گردش جذاب ۴۸ ساعته در قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
گردش جذاب ۴۸ ساعته در قشم

قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران است و در منطقه خلیج فارس، یکی از دلرباترین مناطق ایران واقع شده است. این جزیره به شکل دلفین بوده و پر از آثار تاریخی، منابع طبیعی، شگفتی‌های زمین شناسی و تنوع بی‌نظیر حیات وحش است. جزیره به دلیل نفوذ و استعمار هلندی‌ها، فرانسوی‌ها و پرتغالی‌ها در طول سالیان، از تاریخ منحصر به فرد و فرهنگی غنی و چندگانه برخوردار است.

اگر قصد سفر به قشم را دارید، لزوما مجبور نیستید یک هفته را در آنجا سپری کنید. در این مقاله، ما به شما یک برنامه ریزی عالی ارائه می‌دهیم تا در سفر با تور قشم بتوانید برای دیدن ۵ جاذبه گردشگری در سفر ۴۸ ساعته به جزیره قشم تدارک ببینید.

 

دره ستارگان

مردم محلی قشم بر این باورند که یک بار ستاره‌ای واقعا بر روی این منطقه افتاده و اشکال صخره‌ای عجیبی را ایجاد کرده است. اما در واقع این دره باشکوه، محصول سال‌ها و سال‌ها فرسایش حاصل از بارندگی شدید است. این دره، بیشتر از ماسه سنگ و مارن تشکیل شده است. سازندهای صخره‌ای، از ستون‌های بلند گرفته تا فضاهای توخالی و بلوک‌های صاف و گرد، همگی در هماهنگی با هم مسیرهایی بسیار زیبا و دره مانند را تشکیل داده‌اند. حتی به نظر می‌رسد که می‌توان در میان اشکال ایجاد شده تصاویری از انسان‌ها، حیوانات و حتی نقشه ایران را یافت.

با یک پیاده روی سریع تا بالای دره، می‌توانید سنگ‌های چند لایه کوه‌ها را ببینید. افسانه‌های محلی معتقدند که دره ستارگان، محلی است که ارواح را دربرگرفته است. با این همه جذابیت و شگفتی، این مکان مطمئنا در لیست مکان‌هایی است که باید در مدت ۴۸ ساعت سفر به قشم دیدن کنید.

جنگل حرا

یکی دیگر از پدیده‌های خاص و طبیعی که در محیط گیرای قشم قرار دارد، جنگل حرا است که به اصطلاح به نام "هارا" نیز شناخته می‌شود. این جنگل یک منطقه زیستی ۸۰۰۰ هکتاری بوده و دارای درختانی است که ارتفاع آن‌ها به حدود ۳-۴ متر می‌رسد. حرا برای محیط زیست بسیار مهم است، زیرا مواد غذایی و زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری به ویژه ماهی‌ها را فراهم می کند. این جنگل، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

جالب است بدانید که شرایط جزر و مد در حرا بسیار متنوع است و در جزر و مد بالا، درختان حرا تا حدی در آب شور غوطه ور شده و مانند یک جنگل شناور روی آب ظاهر می‌شوند. در ضمن گل و لای و لجن بستر رودخانه و ریشه‌های درختان در هنگام جزر و مد دیده می‌شوند. گفتنی است خرچنگ، ماهی، پرندگان مهاجر و حتی مارهای آبزی و عجیب و غریب سمی در اینجا دیده می‌شود. اگر صرفا می‌خواهید ۲ روز را در جزیره قشم سپری کنید، جنگل حرا دقیقا جاذبه گردشگری است که حتما باید از آن دیدن کنید.

 

معرفی سدهای تاریخی و زیبای قشم

تنگه چاهکوه

این تنگه بکر که انگار توسط یک سنگتراش حرفه‌ای در زمین تراشیده شده است، در شمال غربی جزیره قرار دارد. لبه‌های گرد و گوشه‌های تیز تنگه، یک هارمونی متناسب با ساختار سنگ ها ایجاد کرده‌اند. در اینجا می‌توانید به تقاطع دو دره عمودی باریک صعود کنید و از آب شیرین چشمه‌ای نوش جان نمایید که چوپانان این منطقه قرن‌هاست از آن استفاده می‌کنند. اگر به پدیده‌های طبیعی و زمین شناسی علاقه‌مندید، بازدید از دره چاهکوه یکی از آن موارد ضروری است که در سفر با تور قشم به شما پیشنهاد می‌کنیم.

جزیره هنگام

جزیره هنگام، در قسمت جنوبی جزیره قشم قرار دارد. این محدوده، به مکانی شهرت دارد که می‌توان در آن به بازی با دلفین‌ها در آب پرداخت و این امر به ویژه در بهار و پاییز در بین گردشگران بسیار متداول است. بعلاوه زمانی که با یک قایق موتوری به جزیره هنگام سفر می‌کنید، دلفین ها را می‌بینید که شما را همراهی کرده و در کنار قایقتان شنا می‌کنند.

علاوه بر دلفین‌ها، در جزیره هنگام حیات وحش متنوعی وجود دارد. به لطف فیتوپلانکتون موجود در آب، شب هنگام نور آبی دلربائی را در این حوالی می‌یابید. این پدیده شگفت انگیز را می‌توان در فصول مختلف سال شاهد بود. همچنین در تمام طول سال، می‌توانید گوزن‌ها را ببینید که البته بومی ایران نیستند و در ابتدا توسط پرتغالی‌ها به این خطه انتقال داده شده‌اند.

 

بهترین سواحل قشم برای بازدید گردشگران

غار خربس

آخرین مورد در لیست پیشنهادی ما، غار خربس است. این غار، در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب جزیره قشم قرار دارد. اعتقاد بر این است که این غار، مربوط به دوره مادها است. شکل‌های عجیبی نیز در داخل و همچنین خارج از آن وجود دارند و در عین حال باید گفت این غار، از معماری خیره‌کننده سنگی بهره‌مند است و توسط تپه‌های کوتاه و بلند مرجانی احاطه شده است. دیواره‌های سنگی غار به بلندی ۲۰ تا ۳۰ متر می‌رسند و این سازه به طور کلی، به شکل کوهی است که داخل آن سوراخ‌هایی وجود دارد.

همچنین، برخی از آثار خلق شده توسط بشر مربوط به دوران باستان را می‌توانید در غار خربس بیابید. دربها، معابر، اتاقها، چشمه‌ها و روزنه‌های مختلفی در داخل غار به یکدیگر متصل شده‌اند. و در نهایت باید گفت در انتهای دهانه‌ها نیز یک حوض کوچک وجود دارد که در فصول بارانی پر از آب می‌شود. برخی از مورخان ادعا می‌کنند که غار خربس، معبدی برای پرستش الهه میترا بوده است.

۲۰ تیر ۱۴۰۰

نظرات کاربران