معرفی موزه قصر موزاییک در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
معرفی موزه قصر موزاییک در استانبول

استانبول که در گذشته آن را با نام قسطنطنیه می‌شناختند، تاریخی ۲ هزار ساله داشته و به همین دلیل است که در کنار مراکز تفریحی متنوعی که این شهر دارد، ابنیه تاریخی مختلفی نیز در آن‌جا واقع شده که از جاذبه‌های گردشگری مهم استانبول به شمار می‌روند. یکی از جاهایی که می‌توانید تاریخ استانبول و ترکیه را مرور کنید، موزه‌های این شهر است اما ما امروز کاری با کلیات تاریخ ترکیه نداریم و به یک بخش خاص از آن خواهیم پرداخت و آن هم تاریخ هنر موزاییک است. موزه‌ای تخصصی به این منظور ساخته شده که با نام قصر بزرگ موزاییک در استانبول فعالیت می‌کند و ما هم قصد معرفی آن برای مسافران تور استانبول داریم.

 

نگاهی کوتاه به موزه قصر بزرگ موزاییک

این مکان با نام کوتاه شده "موزه موزاییک استانبول" نیز شناخته شده و چندین اثر هنری شاهکار در زمینه موزاییک در آن‌جا نگهداری می‌شود. این مکان در بازار آراستا و در نزدیکی مسجد آبی واقع شده و یکی از بهترین‌ها در دسته‌ی خودش در دنیا به حساب می‌آید. آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه از قصر بزرگ قسطنطنیه در دوران روم شرقی تا سده‌های بعدی را شامل می‌شود.

اطلاعات عمومی و تاریخچه موزه

در دوران روم شرقی، هنرمندان زیادی از نقاط متخلف کشور به این نقطه آمدند و و کف قصر یک اثر هنری بزرگ موزاییک شامل ۴۰ هزار قطعه را ساختند که بزرگی آن به ۱۸۷۰ متر مربع می‌رسید. این شاهکار هنری به خاطر ممنوعیت نقاشی در قرن هفتم و هشتم میلادی، با سنگ‌های بزرگ مرمر پوشانده شده و خیلی‌ها دیگر آن را فراموش کردند تا این که در سال ۱۹۲۱ و با برداشتن سنگ‌های مرمر، دوباره کشف شد. همین پوشش مرمری، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که طرح موزاییک به خوبی حفظ شده و آسیب بسیار کمی به آن وارد شده است.

در واقع این اقامتگاه بزرگ، در گذشته شامل تراس‌های بزرگ، قصرهای مختلف، کلیسا، مراکز شهری و خیلی چیزهای دیگر می‌شد، اما حالا در میان منطقه شهری واقع شده و تنها چیزی که از آن شکوه باقی مانده، همین طرح‌های موزاییکی است.

 

معرفی موزه معصومیت در استانبول

در زمان عثمانی به خاطرات خطراتی که از سمت دریا کشور را تهدید می‌کرد، قصر شاهان عثمانی به شاخ طلایی استانبول منتقل شده بود و در این مناطق ساخت و سازهای مسکونی زیادی صورت گرفت بدون این که آن‌ها بدانند چنین موزاییک‌هایی در این مکان وجود دارد.

 بعد از آتش سوزی بزرگی که در بخش‌های مسکونی آن منطقه پدید آمد، موزاییک‌ها کشف شدند و کاوش‌ها در این منطقه افزایش پیدا کرد. آثار موزاییک متنوعی از دوران بیزانتین در آن‌جا کشف شد و در نهایت در سال ۱۹۹۷ این محل را موزه قصر بزرگ موزایک (Great Palace Mosaics Museum) نامیدند.

چه چیزهایی در این موزه به نمایش گذاشته شده است

در این محل، چندین طرح موزاییک کاری از زیباترین‌ها در جهان را مشاهده می‌کنید. اما این طرح‌ها نه مذهبی هستند و نه به نبردهای خونین و کشورگشایی مربوط می‌شوند. بلکه بیشتر آن‌ها به زندگی روزمره، شکار، مناظر طبیعی و چیزهایی از این دست می‌پردازند. مثل طرحی که بچه‌ای را در زمان غذا دادن به یک الاغ نمایش می‌دهد یا صحنه‌ای از شکار پلنگ که به خوبی تکه‌ها آن سالم مانده است.

دورتادور این مکان پر شده از کارهای مختلف موزاییک که از دوره‌های متفاوت کشف شده و بعضی از آن‌ها نیز داستان‌های اساطیری دوران باستان را روایت می‌کنند. قطعات مختلف موزاییک‌ها از سنگ‌های آهکی، سفال و سنگ‌های رنگی درست شده‌اند که به صورت میانگین اندازه‌ی آن‌ها به ۵ میلی‌متر می‌رسد. در این میان، مهم‌ترین و زیباترین کار، صحنه‌ی شکار مارمولک به دست گریفون است اما طرح‌هایی همچون نبرد فیل و شیر نیز برای زمان خود خارق‌العاده به نظر می‌آید.

شما می‌توانید، آزادانه در این مکان گشت زده و از زوایای مختلف، کاراهی موزاییک را تماشا کنید.

 

گشتی جذاب در موزه توهمات استانبول

خرید بلیط، قیمت و ساعات فعالیت

موزه قصر بزرگ موزاییک استانبول، همه روزه باز است و در هیچ روزی از هفت بسته نخواهد بود. شما می‌توانید از اول آوریل تا ۳۱ اکتبر بین ساعات ۹:۳۰ صبح تا ۱۹:۳۰ بعد از ظهر به این مکان رفته و از ۳۱ اکتبر تا اول آوریل، از ساعت ۹ صبح تا ۱۸:۳۰ به آن‌جا مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که بلیط‌ فروشی تنها تا نیم ساعت مانده به اتمام ساعت کار موزه به فروش می‌رسد و مراجعه خود را به لحظات آخر روز موکول نکنید.

قیمت بلیط برای هر نفر در این موزه ۳۵ لیر است. نیازی هم به خرید اینترنت بلیط ندارید و خیلی راحت می‌توانید از پجره‌ی فروش بلیط در همان محل، آن را تهیه کنید. عموما این مکان خیلی شلوغ نمی‌شود و خیلی راحت امکان خرید بلیط را خواهید داشت.

چطور به موزه موزاییک استانبول برویم؟

این مکان در قلب میدان سلطان احمد واقع شده و پیدا کردنش بسیار راحت است، مخصوصا این که میدان سلطان احمد از آن‌جاهایی است که حتما مسیر گردشگران در سفر به استانبول، به این مکان خواهد افتاد. شما می‌توانید موزه موزاییک را در نزدیکی بازار آراستا و مسجد آبی به سمت دریا پیدا کنید.

اگر قصد دارید با تاکسی به موزه بروید، کافی است، لینک نقشه بالا را باز کرده و به راننده نشان دهید. اما اگر بخواهید با وسایل نقلیه عمومی به این محل بروید، خیلی راحت می‌توانید این کار را انجام دهید. ما قبلا در مقاله نقشه به روز سیستم حمل و نقل عمومی استانبول توضیحات کاملی در رابطه با خطوط مختلف مترو، تراموا و اتوبوس در شهر داده‌ایم. شما هم برای رفتن به موزه موزاییک باید سوار خط تراموا T1 شوید و در ایستگاه سلطان احمد از آن پیاده شوید. به خاطر شلوغی بیش از حد میدان سلطان احمد، حتما پیشنهاد می‌کنیم از تراموا استفاده کنید چون ممکن است در ساعات شلوغی، مدت زیادی درگیر ترافیک شوید.

اگر هم در تکسیم اقامت دارید، می‌توانید سوار قطار کابلی به مقصد کاباتاش شوید. در این مسیر نیز باید در ایستگاه سلطا احمد پیاده شوید. وقتی در میدان پیاده شدید، پیاده خیلی سریع به موزه خواهید رسید.

 

اینستاگرامی‌ترین عکس‌ها در موزه سلفی استانبول

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به موزه موزاییک استانبول

همانطور که کمی قبل گفتیم، محله سلطان احمد استانبول، بسیاری از جاذبه‌های گردشگری این شهر را در خود جای داده است. اولین جاهایی که در این مکان باید به دیدنشان بروید، مسجد آبی و مسجد ایاصوفیه هستند که هر دو از نمادهای استانبول به حساب آمده و زیبایی خارق‌العاده‌ای دارند. حتما از داخل ایاصوفیه نیز بازدی نمایید که طرح‌های کار شده روی سقف آن فوق‌العاده زیبا و بی‌نظیر است. چند قدم دورتر از این دو مسجد بزرگ، قصر توپکاپی قرار گرفته که از قصرهای مهم عثمانی‌ها در استانبول هب حساب می‌آید. این قصر بخش‌های مختلفی داشته و همچنین یک موزه مهم نیز به حساب می‌آید که آثار با ارزشی در آن به نمایش گذاشته شده است. یکی از بخش‌های جالب این محل، نمایشگاهی است که در آن نقاشی پرتره از ۳۶ سلطانی بر روی دیوار قرار دارد و شما می‌توانید با فروانروایان این امپراطوری مهم در منطقه آشنا شوید.

همچنین خود موزه در بازار آراستا واقع شده و این بازار کوچک‌تر از بازار بزرگ است و فضایی آرام‌تر دارد و اگر واقعا قصد خرید سوغات ترکیه را دارید، بهتر از آن بازار معروف و گران به حساب می‌آید. در این بازار اجناسی مثل زیورآلات، صنایع دستی، پارچه و فرش به فروش می‌رسد. بین بازار و مسجد آبی، می‌توانید سری به آب انبار معروف باسیلیکا سیسترن نیز بزنید. برای ورود به این آب انبار باید از یک در کوچک رد شده و از پلکانی به زیر زمین بروید اما با ورود به آن‌جا شگفت زده خواهید شد. فضایی بزرگ که زمانی ذخیره آب آشامیدنی شهر بود و ستون‌های سنگی و تندیس بزرگ مدیوسا که به صورت بر عکس در آب انبار قرار دارد، این مکان را به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم تبدیل کرده است.

در مجموع سلطان احمد مکانی عالی برای گشت و گذار، خوردن غذاهای ترکی مختلف، عکس گرفتن، بازدید از جاذبه‌های گردشگری مهمِ شهر و فعالیت‌ها مختلف است. این منطقه گردشگری دیدنی‌های زیادی دارد که موزه موزاییک استانبول و همچنین نمونه‌هایی که در بالا گفتیم، تنها چند مورد از آن‌ها را شامل می‌شود.

دیگر موزه‌های موزاییک در جهان

در نگاه بسیاری از اهل فن، موزه باردو با اختلاف بهترین موزه جهان برای آن‌هایی است که می‌خواهند آثار هنری موزاییک از دوره‌های تاریخی مختلف را از نزدیک ببینند. این موزه که در تونس واقع شده به طور کلی از مهم‌ترین موزه‌های منطقه به حساب می‌آید و آثار زیادی در آن‌جا به نمایش در آمده است. البته این مکان یک موزه تخصصی در زمینه موزاییک نیست، اما کارهایی متعلق به قرن‌ها قبل از میلاد مسیح تا دوره‌های بعد از میلاد و زمان روم باستان را در خود نگهداری می‌کند.

در خود ترکیه یک مکان دیگر به نام موزه باستان شناسی قاضی آنتپ وجود دارد که آن محل نیز یک موزه تخصصی در زمینه موزاییک نیست، اما آثار بسیار با ارزشی در آن‌جا به نمایش گذاشته شده است. در این مکان کارهای زیادی از دوران نوسنگی تا اشیاء برنزی و سکه و ... به نمایش گذاشته شده اما در زمینه سرامیک، کارهایی فوق‌العاده در آن وجود دارد که یکی از معروف‌ترینشان "دختر کولی" بوده که در دنیا شناخته شده است.

 

گشت و گذار در خانه موزه فارابی استانبول

آدرس موزه سرامیک استانبول: Arasta Çarşısı, Sultanahmet, Fatih, Istanbul

شماره تماس: 00902125181205

۲۵ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران