معرفی سدهای تاریخی و زیبای قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
معرفی سدهای تاریخی و زیبای قشم

از جمله جاذبه‌های گردشگری شهرهای ایران سدها می‌باشند. چرا که همیشه سدها در طول تاریخ توانسته‌اند نقش پررنگی را برای مردم ایران ایفا کنند. از آنجا که ایران دارای کویرهای بسیار هوایی خشک است سدسازی همواره اهمیت بالایی داشته است. امروزه نیز گردشگران می‌توانند بخشی از سفر های خود را به بازدید از سدهای قدیمی و خوش‌منظره اختصاص دهند. در این مقاله قصد داریم تا مسافران تور قشم را با سه تا از سدهای قدیمی و زیبای این جزیره دیدنی آشنا کنیم. پس اگر فکر می‌کنید بازدید از سدها می‌تواند ایده جالبی برای شما باشد در این مقاله همراه ما باشید.

 

سدهای تاریخی و زیبای جزیره قشم

  • سد ساسانی پِی پشت قشم

اولین سدی که در صدر لیست بهترین‌های قشم قرار می‌گیرد بدون شک سد ساسانی پی پشت خواهد بود. این سد در روستایی در فاصله ۳۷ کیلومتری قشم به نام پی پشت قرار گرفته است. طبق گفته تاریخ شناسان پیشینه ساخت این سد تاریخی به دوران حکومت ساسانی در ایران برمی‌گردد. گفته می‌شود سد پی پشت علاوه بر اینکه با هدف ذخیره‌سازی آب ساخته شد هدف دیگری را نیز دنبال می‌کرد. آن هدف جلوگیری از سیل‌ و آسیب‌های ناشی از بارندگی‌های زیاد بود. ناگفته نماند که این سد با توجه به این که صدها سال پیش ساخته شده است از طراحی و مهندسی بسیار خوبی بهره‌مند می‌باشد و توانسته است هر دو هدف خود را به خوبی دنبال کند.

 

بهترین سواحل قشم برای بازدید گردشگران

سد ساسانی پِی پشت قشم

این سد که هم از نظر تاریخی و هم از نظر ساخت توانسته است توجه بسیاری از توریست‌ها را به خود جلب کند یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف در قشم به حساب می‌آید. از لحاظ موقعیت مکانی سد پی پشت در بین تنگه کوهی واقع در روستای پی پشت از جنس سنگ و ساروخ ساخته شده است. حجم آبی که می‌توان در این سد ذخیره کرد بسیار بالا بوده و روستاییان از آن جهت آبیاری مزارع کشاورزی خود استفاده می‌کنند. البته امروزه نقش این سد در زندگی روستاییان کمرنگ‌تر شده است. اما با این حال باز هم در مواقع نیاز از آب سد برای شرب خود و حتی حیواناتشان بهره می‌برند.

 

تجربه‌ی ۵ تفریح محلی در سفر به قشم

سد ساسانی پِی پشت قشم

البته بسیاری از بومیان و گردشگران این سد را با نام دم می‌شناسند. علت این نامگذاری نیز به این دلیل است که پژوهشگرانی که برای تحقیق در باره این سد به قشم سفر کرده‌اند آن را سد قشم یا به زبان انگلیسی (Qeshm Dam) نامیده‌اند. همین باعث شده تا دم به عنوان نام سد بر سر زبان‌ها بیافتد. اما نام اصلی آن سد پی پشت ساسانیان می‌باشد. این سد تاریخی همواره مورد توجه گردشگران بوده و سالانه مورد بازدید بسیاری از توریست‌های داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

برای رسیدن به این سد باید فاصله‌ای در حدود ۴۲.۶ کیلومتر را از مرکز جزیره قشم بپیمایید. پس بهتر است تقریبا نصف یک روز خود را برای رفتن، بازدید و برگشت از این سد اختصاص دهید.

 

  • سد گوران قشم

سد گوران یکی دیگر از سدهای تاریخی و قدیمی جزیره قشم محسوب می‌شود که پیشینه بسیار قدیمی دارد. این سد نیز نام خود را از روستایی که در آن قرار دارد گرفته است. طبق کتب تاریخی این روستا محل زندگی زرتشت‌ها در دوران حکومت هخامنش بوده است. علت نامگذاری آن نیز به این دلیل می‌باشد. البته امروزه این روستا به مکانی برای تولید لنج در جزیره قشم تبدیل شده است.

 

۵ تفریح خانوادگی که در سفر به قشم باید تجربه کنید

سد گوران قشم

علاقه‌مندان به بازدید از این سد قدیمی هخامنشی باید حدود ۷۸ کیلومتر از جزیره قشم فاصله بگیرند. این سد در روستای گوران و در جاده طبل- باسعیدو واقع شده است. اگر برای بازدید از سد گوران رفتید هرگز بدون بازدید از جنگل‌های حرا که از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم می‌باشد آنجا را ترک نکنید. جنگل‌های حرا در فاصله نزدیکی به این سد قرار گرفته‌اند. همچنین در این بازدید می‌توانید صنعت لنج سازی را که یکی از پیشه‌های قدیمی جزیره می‌باشد را مشاهده کنید.

سد گوران قشم 

  • سد خالصی دیرستان

نمی‌توان سدهای معروف جزیره قشم را نام برد و چیزی از سد خالصی دیرستان که بزرگ‌ترین سد جزیره می‌شود غفلت کرد. به دلیل وسعت زیادی که این سد دارد سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از آن به این منطقه می‌آیند. به خصوص در فصل‌های زمستان و بهار این مکان در خوش آب و هواترین حالت خود می‌باشد. برای دسترسی به آن کافی است به ابتدای بلوار ساحلی خلیج فارس بروید. از آنجا تابلو سد نمایان است. پس اگر به جزیره قشم سفر کردید هرگز بازدید از بزرگ‌ترین سد جزیره را از دست ندهید.

 

معرفی ۳ اقامتگاه بوم‌گردی جزیره قشم

سد خالصی دیرستان

۱۸ خرداد ۱۳۹۹

نظرات کاربران