گردش در محله کادیکوی، استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
گردش در محله کادیکوی، استانبول

همانطور که می‌دانید استانبول از دو بخش آسیایی و اروپایی تشکیل شده اما قسمت اروپایی آن همیشه شلوغ‌تر و توریستی‌تر از بخش آسیایی آن است دلیلش هم این است که نیمه اروپایی میزبان اصلی‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های تور استانبول بوده و گردشگران بیشتری را به خود می‌بیند. اما این نباید مانع شما شود تا از بخش آسیایی تور استانبول جا بمانید. جایی که با فضای پر جنب و جوش و زندگی شهری، بناهای تاریخی، مرکز حمل و نقل مهم، بازار، جمعیت بزرگ جوان و دانشجو، رویدادهای فرهنگی و هنری، مراکز خرید، کافه‌ها و رستوران‌ها در کنار دریا و تفریحات شبانه پر جنب و جوش به ویژه در کنار آن حال و هوای بسیار رنگارنگ، هر کسی را جذب خود می‌کند. کادیکوی یکی از جذاب‌ترین محلات نیمه آسیایی جایی است که حتما باید سری به آن بزنید.

 

مختصری بر تاریخچه کادیکوی

کادیکوی که در زبان ترکی به "دهکده قاضی" ترجمه می‌شود زمانی یک منطقه سکونتگاهی جداگانه بود در حالی که بیزانس در سراسر بسفر در شبه جزیره تاریخی تسلط داشت. تاریخچه کادیکوی به دوره کلسدون مگاریان، ۶۳۵ قبل از میلاد برمی‌گردد.

کارهایی که باید انجام دهید و ببینید

قدم زدن در اطراف میدان مودا، کادیکوی و فنرباغچه و تماشای جمعیت، استراحت کردن و نوشیدن چای یا قهوه در کافه‌های مختلف در نزدیکی دریا و همچنین بازدید از خیابان بهاریه و خرید کردن، بهترین چیزهایی است که می‌توانید در کادیکوی انجام دهید. به علاوه خط ساحلی کادیکوی نیز در بین جوانان بسیار محبوب است.

 

اقامتی ارزان در محله سلطان احمد استانبول

بازار کادیکوی و خیابان بهاریه

بازار کادیکوی و خیابان معروف بهاریه محبوب‌ترین مکان‌ها برای بازدید و گردش در کادیکوی هستند. منطقه بازار کادیکوی با نام «بی اوغلو سمت آسیایی استانبول» و خیابان بهاریه به عنوان «خیابان استقلال در سمت آسیایی استانبول» نیز شناخته می‌شود. طیف وسیعی از مکان‌ها در منطقه بازار کادیکوی از سبزی‌فروشی گرفته تا ماهی‌فروشی، از ادویه‌فروشی‌ها تا شیرینی‌فروشی‌ها، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌ها وجود دارد. بازار ماهی معروف در منطقه بازار ارزش یک بار دیدن و گشتن را دارد. همچنین خیابان تلال‌زاده در امتداد منطقه بازار کادیکوی به خاطر عتیقه فروشی‌ها و کتاب فروشی‌های دست دومش معروف است. قبل از اینکه به خیابان بهاریه برسید، در راه به خیابان معروف صنعتچیلار (هنرمندان) برخورد خواهید کرد و در اینجا می‌توانید انواع سرامیک‌ها، تابلوهای نقاشی و فروشگاه‌های هنری زیبای هنرمندان سرامیک محلی را پیدا کنید.

خیابان بهاریه بدون ترافیک را می‌توان پرجنب و جوش‌ترین و معروف‌ترین مکان کادیکوی دانست. یک تراموا قدیمی نیز از بندر کادیکوی حرکت می‌کند. خیابان بهاریه همیشه پر جنب و جوش و شلوغ است. در خیابان بهاریه می‌توانید انواع کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌های دوست‌داشتنی و همچنین فروشگاه‌های باکیفیت و مراکز رویدادهای فرهنگی را پیدا کنید. خانه اپرای سوریا چشم نوازترین ساختمان در خیابان بهاریه قرار دارد.

خانه اپرای ثریا

خانه اپرای ثریا به عنوان یک سالن اپرا، تئاتر و باله در سال ۱۹۲۷ توسط Sureyya Ilmen Pasa طراحی شد اما سال‌ها به عنوان سالن سینما خدمت می‌کرد. پس از یک دوره بازسازی تمام کمال سرانجام در سال ۲۰۰۷ خانه اپرای ثریا به حالت اولیه خود بازسازی شد و به اولین سالن اپرای استانبول در بخش آسیایی استانبول و ششمین سالن اپرای ترکیه تبدیل شد. این ساختمان با نمای بیرونی و نقاب‌های کنده کاری شده هنری تراژدی و کمدی و همچنین فضای داخلی بسیار زیبا جذابیت فراوانی دارد. همچنین شما مجسمه مرمری به نام Vodvil را نیز خواهید دید دکه در کنار ساختمان قرار گرفته است.

آدرس: Caferağa, General Asım Gündüz Cd. No:29, 34710 Kadıköy/İstanbul

 

مجسمه گاو نر

مجسمه گاو یکی از محبوب‌ترین نمادها در کادیکوی است. نام واقعی مجسمه "مجسمه گاو نر مبارزه" است و داستان بسیار جالبی دارد که ممکن است تصورش را هم نکنید. مجسمه گاو توسط هنرمند فرانسوی در پاریس در سال ۱۸۶۰ به عنوان نماد جنگ فرانسه علیه آلمان ساخته شده است. همچنین نماد قدرت و استحکام هم است. اما در دهه ۱۸۷۰، این بار آلمان در جنگ با فرانسه پیروز شد و مجسمه گاو به آلمان منتقل شد. در سال ۱۹۱۷، امپراتور آلمان مجسمه گاو را به عنوان هدیه به جامعه اتحاد و و جامعه تراکی به انور پاشا داد. اما در طول جنگ جهانی اول، زمانی که انور پاشا از ترکیه به خارج از کشور رفت، مجسمه گاو در باغ کاخ انور پاشا به فراموشی سپرده شد و پس از ۵۰ سال، مجسمه گاو به هتل هیلتون در منطقه تقسیم و سپس به مرکز کنگره لطفی کردار و پارک تقسیم گزی منتقل شد. مجسمه گاو حدود ۲۰ سال آنجا ماند و در دهه ۱۹۷۰ به کادیکوی، به باغ شهرداری منتقل شد. اما داستان به همین جا ختم نشد و مجسمه در سال ۱۹۹۰ برای آخرین بار به مکان امروزی خود منتقل شد. این مجسمه که از پاریس تا استانبول را سفر کرده و بارها جا به جا شده بیش از ۱۵۰ سال قدمت داشته و واقعا نمی‌توان گفت مجسمه‌ای معمولی است.

 

گردش در محله تاریخی سلطان احمد استانبول

مسجد عثمان آقا

مسجد عثمان آقا یکی از زیباترین مساجد کادیکوی است. این مسجد در زمان سلطان اول احمد (۱۶۰۳-۱۶۱۷) توسط عثمان آقا ساخته شد. این یکی از معدود مساجد سنتی با ساختاری از جنس چوب است که کاملا حس و حال قدیمی خود را حفظ کرده است. البته ساختار مسجد در زمان سلطان محمود در سال ۱۸۱۱ میلادی بازسازی شد اما شمایل کلی آن تغییری نکرد.

آدرس: Osmanağa, Söğütlü Çeşme Cd No:36, 34714 Kadıköy/İstanbul, Turkey

 

کلیسای ارتدوکس یونانی ایا افیمیا

قدمت کلیسای ارتدوکس یونانی ایا افیمیا که در میدان بازار کادیکوی واقع شده به سال ۱۶۹۴ برمی‌گردد. طبق افسانه، آیا افمیا شخصی است که در سال ۳۰۵ به خاطر مقاومت در برابر اعتقادات بت پرستان جامعه و انتخاب مسیحیت کشته شد.

آدرس: Osmanağa, Mühürdar Cd. No:27, 34714 Kadıköy/İstanbul, Turkey

 

پاساژ اکمار

پاساژ اکمار زمانی به خاطر بازارهای موسیقی هوی متال و سی‌دی‌ها و تی‌شرت‌فروشی‌ها مکانی محبوب برای طرفداران هوی متال بود، اما اکنون به پاساژی با بسیاری از کتاب‌فروشی‌های دست دوم و جدید تبدیل شده که عاشقان کتاب و دانش آموزان را به خود جذب می‌کند. بنابراین اگر عاشق کتاب و گشتن بین قفسه‌ها هستید شاید ایده بدی نباشد سری به این پاساژ هم بزنید.

 

گشت و گذار در محله سیرکجی استانبول

آدرس: Caferağa, akmar pasajı, Mühürdar Cd. 8/a, 34710 Kadıköy/İstanbul, Turkey

 

ایستگاه و اسکله راه‌آهن حیدرپاشا

ایستگاه و اسکله راه آهن حیدرپاشا یکی از مکان های دیدنی کادیکوی است. افرادی که با کشتی از کادیکوی بازدید می کنند ابتدا این ساختمان باشکوه را می بینند. ایستگاه راه آهن حیدرپاشا اولین بار توسط آلمانی ها در سال ۱۹۰۸ به عنوان ساختمانی تاریخی برای پروژه راه آهن برلین - بغداد ساخته شد. سفر به اسکله حیدرپاشا با کشتی نیز بسیار هیجان انگیز است که مسافران می توانند از صدها پرنده باکلان و حواصیل در کنار موج شکن و همچنین غذا دادن به مرغان دریایی لذت ببرند.

آدرس: Rasimpaşa, 34716 Kadıköy/İstanbul, Turkey

 

پادگان سلیمیه و موزه فرورانس نایتینگل

پادگان سلیمیه نیز یکی دیگر از مکان‌های دیدنی عالی در کادیکوی است که در کنار ایستگاه راه آهن حیدرپاشا قرار دارد. پادگان سلیمیه نام خود را از سلطان سوم گرفته است. سلیم در سال ۱۷۹۹ به خاطر پروژه تاسیس ارتش جدید عثمانی معروف به نام "ینیسری" که به ارتشی دردسرساز تبدیل شد شهرت دارد.

همچنین موزه فلورانس نایتینگل (بنیانگذار پرستاری) نیز در اینجا وجود دارد، جایی که او بین سال‌های ۱۸۵۳-۱۸۵۶ در خلال جنگ کریمه از مجروحان مراقبت می‌کرد.  اتاق فلورانس نایتینگل امروزه با کالاها، هدایا و لوازم او محافظت می‌شود.

آدرس: Feneryolu, Bağdat Cd. No:63, 34724 Kadıköy/İstanbul, Turkey

 

مودا

مودا محله‌ای بسیار آرام و سرسبز در کادیکوی بوده که سواحل و پارک‌های آن بین جوانان محلی بسیار محبوب است و همچنین یک منطقه مسکونی محبوب در بخش آسیایی استانبول محسوب می‌شود. می‌توانید با قدم زدن در امتداد خط ساحلی کادیکوی در عرض ۱۵ دقیقه به مودا برسید. انواع کافه‌های دوست‌داشتنی، باغ‌های چای و رستوران‌ها در امتداد سواحل مودا و اطراف آن وجود دارد. استراحت در کافه‌های مودا و تماشای غروب خورشید نیز از جذابیت‌های فوق‌العاده در مودا است. موزه خانه باریس مانکو (خواننده و هنرمند مشهور جهان ترک) نیز در مودا واقع شده است.

 

تفریح و بازی در محله شیشلی استانبول

موزه خانه باریس مانکو

باریس مانکو (۱۹۴۳-۱۹۹۹) یکی از محبوب‌ترین خوانندگان و هنرمندان مشهور ترکیه در سطح جهانی است که خانه او در محله مودا کادیکوی قرار گرفته است. بعد از مرگ او ترتیبی داده شده تا خانه او تبدیل به موزه شود تا خاطرات او زنده نگه داشته شود. می‌توانید کالاها، چیزها، سوابق، آثار، عکس‌ها و موارد دیگر او را در خانه موزه باریس مانکو ببینید.

آدرس: Caferağa, Yusuf Kamil Paşa Sk. No:5, 34710 Kadıköy/İstanbul, Turkey

 

پارک رومانتیکا فنرباغچه

پارک رومانتیکا فنرباغچه در شبه جزیره فنرباغچه در محله فنرباغچه کادیکوی واقع شده است. این پارک در بین مردم محلی استانبول بسیار محبوب بوده و دارای مناطق باز و بسته زیبایی است که جان می‌دهد تا عصری ملس و دلچسب را در محیط آن بگذرانید. قدم بزنید و یا کنجی بنشینید و اجازه دهید نسیم باطراوت موهایتان را نوازش دهد.

آدرس: Fenerbahçe, Fener Kalamış Yolu, 34726 Kadıköy/İstanbul, Turkey

 

خیابان بغداد

خیابان بغداد استانبول یکی از مجلل ترین خیابان ها برای مردم محلی استانبول است. این خیابان ۱۴ کیلومتری که یکی از خیابان‌های بلند استانبول هم هست از بستانچی شروع شده و تا گزتپه ادامه پیدا کرده است. این خیابان که با کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌های مجلل متعددی پر شده چندین سال پیش به عنوان چهارمین خیابان خرید محبوب در جهان شناخته شد. همچنین این خیابان سرگرمی‌های عالی و فعالیت‌های شبانه در بخش آسیایی استانبول نیز ارائه می‌دهد.

 

گران‌ترین محله‌های استانبول را بشناسیم

موزه اسباب بازی استانبول

موزه اسباب بازی استانبول که در محله گزتپه در کادیکوی واقع شده توسط سونای آکین (شاعر و رمان نویس ترک) در ۲۳ آوریل ۲۰۰۵، در روز حاکمیت ملی و کودک تأسیس شد. این موزه یکی از جاذبه‌های جذاب استانبول است که واقعا باید در طول سفرتان از آن بازدید کنید.

آدرس: Göztepe Mah. Ömerpaşa Cad, Dr. Zeki Zeren Sk No:17, 34730 Kadıköy, Turkey

۱۰ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران