کاروانسرای اوکوز محمد پاشا در کوش آداسی

جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی
کاروانسرای اوکوز محمد پاشا در کوش آداسی

تور کوش آداسی مکانی بی‌نظیر برای سفری به یادماندنی و خاطره‌انگیز در کشور ترکیه است. این شهر ساحلی سالانه در فصل‌های توریستی با سیل عظیم گردشگران تور ترکیه روبرو می‌شود. مخصوصا کسانی که عاشق تفریحات دریایی و ساحلی هستند با انتخاب این مقصد گردشگری می‌توانند خاطره‌ای فراموش نشدنی را برای خود و خانواده خود رقم بزنند. در میان این موارد افراد می‌توانند از بناهای تاریخی و دیدنی متعددی نیز دیدن کنند. یکی از جذاب‌ترین این مکان‌ها که از آن به عنوان یک اقامتگاه سنتی نیز بهره‌برداری می‌شود کاروانسرای اوکوز محمد پاشا است. در این مقاله همراه ما باشید تا با این مکان متفاوت و جذاب در سفر به کوش آداسی آشنا شوید.

 

آشنایی با کاروانسرای اوکوز محمد پاشا (Okuz Mehmed Pasha Caravanserai)

کاروانسرای اوکوز محمد پاشا یکی از بناهای تاریخی واقع در شهر کوش آداسی است. این بنا توانسته با قدمت زیادی که دارد و همچنین سبک معماری منحصر به فردش توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب کند. همان طور که از نام آن پیدا است این مکان حالت اقامتگاهی داشته و مسافران تور کوش آداسی می‌توانند از آن به عنوان یک کاروانسرا نیز استفاده کرده و اقامتی به یاد ماندنی در محیطی متفاوت را تجربه کنند. کاروانسرای محمد پاشا به هر آنچه که یک مسافر از اقامتگاه در سفر انتظار دارد مجهز می‌باشد. البته امروزه اغلب بخش‌های این بنا بازسازی شده و سبک معماری آن با حالت اولیه‌ای که داشته به کلی تغییر کرده است. تنها دو طبقه از این ساختمان کاملا دست نخورده باقی مانده است.

در حالت کلی کاروانسرای اوکوز محمد پاشا حال و هوایی عرفانی داشته و دارای حیاطی بزرگ و باصفا کرد. حیاط این بنا با سبک معماری عثمانی طراحی شده و از جذابیت بسیار زیادی برای گردشگران برخوردار است.این کاروانسرا دارای ۲۶ اتاق و ۵۵ اتاق خواب بوده و تمامی امکانات رفاهی که باید در یک اقامتگاه باشد در آن وجود دارد. علاوه بر آن علاقه‌مندان می‌توانند در گشت و گذاری تاریخی در کوش آداسی در روزهای اقامتی خود به رستوران کاروانسرا رفته و در فضایی متفاوت غذاهای خوشمزه و لذیذ ترکی را میل کنند.

 

دورهمی در بهترین کافه‌های کوش آداسی

تاریخچه کاروانسرای اوکوز محمد پاشا

تاریخ ساخت کاروانسرای محمد پاشا به سال ۱۶۱۸ میلادی برمی‌گردد. در آن سال‌ها هدف از ساخت این بنا ایجاد رونق در تجارت دریایی منطقه بود. به همین دلیل بازدیدکنندگان و مسافران می‌توانند در این مکان شاهد سبک معماری عثمانی که با نهایت ظرافت و دقت کار شده باشند. این بنا تا سالیان درازی (تقریبا تا سال ۱۹۵۵) با هدف تجارت توسط تجار مورد بهره‌برداری قرار گرفت. بعد از آن بازسازی گردید و درهای آن به عنوان یک کاروانسرا به روی گردشگران تور کوش آداسی باز شد. علت نامگذاری این مکان، ساخته شدن آن به دستور یکی از فرمانده‌های به نام عثمانی، محمد پاشا  (Mehmet Pasha)بود. محمد پاشا در دوران نفوذ ترکان سلجوقی در منطقه آناتولی تصمیم به ساخت این بنا کرد. در آن دوران محمد پاشا وزیر حکومت عثمانی بوده و قدرت بالایی داشت.

طریقه دستیابی به کاروانسرای اوکوز محمد پاشا

کاروانسرای اوکوز محمد پاشا در شهر کوش آداسی و در مقابل اسکله کوش آداسی در محدوده مرکز شهر قرار دارد. این مکان در کنار جذابیت‌های تاریخی و معماری که دارد به عنوان یک محل اقامتی نیز توانسته توجه گردشگران را به خود جلب کند. در حالت کلی دسترسی به مناطق مختلف شهر کوش آداسی کار چندان دشوار و هزینه‌بری نیست. در نتیجه علاقه‌مندان می‌توانند با کرایه تاکسی و حتی دوچرخه به گشت شهری پرداخته و در این میان از بنای تاریخی و دیدنی نیز بازدید کنند. کاروانسرای اوکوز محمد پاشا به عنوان بنایی که شما را به دوران پرشکوه حکومت عثمانی در ترکیه برمی‌گرداند در بهترین نقطه شهر کوش آداسی قرار گرفته و حین بازدید از آن می‌توان به سایر مناطق دیدنی شهر که در همین نزدیکی‌ها قرار گرفته است نیز رفت. برای دسترسی آسان‌تر در زیر آدرس دقیق این کاروانسرای منحصر به فرد آورده شده است:

Camikebir Mah, Bozkurt Sok, No. 25, Kusadasi 09400

کاروانسرای محمد پاشا دارای دو طبقه اصلی است. یکی از درهای ورودی این اقامتگاه در سمت شمالی شهر قرار گرفته و رو به بازار اصلی کوش آداسی باز می‌شود. در دیگر آن در سمت غربی شهر قرار داشته و دارای دو عدد گذرگاه سرپوشیده است. در دوم، در اصلی کاروانسرا بوده و از آن برای ورود و خروج مسافران استفاده می‌شود.

 

غواصی به یادماندنی تور کوش آداسی

۰۲ تیر ۱۴۰۰

نظرات کاربران