌های حیوانی و گیاهی رو به انقراض را نیز شامل می‌شود. به طوری که جنگل‌ها شامل گونه‌هایی از درختان است که در معرض خطر انقراض هستند و فقط در مناطق خاصی که دارای رطوبت بالا و شن و ماسه سنگین هستند رشد می‌کنند. کاج خوشه‌ای، بلوط و چنار چشم‌اندازی متنوع و رنگارنگ را ایجاد می‌کنند. البته که در این میان جای گونه‌های مدیترانه‌ای مانند زیتون وحشی، آربوتوس و ... نیز خالی نخواهد بود و شما رد حین قدم زدن در این پارک ملی شاهد آن‌ها خواهید بود.

 

تفریحات پارک ملی مارماریس

بعد از آشنایی با پارک ملی مارماریس سوالی که برای توریست‌ها ایجاد می‌شود این است که در بازدید از این پارک به چه تفریحاتی می‌توان مشغول شد؟ شما در ورود به این پارک زیبا می‌توانید از پیاده روی عالی در جنگل‌های انبوه لذت ببرید. اغلب قسمت‌های این پارک با جنگل‌های انبوه درختان کاج بومی ترکیه و درختان متنوع دیگر که پیش‌تر به آن‌ها اشاره گردید، پوشیده شده است. همچنین راه‌های مخصوص و سکوهای چوبی در آن تعبیه شده‌اند که پیاده‌روی را آسان‌تر می‌کند. همچنین یک ساحل بسیار آرام برای شنا و استراحت وجود دارد و این از نظر بسیاری از گردشگران تور مارماریس نقطه‌ عطف این پارک زیبا است. این ساحل کوچک در انتهای جنگل‌ها قرار گرفته و شما می‌توانید در محیطی کاملا سرسبز و خلوت به شنا و استراحت بپردازید. توجه داشته باشید که بهترین زمان برای استفاده از تفریحات در سواحل مارماریس فصل تابستان است.

 

بهترین هتل‌های اطراف مارینای مارماریس

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد عدم وجود رستوران و کافه در این محدوده است. بنابراین گردشگرانی که قصد دارند ساعت‌های خود را در پارک ملی مارماریس سپری کنند بهتر است تا لوازم پیک نیک را با خود به همراه داشته باشند. همچنین آوردن آب یا هر نوشیدنی دیگر توصیه می‌شود. موضوع مهم دیگر اینکه در پارک توالت‌های عمومی به صورت رایگان در دسترس هستند و شما از این بابت اذیت نخواهید شد. پس اگر قصد سفر خانوادگی به مارماریس دارید هیچ مقصدی به اندازه پارک ملی مناسب شما نیست. چرا که در این بازدید کودکان نیز در کنار شما می‌‌توانند در محیطی خوش آب و هوا و کاملا امن تفریح کرده و یک روز کاملا خاص و به یاد ماندنی را با هم پشت سر بگذارید.

 

نحوه دسترسی به پارک ملی مارماریس

اگر شما جز گردشگرانی هستید که به دنبال چالش و کسب تجربه‌های جدید در طول سفر خود می‌گردید، پارک ملی مارماریس بهترین گزینه برای بازدید شما در این سفر خواهد بود. چرا که این مکان دسترسی خیلی آسان و سریعی نداشته و برای کشف جای جای آن باید یک جفت کفش راحتی پوشیده و خود را برای ساعت‌ها گشت و گذار و پیاده‌روی آماده کنید. به منظور دسترسی به پارک ملی مارماریس، ابتدا باید به سمت مرکز شهر حرکت کنید. در مرکز شهر شاهد ون‌های مسافربری خواهید شد که در ترکیه به آن ها دولموش می‌گویند. این ون‌ها به رنگ صورتی بوده و مقصد نهایی آن‌ها یالانجی بوعاز (Yalancı Bogaz) است. البته به محض سوار شدن باید به راننده بگویید که قصد دارید به سمت پارک ملی مارماریس بروید و باید در دروازه ورودی پارک ملی از ماشین پیاده شوید. این مسیر چیزی در حدود ۱۰ دقیقه طول خواهد کشید. پس از پیاده شدن در دروازه پارک مسیر خیلی کوتاهی را پیاده روی کرده و وارد پارک خواهید شد.

یکی دیگر از روش‌های پرطرفدار در بین گردشگران تور مارماریس کرایه موتور یا دوچرخه است. با این کار هم فرصت کشف جاذبه‌های اطراف را خواهید داشت و هم فرصت یک موتور سواری یا دوچرخه‌سواری هیجان را نیز به دست خواهید آورد. در حالت کلی این پارک زیبا در ۶ کیلومتری مارماریس، در استان موگلا (Mugla) قرار دارد.

 

بهترین هتل‌های ساحلی مارماریس

 

هزینه بازدید از پارک ملی مارماریس

بازدید از پارک ملی مارماریس جز تفریحات ارزان در طول سفر به این شهر محسوب می‌شود. چرا که معمولا هیچ هزینه‌ای از علاقه‌مندان به بازدید در حین ورود دریافت نمی‌شود. البته گاهی اوقات در فصل‌های توریستی سال مبلغی در حد چند لیر گرفته می‌شود که به قدری ناچیز است که می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. اما در روزهای خلوت می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای وارد آن شده و ساعت‌ها به تفریح، پیاده‌روی و کمپینگ در آن بپردازید.

 

منبع ۱ 

منبع ۲ 

منبع ۳ 

۱۷ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران