معرفی روستای گیاهدان قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
معرفی روستای گیاهدان قشم

جزیره قشم یکی از آن مقاصد پرطرفدار جنوب ایران در کرانه‌های خلیج فارس است که در همه سال میزبان گردشگران ایرانی و خارجی می‌شود. البته این جزیره تابستان‌ها خیلی گرم، و پاییز و زمستان برای سفر عالی است اما به خاطر تعطیلات تابستانی حتی در اوج گرما هم پر از مسافر می‌شود. حالا تور قشم چه چیزهایی دارد که اینهمه محبوب است؟ قشم جزیره‌ای تلفیقی از فرهنگ و سنت، تاریخ، زیبایی‌های طبیعی و عجایب شگفت انگیز را در کنار امکانات توریستی و فرصت‌های خرید استثنائی ارائه می‌دهد. احتمالا این کوتاه‌ترین و بهترین توصیف از قشم باشد؛ اما با هم این همه اش نیست. روستاهای دیدنی قشم هنوز زندگی سنتی کهنش را حفظ کند و محل گردش مسافران این جزیره است.

 

درباره روستای گیاهدان قشم

ما قبلا مفصل درباره بهترین فعالیت‌های تور قشم و جاهای دیدنی آن صحبت کرده‌ایم اما امروز و در این مقاله می‌خواهیم به معرفی یکی از روستاهای کوچک و سنتی آن به اسم گیاهدان قشم بپردازیم.

روستای گیاهدان از توابع بخش مرکزی شهرستان قشم در استان هرمزگان است که بیشتر افرادی که برای خرید لوازم برقی به این جزیره رفته‌اند آن را در طول مسیر شناخته و دیده‌اند؛ اما به طور کلی کم‌تر توریستی دربارخ این روستا اطلاعات دار در صورتی روستای گیاهدان قشم میزبان دو اثر ثبت میراث جهانی است! این روستا که در دهستان حومه قرار دارد بر اساس سرشماری سال ۱۴۰۰ جمعیتی ۷۹۵۸ نفره دارد. همچنین اشاره کنیم که گیاهدان قشم دارای منظره‌ای فوق‌العاده زیبا و چشمگیر با فرصت‌های بی‌نظیری برای عکاسی است. همین‌طور که در مسیر پیش می‌روید در ابتدا نهر دست کن پرتغالی‌ها و بعد از آن سد درهاش و طبیعت بی‌نظیر اطرافش توجه شما را به خودش جلب خواهد کرد. اگر از روستا تنها ۱۰ دقیقه برانید به سد درهاش می‌رسید و با ۱۵ دقیقه دیگر می‌توانید به مناظر بکر و جذاب کوهستانی دسترسی داشته باشید که کادرهای زیبایی برای عکاسی تقدیم شما می‌کنند.

 

سفر به جزیره قشم در فصول مختلف سال

آداب و رسوم مردم روستای گیاهدان قشم

همانطور که گفتیم این منطقه دارای تاریخی کهن و طولانی است و حتی دو اثر تاریخی میراث جهانی هم دارد! بنابراین مردم آن هم دارای فرهنگ و رسوماتی بسیار کهن هستند و اگرچه این روزها پای مسافران زیادی به این روستا باز شده همچنان سنتشان را حفظ کرده‌اند.

  • مراسم قبله دعا یا نماز باران روستای گیاهدان قشم

این مراسم که به شدت کهن است و در قبایل سراسر دنیا نمونه‌هایی از این مراسم‌ها انجام می‌شده، اما این مراسم در گیاهدان قشم همچنان زنده مانده است. در واقع وقتی آب‌های چاه‌ها و برکه‌ها تمام می‌شود و هنوز خبری از بارش باران نیست امام جمعه جلو می‌افتد و با کمک موذن روستا به مردم خبر می‌دهد که برای مراسم قبله دور هم جمع شوند. طی این مراسم مردم سه روز روزه می‌گیرند و برای بارش باران دعا می‌کنند فلسفه این سنت اشاره به حیثی از پیامبر اسلام دارد که فرموده: دعای روزه‌دار مستجاب می‌شود. مردم در این مراسم به سمت محل دعا نماز می‌روند و اول آنجا خوب تمیز می‌کنند سپس همه حدود ساعت ۸ دورهم جمع می‌شوند و دو رکعت نماز به پیش نمازی امام جمعه روستا برگزار می‌کنند، سپس امام جمعه به ایراد خبطه می‌پردازد و مراسم را تمام می‌کند. این سنت ریشه‌ای بسیار کهن دارد و همه آن برمی‌گردد به اعتقادات مردم روستا و ایمانی که نزول بارش باران دارند.

 

دیدنی‌ترین جزیره‌های اطراف قشم

جاذبه‌های دیدنی روستای گیاهدان قشم

گیاهدان قشم روستایی عبوری است که اغلب افرادی که به دنبال خرید هستند از آن مسیر رد می‌شوند. این روستا، کوچک جاذبه های دیدنی جزیره قشم است و مخصوصا توریست‌های بیشتری این روزها در سفر با تور قشم از آن دیدن می‌کنند. اما جدا از مردم باصفا و مهمان نواز شما باید بدانید چه چیزهایی در اینجا برای گردش و دیدن وجود دارد.

  • سد درهاش روستای گیاهدان قشم

اگر می‌خواهید بدانید که قدمت این منطقه چقدر است و یا سد درهاش تا چه اندازه مهم و تاریخی است فقط همینقدر بدانید که درهاش در زمان مادها ساخته شده و تقریبا به اندازه شروع تمدن خاورمیانه قدمت دارد! البته وقتی از آن دیدن می‌کنید تنها با ویرانه‌هایی به جا مانده از آن روبرو می‌شوید اما اگر به قدمت و عمق تاریخی که به خودش دیده فکر کنید همه چیز در نظرتان متفاوت به نظر خواهد رسید. اگر پاییز و اوایل بهار، درست زمانی که هنوز بارندگی اتفاق میافتد ازینجا دیدن کنید نمای متفاوت و زیبایی نظر شما را خودش جلب می‌کند چرا که آب جمع شده در این سد همیشه حس و حال باطراوتی جذابی به این منظره می‌بخشد!

 

کشف ماجراجویانه غارهای جزیره قشم

منبع ۱

منبع ۲ 

۱۰ مهر ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 20 تیر 1402)

نظرات کاربران