معبد سری ماهاماریامان، کوالالامپور

جاذبه‌های گردشگری مالزی
معبد سری ماهاماریامان، کوالالامپور

کشور مالزی به دلیل تشکیل شدن از قومیت‌های مختلف یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری برای کشف فرهنگ‌های متنوع دنیا است. هر چند که مالزی به عنوان یک کشور مسلمان شناخته می‌شود اما افراد با ادیان مختلفی در آن سکونت دارند. به همین دلیل اگر ایده بازدید از معابد رنگارنگ برای شما جذاب است سفر به تور مالزی گزینه مناسبی خواهد بود. چنانچه در تور مالزی سفری به شهر کوالالامپور، پایتخت این کشور، داشتید توصیه می‌کنیم حتما سری به معبد سری ماهاماریاممان بزنید. این معبد به هندوهای ساکن کوالالامپور تعلق داشته و جذابیت‌های بسیاری را برای عرضه به شما دارد. چنانچه تمایل دارید تا قبل از بازدید با این معبد زیبا آشنا شوید تا انتهای این مقاله ما را دنبال کنید.

 

معرفی معبد سری ماهاماریامان

معبد سری ماهاماریامان (Sri Mahamariamman Temple) قدیمی‌ترین معبد هندو در تور کوالالامپور مالزی است. این معبد اولین بار در سال ۱۸۷۳ تأسیس شد. علاقه‌مندان برای بازدید از آن باید خود را به حاشیه محله چینی‌ها در منطقه جالان بندر برسانند، چرا که این بنای مذهبی هندو دقیقا آنجا واقع شده است. ناگفته نماند که در سال ۱۹۶۸، سازه جدیدی برای این معبد ساخته شد که دارای برج پرآذین «راجا گوپورام» به سبک معابد جنوب هند بود. امروزه بنایی که شما مشاهده خواهید کرد سازه متعلق به سال ۱۹۶۸ است. این معبد از همان ابتدا محل عبادت مهاجران اولیه هندی بود و اکنون به یک میراث فرهنگی و ملی مهم در مالزی تبدیل شده است.

 

تاریخچه معبد سری ماهاماریامان

یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها در بازدید از بناهای قدیمی تاریخچه آن‌ها است. معبد سری ماهاماریامان برای اولین بار در سال ۱۸۷۳ توسط شخصی به نام سامبوسامی پیلایی (K.Thamboosamy Pillai)  تاسیس شد. بهتر است بدانید که در ابتدا این بنا به عنوان یک زیارتگاه خصوصی توسط خانواده پیلایی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این خانواده در اواخر دهه ۱۹۲۰ تصمیم گرفتند تا درهای معبد را به روی عموم باز کنند و به این ترتیب مدیریت معبد را به هیئت امنا سپردند. سری ماهاماریامان قدیمی‌ترین معبد هندو در مالزی است. همچنین به عنوان ثروتمندترین معبد این کشور شهرت دارد. این معبد در ابتدا در جایی نزدیک ایستگاه راه آهن کوالالامپور قرار داشت که بعدها (در سال ۱۸۸۵) به مکان فعلی خود در امتداد جالان تون (Jalan Tun H.S) منتقل شد. بنای نهایی بعد از یک ساخت و ساز مفصل در سال ۱۹۶۸ تکمیل شد. البته دروازه چشمگیر معبد، معروف به گوپورام، در سال ۱۹۷۲ تکمیل کشت.

 

معبد سین سیز شی یه کوالالامپور

 

سبک معماری معبد سری ماهاماریامان

معبد سری ماهاماریامان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها به نوبه خود زیبا و دیدنی هستند. برای آشنایی با سبک معماری این بنای مذهبی و تاریخی ارزشمند به بررسی قسمت‌های مهم‌ آن می‌پردازیم:

  • گوپورام

این معبد که به سبک هند جنوبی ساخته شده است دارای یک گوپرام باشکوه می‌باشد که برجسته‌ترین قسمت به شمار می‌آید. گوپرام با دارا بودن ۵ طبقه بلندترین سازه در معبد است. برج دروازه‌ای هرمی شکل به ارتفاع ۲۲.۹ متر با تصاویری از خدایان هندو که توسط صنعتگران جنوب هند مجسمه‌سازی شده‌اند تزئین شده است.

  • نمازخانه اصلی

قسمت اصلی این بنا که به منظور عبادت طراحی شده، نمازخانه اصلی نام دارد. این قسمت شبیه بدن یک انسان است که به پشت خوابیده، سر آن به سمت غرب و پاهای آن به سمت شرق قرار گرفته است. گوپورام ۵ طبقه معبد مطابق با پاهای بدن است. گفته می‌شود هدف از این نوع طراحی ایجاد آستانه بین دنیای مادی و معنوی است. در قسمت عقب، نمازخانه اصلی قرار دارد که مربوط به سر این انسان می‌باشد. البته این یک سازه مستقل با سقف و دیوارهای خاص خود بوده و دارای یک ورودی جداگانه است که رو به شرق قرار دارد. این مکان مقدس داخلی جایی است که خدای اصلی یعنی سری ماها ماریامان در آن قرار دارد. کشیش‌ها نیز هنگام ادای نماز در مقابل آن می‌ایستند.

در داخل معبد یک نمازخانه اصلی دیگر با سقف‌های تزئین شده فراوان وجود دارد. محل سه زیارتگاه در معبد اصلی که با گنبد پیازی تزئین شده مشخص شده است. این قسمت از بیرون نیز قابل مشاهده است. همچنین چهار زیارتگاه کوچکتر در اطراف ساختمان اصلی معبد واقع شده‌اند.

  • ارابه نقره‌ای

یکی از جذاب‌ترین چیزهایی که در بازدید از معبد سری ماهاماریامان با آن روبرو خواهید شد یک ارابه نقره‌ای است. این ارابه نقره‌ای در داخل محوطه معبد قرار دارد. این ارابه نماد یکی از جشنواره‌های معروف سالانه به نام تایپوسام (Thaipusam) است که در اینجا برگزار می‌گردد. چرا که در این مناسبت برای انتقال مجسمه‌های لرد موروگا و همسرانش (والی و تیوایانی) از طریق خیابان‌های شهر به غارهای باتو از این ارابه استفاده می‌کنند. این ارابه به سال ۱۹۸۳ تعلق دارد. گرفته می‌شود که برای ساخت آن ۳۵۰ هزار رینگت مالزی هزینه کرده‌اند و از حدود ۳۵۰ کیلوگرم نقره در ساخت آن استفاده شده است. ارابه نقره‌ای در هند ساخته شد و در ۱۲ قسمت به مالزی ارسال و عملیات مونتاژ اینجا انجام شد. ارتفاعارابه تقریبا ۶.۵ متر و ۲۴۰ ناقوس و یک جفت اسب روی آن قرار دارد. قبل از ارابه نقره‌ای، یک ارابه چوبی برای جابجایی بت‌ها استفاده می ‌گردید.

 

جشنواره‌های متعلق به معبد سری ماهاماریامان

معبد سری ماهاماریامان در طول سال شاهد چند جشنواره باشکوه و جذاب هندوها می‌شود. چنانچه خوش شانس باشید می‌توانید در روز برگزاری یکی از مراسم‌ها در آنجا حضور داشته باشید. از جمله جذاب‌ترین این مراسم‌ها دیپاوالی است. در این جشن معبد مملو از معتقدان دین هندو می‌شود که مشتاق به ادای احترام و دعا در این روز مقدس هستند. علاوه بر آن در روز مقدس تایپوسام، هزاران نفر از هندوها در ساعات اولیه صبح در معبد جمع می‌شوند تا یک راهپیمایی طولانی را به سمت غارهای باتو به عنوان یک تعهد مذهبی برای لرد موروگا آغاز کنند. آنها ظروف حاوی شیر را با دست یا در کالسکه‌های تزئین شده بزرگ به نام "کاوادی" به لرد موروگا هدیه می‌دهند. بدون شک این از باشکوه‌ترین و دیدنی‌ترین جشنواره‌هایی است که در معبد سری ماهاماریامان برگزار می‌شود و شما می‌توانید آن را از نزدیک تماشا کنید.

 

۵ معبد معروف در شهرهای مختلف مالزی

 

طریقه دسترسی به معبد سری ماهاماریامان

همان طور که گفته شد معبد سری ماهاماریاممان قدیمی ‌ترین معبد هندو در شهر کوالالامپور مالزی است. این معبد ارزشمند که تقریبا ۵۰ سال پیش تأسیس شده در حاشیه محله چینی‌ها در منطقه جالان بندر واقع شده است. چنانچه قصد بازدید از معبد سری ماهاماریاممان را در سفر خود به شهر کوالالامپور گرفته‌اید می‌توانید از روش‌های مختلف دسترسی استفاده کنید. در اینجا برخی از گزینه‌های حمل و نقل عمومی کوالالامپور را برای رفتن به معبد سری ماهماریامان عنوان کرده‌ایم:

  • خط LRT Kelana Jaya

شما می‌توانید به منظور دستیابی به معبد سری ماهاماریامان سوار خط کلانل جایا (Kelana Jaya) شده و در ایستگاه پاسار سنی پیاده شوید. بعد از آن تنها با یک پیاده‌روی در حدود ۱ کیلومتر می‌توانید به معبد برسید.

  • خط Ampang LRT

روش دیگری که دسترسی شما را به معبد سری ماهاماریامان آسان می‌کند، خط Ampang LRT است. بعد از سوار شدن به این خط باید در ایستگاه Plaza Rakyat LRT توقف کنید. سپس مسیری را طی کرده و خود را به خیابان پتالینگ کوالالامپور برسانید. معبد سری ماهاماریامان در فاصله یک کیلومتری از این ایستگاه قرار دارد که می‌توانید پیاده به آنجا بروید.

  • KL Monorail

از دیگر گزینه‌های ارزان و البته سریع برای جابجایی در سطح شهر، مونوریل کوالالامپور است. چنانچه قصد دارید از این وسیله حمل و نقل برای دسترسی به معبد سری ماهاماریامان استفاده کنید باید در ایستگاه Maharajalela Monorail توقف کنید. معبد در فاصله تقریبا ۲ کیلومتری شما قرار خواهد داشت.

  • KL BUS

اتوبوس شهری کوالالامپور مورد بعدی ما برای جابجایی شما در شهر است که دسترسی به معبد سری ماهاماریامان را نیز آسان می‌کند. اگر سوار بر اتوبوس کوالالامپور شدید در ترمینال اتوبوس نزدیک ایستگاه LRT پاسار سنی توقف کنید. معبد حدود ۱ کیلومتر با شما فاصله خواهد داشت.

به عنوان نکته آخر نیز بهتر است بدانید که ساعات کاری معبد سری ماهاماریامان در تمامی ایام هفته از ساعت ۶ صبح الی ۹ شب است. همچنین برای وارد شدن به آن نیازی به تهیه بلیط ورودی نبوده و بازدید برای عموم مردم رایگان است. مدت زمان حدودی که برای بازدید از تمامی بخش‌های این معبد باید در نظر بگیرید تقریبا ۱ ساعت است.

 

نکات مهم در مورد معبد سری ماهاماریامان

تا این قسمت از مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را در مورد هر آنچه که نیاز است در مورد معبد سری ماهاماریامان بدانید، آشنا کنیم. اما در کنار دانستن این موارد بهتر است به چند نکته مهم نیز در مورد این جاذبه گردشگری مالزی و بنای مذهبی هندو‌ها نیز توجه داشته باشید:

  • چنانچه در حین بازدید شاهد هندوهایی بودید که به عبادت مشغول هستند به هیچ وجه در مورد آن‌ها صحبت نکنید. به عبارتی هرگز رسم و رسوم‌های مذهبی آن‌ها را به مسخره نگیرید. این کار بی‌احترای بسیار بزرگی محسوب شده و می‌تواند آن‌ها را خشمگین کند.
  • معبد سری ماهاماریامان توسط هیئت مدیریت معبد اداره می‌شود. این هیئت مدیره نقش مشاور مذهبی هندو در دولت مالزی را در تعیین تقویم سالانه هندو نیز ایفا می‌کند.
  • پیشنهاد می‌کنیم در بازدید خود از پوشیدن لباس‌های بسیار باز خودداری کنید. بهتر است مردان در حین بازدید شلوارک بر تن نکنند. زن‌ها نیز توصیه می‌شود پاها و سینه‌های خود را بپوشانند. نیازی به پوشاندن مو سر در بازدید از این معبد نیست.

 

معبد غارهای چین اسوی و اسکای‌وی آوانا در کوالالامپور

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران