معرفی کارت موزه استانبول و استفاده از آن

جاذبه‌های گردشگری استانبول
معرفی کارت موزه استانبول و استفاده از آن

یکی از جذابیت‌های سفر به ترکیه و مخصوصا تور استانبول، بازدید از مراکز تاریخی، موزه‌ها و همچنین قصرهای قدیمی است. با توجه به افزایش قیمت بسیاری از این مراکز تاریخی -مخصوصا قصرها- در سال‌های اخیر، این که بتوانید از تخفیف‌های ارائه شده در این زمینه استفاده کنید، به شما امکان بازدید از همه‌ی آن‌ها را خواهد داد. یکی از این روش‌ها استفاده از کارت‌های Museum pass است که امروز قصد معرفی آن و همچنین ذکر مهم‌ترین مکان‌هایی که با استفاده از این کارت می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید را داریم.

 

کارت موزه استانبول چیست؟

کشور ترکیه یک سری کارت‌های مخصوص با نام Muzekart+ تنها برای مردم کشور خودش دارد که با تهیه این کارت‌ها با قیمت پایین، افراد مذکور می‌توانند از بسیاری از مراکز تاریخی این کشور بازدید کرده و یا پولی پرداخت نکنند یا این که هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از بلیط‌های اصلی را بپردازند. کارت‌های Museum pass نیز در همین راستا برای گردشگران ارائه شده تا بتوانند از چنین موقعیتی استفاده کنند. این کارت‌ها برای نقاط مختلف ارائه می‌شود اما عمده تمرکز ما در این نوشته بر روی کارت‌های مخصوص استانبول با نام Museum Pass Istanbul است.

این کارت‌ها ۳۶۰ لیر قیمت داشته و هر کدام تنها برای یک نفر قابل استفاده خواهد بود. این کارت‌ها را باید از طریق این سایت خریداری کنید. کارت‌های موزه استانبول تا ۵ روز از اولین استفاده اعتبار داشته و شما در عرض این ۵ روز می‌توانید از تمام جاهایی که در لیست مخصوص کارت قید شده، به صورت رایگان بازدید نمایید. کارت‌ها تا یک سال تاریخ مصرف دارند و ۵ روز مد نظر از لحظه‌ای که اولین بار مورد استفاده قرار می‌گیرند، محاسبه می‌شود. نکات مهم درباره کارت موزه استانبول این است که این کارت‌ها تنها برای بازدیدهای عمومی بوده و شامل برنامه‌های خاص نشده و همچنین خیلی از موزه‌ها و گالری‌هایی که در لیست کارت نیستند را می‌توانید با ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف بازدید کنید.

 

راهنمای کامل گشت و گذار در محله کاراکوی استانبول

۱۰ مکان جذاب که با کارت موزه استانبول می‌توانید از آن‌جاها بازدید به عمل آورید

جاهای زیبا و جذاب زیادی هستند که شما با کارت موزه استانبول می‌توانید به دیدنشان بروید. از موزه‌ها تا کاخ‌های قدیمی و مکان‌های مختلف. با این حال به نظر ما این ۱۰ مکان، جذاب‌ترین انتخاب‌ها در لیست مکان‌های کارت موزه خواهند بود.

۱- کاخ کوچوک‌سو

اقامتگاه تابستانی کوچوک‌سو‌ یکی از زیباترین کاخ‌های مربوط به دوره‌ی عثمانی در بخش آسیایی استانبول به حساب می‌آید. جایی که در تورهای دریایی تنگه بسفور از کنارش رد خواهید شد و مسلما زیبایی‌های معماری آن را تحسین می‌کنید. ساخت این بنا مربوط به اوایل قرن ۱۹ میلادی بوده و به دستور سلطان عبدالمجید اول انجام شده است. قاراپط باریان، معمار این بنای دو طبقه، در ساخت بسیاری از بناهای این دوره‌ی خاص در حکومت عثمانی دست داشته و کارهای زیبایی را در استانبول به جای گذاشته است. از جزییات دروازه‌ی ورودی این بنا تا باغ و معماری داخلی کاخ کوچوک‌سو، همه چیز در این بنا به شکل باور نکردنی زیبا است و با توجه به این که کلیتی خیلی بزرگی ندارد، بازدید از آن‌جا زمان زیادی را از شما نخواهد گرفت.‌

۲- کاخ ایهلامور

 کاخ ایهلامور یکی از مهم‌ترین آثار معماری در دوران عثمانی به حساب می‌آید که زمانی اقامتگاه پادشاهان در قرن ۱۹ میلادی بوده است. در طراحی بیرونی کاخ، می‌توان کاملا جزییات کارهای نئو باروک را مشاهده کرد که در آن زمان به استانبول هم رسیده و به طراحی‌های معماران ترک نیز نفوذ کرده است. این مکان در سال‌های بسیاری به عنوان یک باغ شخصی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما حالا یکی دو دهه می‌شود که به عنوان موزه فعال بوده و شما می‌توانید با کارت‌ موزه استانبول از آن‌جا بازدید به عمل آورید. این کاخ همراه باغ اطرافیش، چیزی نزدیک به ۲۵ هزار متر مربع وسعت داشته و در گذشته آسیب‌هایی دیده بود که در سال‌های اخیر مرمت شده‌اند و حالا در کمال شکوه در این گوشه از استانبول، خوش می‌درخشد.

 

بازدید از بناهای تاریخی استانبول

۳- موزه مولوی گالاتا

این موزه در سال ۱۹۴۱ تاسیس شده و همانطور که از اسمش پیداست، در رابطه با این شاعر ایرانی و البته رقص دراویش و آیین‌های مرتبط آماده گشته است. ساختمان این موزه بنایی دو طبقه است که وسایل مخاصوص دراویش، آلات موسیقی، اشعار و خیلی چیزهای دیگر در آن‌جا به نمایش گذاشته شده است. اگر به این محل رفتید، حتما در طبقه دوم به تماشای خطاطی‌های مختلف از اشعار مولانا و همچنین نقاشی‌های متعددی که در این بخش از موزه به نمایش گذاشته شده، بشینید و از فضای کلی این موزه لذت ببرید. یکشنبه‌ها در این محل رقص سماع برپا می‌شود اما همانطور که گفتیم، کارت موزه تنها برای بازدید از موزه است و برای تماشای برنامه‌های این چنینی، باید بلیط مجزا تهیه کنید.

۴- قصر دلما باغچه

بلیط ورودی قصر‌های تاریخی استانبول آن قدر بالا رفته که اگر بخواهید از چند مورد از آن‌ها بازدید کنید، حتما بهتر است کارت موزه‌ی استانبول را تهیه کنید تا صرفه‌ جویی خوبی در هزینه‌هایتان داشته باشید. یکی از گران‌ترین محل‌ها برای بازدید و البته زیباترین‌ها، کاخ دلما باغچه است که ساخت آن در اواسط قرن ۱۹ انجام شده و ۱۳ سال طول کشیده تا به بهره برداری برسد. این قصر جایی بوده که آتاتورک سال‌های آخر عمر خود را در آن‌جا زندگی می‌کرده است و در بخش‌هایی از آن، می‌توان تجهیزاتی متعلق به آن دوران را نیز مشاهده کرد.

۵- برج گالاتا

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول برج گالاتا است که در دوره‌ی بیزانتین و در سال ۵۲۸ به عنوان فانوس دریایی ساخته شده بود. اگر در امتداد خیابان استقلال کمی از این محل دور شوید، چند ده متری آن‌ طرف‌تر به برج گالاتا می‌رسید که اگر چه در سال‌های درگیری‌های مسلمانان و مسیحیان آسیب جدید دید اما مرمت شده و حالا با شکوهی مثال زدنی، جایی ایده‌آل برای بازدید است. اگر کارت موزه‌ی استانبول را داشته باشید، می‌توانید از این محل بازدید به عمل آورده و از بالای این برج زیبا، منظره‌ای جذاب و متفاوت را از استانبول دیده و البته که عکس‌هایی منحصر به فرد ثبت کنید. اگر شب‌ها به برج گالاتا بروید، نمایش‌های جذابی با دستگاه‌های پروژکشن در این محل برگزار می‌شود که برای دیدن آن‌ها نیاز به تهیه بلیط یا چیز دیگری نیست و در همان محیط بیرونی باید به تماشایش بنشینید.

 

۴ پارک ماجراجویی جذاب در استانبول

۶- موزه هنرهای ترکی و اسلامی

این موزه که در بنایی متعلق به ۵۰۰ سال پیش واقع شده، یکی از مهم‌ترین موزه‌های هنری در ترکیه به حساب می‌آید که در فضایی به بزرگی ۳۵۰۰ متر مربع و در سال ۲۰۰۸ بنا گذاشته شده. اگر ذره‌ای اهل هنر باشید، این مکان برایتان فوق‌العاده جذاب خواهد بود. آثار بسیار با ارزشی از زمان عثمانی و پیش از آن در این محل به نمایش گذاشته شده که شامل سبک‌های مختلف می‌شود. آثار خوشنویسی، کاشی، فرش و قالی، صنایع دستی و ... از مهم‌ترین بخش‌های موزه‌ی‌ هنرهای ترکی و اسلامی استانبول است که با کارت موزه استانبول، می‌توانید به راحتی از آن‌جا بازدید به عمل آورید.‌

۷- چینعلی کوشک

این عمارت بسیار زیبا در اواخر قرن ۱۵ میلادی به دستور سلطان محمد ساخته شده بود و از معماری چشم نوازی بهره می‌برد. معماری این بنا را "مراد" از هنرمندان به نام آن موقع به عهده داشت و این مکان یک عمارت تابستانه به شمار می‌رفت. البته بعضی‌ها عقیده دارند، معمار سینان مشهور طراحی چینعلی را به عهده داشته اما شبهاتی در این زمینه وجود دارد. حالا اما این مکان موزه‌ی سرامیک فوق‌العاده جذابی به شمار می‌آید که در آن آثار سفالی و چینی نیز به نمایش گذاشته شده است.

۸- قصر توپکاپی

قصر توپکاپی قبل از دلمه باغچه، محل زندگی سلاطین عثمانی و البته مرکز آموزشی نیز به حساب می‌آمد. جایی که محمد فاتح در آن زندگی می‌کرد و تا قرن ۱۹ میلادی، مرکز سیاسی استانبول به حساب می‌آمد. از سال ۱۹۲۴ این محل به دستور آتاتورک به موزه بدل شد و از آن زمان به این عنوان فعال است. قصری بسیار زیبا که باغی اطراف خود داشته و از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در شهر نیز به حساب می‌آید و به نوعی نماد شروع حکومت عثمانی‌ها بر ترکیه به حساب می‌آید.

 

راهنمای اولین سفر به شهر استانبول

۹- آب انبار باسیلیکا سیسترن

 آب انبارباسیلیکا که در نزدیک مسجد ایاصوفیه واقع شده، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و مهم استانبول محسوب می‌شود که ساخت آن به دوران باستان بر می‌گردد. بنای تاریخی مهمی که با ستون‌های سنگی فوق‌العاده زیبا و تندیس واژگون مدیوسا -یکی از الهگان باستانی- سالانه تعداد بسیار زیادی از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. این آب انبار در اواسط قرن ششم میلادی ساخته شده و در گذشته‌های دور، منبع مهمی برای تهیه آب شهرواندان این بخش از ترکیه بوده است. با توجه به نزدیکی آب انبار باسیلیکا سیسترن به بسیاری از جاذبه‌های منطقه سلطان احمد و همچنین رایگان بودن بازدید از این مکان در صورت داشتن کارت موزه استانبول، تماشای این محل را به هیچ وجه از دست ندهید.

۱۰- موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی استانبول، مجموعه‌ای بزرگ از آثار مهم از دوره‌های تاریخی متفاوت این سرزمین از زمان حضور یونانیان و رومی‌ها تا دوران عثمانی‌ها را در خود جای داده است. بسیاری از چیزهایی که در این موزه مشاهده خواهید کرد از دیگر موزه‌های کشور از جمله کاخ توپکاپی و موزه‌های کوچک در نزدیکی شهرهای باستانی به آن‌جا آورده شده و در این محل نگهداری می‌شود. موزه‌ای که داستان ترکیه از گذشته‌های بسیار دور تا الان را در خود روایت می‌کند. 

۲۹ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران