معرفی فستیوال بین‌المللی جاز استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
معرفی فستیوال بین‌المللی جاز استانبول

گردشگران ایرانی علاقه زیادی به سفر با تور استانبول دارند. چرا که این شهر پر از دیدنی‌ها و زیبایی است. شما در سفرتان به استانبول انواع تفریحات و تجربیات را می‌توانید با برنامه‌ریزی درست در کنار هم داشته باشید. اگر شرکت در مراسم و فستیوال‌های مهم موسیقی برای شما جالب است، بهتر است بدانید یکی از رویدادهای فرهنگی و مهم موسیقی جاز در استانبول برگزار می‌شود که در ماه جولای هر سال می‌توانید در این فستیوال شرکت کنید.


فستیوال بین‌المللی جاز در استانبول

فستیوال بین‌المللی جاز توسط موسسه فرهنگ و هنر استانبول برگزار می‌شود و شامل سبک‌های موسیقی همچون جاز کلاسیک و مدرن، جاز لاتین و اسکاندیناوی، همچنین آثار ترکیبی از موسیقی الکترونیک و جاز، راک، پاپ، رگی و فانک می‌شود. این جشنواره فرصتی برای علاقه‌مندان موسیقی است. این فستیوال در مکان‌های خاصی جز سالن‌های کنسرت، همچون مکان‌های تاریخی، خیابان‌ها، تراموا یا کشتی برگزار می‌شود و طرفدارن مختص خود را دارد. این جشنواره معمولا به مدت سه هفته‌ طول می‌کشد که در ماه جولای، تیرماه به وقت ایران، شروع و ادامه می‌یابد. اگر در این تاریخ از فصل تابستان می‌توانید در استانبول حضور یابید، بهتر است فرصت شرکت در این فستیوال که یکی از جذاب‌ترین فستیوال‌های استانبول است را از دست ندهید تا شور و هیجان القا شده از موسیقی جاز برایتان به خاطره‌ای فراموش نشدنی تبدیل شود.

 

تاریخچه فستیوال جاز در ترکیه

جاز یک سبک خاص و قدیمی از موسیقی است که سرشار از بداهه‌نوازی و نوآوری بوده و با روح و قلب افراد ارتباط برقرار می‌کند. در گذشته، سبک‌های مختلفی از موسیقی اجرا می‌شد و با استقبال خوبی مواجه می‌شد تا زمانی که موسیقی Chick Corea و Steve Kujala اجرا و با علاقه عده زیادی از مردم روبرو شد. به همین دلیل، در سال ۱۹۹۴، برای اولین بار جشنواره موسیقی جاز به طور مستقل در استانبول برگزار شد اما به غیر از اجرای این سبک، موسیقی راک، پاپ، بلوز و رگی نیز در این فستیوال جای داشتند. پس از آن هر سال، این جشنواره موسیقی پرطرفدار، در مکان‌های مختلفی از جمله موزه ایاگای ایرن، موزه باستان شناسی استانبول، عمارت اسما سلطان و مناطق طبیعی بیرون این شهر برگزار شد. جشنواره جاز استانبول به عنوان یک جشنواره جاز برجسته در اروپا، از اولین اعضای سازمان‌ جشنواره‌های بین‌المللی جاز (IJFO) که چهار جشنواره معتبر جاز جهان همچون مونترو، آمبریا، مونترال و لندن در آن قرار دارند، شناخته می‌شود.

 

فستیوال‌ گل‌های لاله در استانبول

 

سبک موسیقیایی و نوازندگان مشهور فستیوال جاز در استانبول

بستری که از سال ۲۰۰۳ برای برگزاری جشنواره موسیقی جاز در استانبول فراهم شد، امکانی را برای نوازندگان آماتور جاز ترکیه ایجاد کرد تا فرصتی برای اجرای موسیقی در این فستیوال بین‌المللی داشته باشند. این جشنواره باعث ارتقای کیفیت و سطح نوازندگان شد و به پیشرفت موسیقی جاز کمک بسیاری کرد. فستیوال جاز منتخبی از اجراهای موسیقی جاز را همراه با حضور هنرمندان معروفی همچون اریک کلپتون، لو رید، استیو کاستلو، آلدی میورا، کیت جرت، دیانا کرال، جون بائز، میلس دیویس، استان گتز، مسیو اتک، بیورک، نورا جونز و آلیشیا کیز به صورت کنسرت‌هایی اجرا کرد. اجرای اریک کلابتون، یکی از بزرگ‌ترین گیتاریست‌های جهان موجب تغییراتی در موسیقی راک شد.

 

فستیوال جاز استانبول پس از شیوع ویروس کرونا

پس از شیوع ویروس کوید-۱۹ و همه‌گیری آن، برگزاری فستیوال بین‌المللی جاز استانبول در سال ۲۰۲۰ کنسل شد و در سال ۲۰۲۱ به تعویق افتاد. گفته می‌شود اجرای کنسرت‌ها از ماه سپتامبر در فضای آزاد به صورت محدود برگزار خواهد شد. با توجه به شیوع ورژن جدید این ویروس با نام دلتا، امید است که بتوان به گسترش آن غلبه کرده و در این سال، اجرای برنامه‌های این جشنواره در فضای باز ممکن باشد.

 

راهنمای کامل گرفتن کد HES برای سفر به ترکیه

 

فستیوال موسیقی در استانبول

جشنواره بین‌المللی موسیقی استانبول از سال ۱۹۷۷ وارد انجمن جشنواره‌های اروپا شد و هر ساله توسط بنیاد فرهنگ و هنر استانبول برگزار می‌شود. فستیوال موسیقی از باکیفیت‌ترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های این سازمان است که آثاری همچون موسیقی کلاسیک، باله، اپرا و موسیقی سنتی با شرکت هنرمندان مشهوری از سراسر جهان آغاز و انجام می‌شود. این جشنواره بین‌المللی سال‌ها نقش مهمی در ارزیابی موسیقی کلاسیک داشته است و اجرای قطعه زیبای موتزارت به نام The Abduction from the Seraglio یکی از سنت‌های برگزاری این جشنواره محسوب می‌شود.

 

تجربه ماه عسل در استانبول در سال ۲۰۲۱

۲۰ شهریور ۱۴۰۰

نظرات کاربران