معرفی موزه معصومیت در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
معرفی موزه معصومیت در استانبول

استانبول شهری تاریخی و چندفرهنگی است که قدمت آن به قرن‌ها پیش برمی‌گردد. قدمت تاریخی این شهر خود یکی از عوامل عمده توسعه گردشگری در آن است. در سفر با تور استانبول وقتی در این شهر حرکت می‌کنید و محلات مختلف را می‌گردید با موزه‌های زیادی روبرو می‌شوید که هر کدام‌شان در چیز مخصوصی تخصص دارند. از موزه فرهنگ اسلامی، تا موزه ملی، مدرن استانبول، موزه بزرگ موزاییک و غیره انتخاب‌ها برای بازدید بسیار است. یکی از بهترین موزه‌های استانبول موزه معصومیت یا بی‌گناهی است. این موزه داستان جالبی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

مختصری درباره موزه معصومیت

اورهان پاموک، نویسنده کتاب موزه معصومیت است که کتاب خود را در سال 2008 منتشر کرد. این کتاب بین سال‌های 1974 تا 2000 را با محوریت فردی به نام کمال و فوسون نشان می‌دهد. این کتاب در واقع نشانگر سطوح افراد مختلف جامعه و در طبقات اجتماعی مختلف و فرهنگ حاکم بر روابط بین این افراد است. اورهان پاموک برای لمس بهتر داستان و توصیف‌های دقیق لوازم مورد استفاده مردم دهه 70 تا 2 هزار را جمع می‌کرد و هم‌زمان با این کار خط زمانی داستان را پیش می‌برد. اصلا یکی از دلایلی که باعث شد این داستان تا این اندازه محبوب و مشهور شود همین ویژگی آن است. در واقع خوانندگان داستان وقتی رمان را می‌خوانند اطلاعات ظریف و دقیقی درباره آن دوران و سیاست‌های دولت ترکیه به دست می‌آورند. برای همین خیلی از مردم ترکیه با خواندن این رمان خاطرات خود را مرور می‌کنند. اما داستان به نوشتن این کتاب ختم نشد. اورهان پاموک در سال 2012 تمامی اشیا و لوازمی که برای نوشتن کتاب جمع کرده بود را در قالب موزه‌ای به همان نام کتاب یعنی (معصومیت) افتتاح کرد. شما میتوانید این موزه خصوصی را در یکی از قدیمی‌ترین محلات استانبول یعنی محله چوکورچوما در استانبول پیدا کنید. بازدید از این موزه برای عاشقان تاریخ، فرهنگ و ادبیات انتخابی عالی است. مخصوصا اگر از قبل کتاب را خوانده باشید شدیدا در فضای داستان فرو خواهید رفت.

مختصات موزه

این موزه در ساختمانی 3 طبقه‌ای که در سال 1897 ساخته شده قرار گرفته است. موزه کاملا بر اساس داستان در 83 فصل طبفه‌بندی شده که با قدم زدن در بین ردیف‌ها می‌توان به خوبی آن را درک کرد. تکرار می‌کنیم، اگر از قبل کتاب را خوانده باشید که کاملا در حال و هوای داستان فرو خواهید رفت. شما در این موزه از لباس‌های مختلف زنان و مردان اشراف در دهه‌های مختلف، پوکه‌های سیگار، و همچنین ظرف و ظروف مورد استفاده‌های قشرهای مختلف جامعه را بازدید خواهید کرد.

 

آشنایی با موزه زنجیره‌ای مادام توسو استانبول

لوازم و اشیا موزه

نویسنده رمان، اورهان پاموک با دقت و حوصله وصف‌ناپذیری هر چیزی که در داستان به کار رفته را جمع آوری کرده و در نهایت پس از انتشار کتاب و استقبال فراوان از آن به دید عموم گذاشت. پاموک صرفا داستانی عاشقانه را روایت نکرده، بلکه به واسطه این داستان تلاش داشته تا اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی آن دوران استانبول را به تصویر بکشد. در 83 بخش این موزه که بر اساس 83 فصل کتاب تقسیم‌بندی شده شما تصویر و پیش فرض متفاوتی از استانبول را می‌بینید که در نهایت تصویری بسیار شفاف و همه جانبه از فضای زندگی مردم آن زمان در استانبول را به نمایش می‌گذارند.

 

معرفی موزه‌ی جذاب رحمی کوچ استانبول

بازدید از موزه

اگر کتاب را خوانده باشید، بازدید از موزه تمامی بخش‌های کتاب را برای شما تداعی خواهد کرد، اما در صورت نخواندن کتاب به این معنی نیست که رفتن به این موزه بی‌فایده و عبث است. توجه داشته باشید که اگر کتاب بی گناهی را داشته باشید بازدید از موزه برای شما رایگان خواهد بود. موزه در روزهای شنبه، یکشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، جمعه از ساعت 10 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 10 الی 21، از بازدیدکنندگان مشتاق خود استقبال می‌کند. جهت تهیه بلیط به گیشه جنب ورودی موزه مراجعه کنید. در اینجا نیز همانند اغلب موزه‌های استانبول قیمت بلیط برای سنین مختلف، متفاوت بوده و هزینه یکسانی وجود ندارد. هزینه بلیط معمولی 25 لیر ترکیه است در حالی که برای دانشجویان 15 لیر خواهد بود. به علاوه در اینجا یک راهنمای صوتی هم وجود دارد که اگر تمایل داشتید با 5 لیر اضافی در اختیار شما قرار داده می‌شود.

از همه مهم‌تر این که موزه بی گناهی و یا معصومیت اولین موزه در تمام دنیا است که اول داستان بوده و بعد عینیت پیدا کرده است. پس از بازدید از موزه در خیابان‌های چوکورچوما قدم بزنید و با بازدید از عتیقه‌ فروشی‌ها گردش فرهنگی‌تان را تکمیل کنید.

 

معرفی موزه هنرهای مدرن استانبول

 آدرس: Firuzağa, Çukurcuma Caddesi, Dalgıç Çk. No:2, 34425 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

۱۸ شهریور ۱۳۹۹

نظرات کاربران