آشنایی با روستای دولاب در جزیره قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
آشنایی با روستای دولاب در جزیره قشم

تور قشم از مقاصد گرمسیری ایران در سواحلی با ماسه‌های درخشان و آب‌های اقیانوسی است که بازدیدکنندگان زیادی را در طول سال به خود می‌بیند. این جزیره اقیانوسی در خلیج فارس از معدود مقاصد ایران با ماسه‌های روشن و شرایط توریستی است. قشم زیبایی‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد اما بیشتر مساحت آن روستایی است تا مدرن و شهرنشینی. بازدید از روستاها صحنه سنتی‌تر از قشم را به نمایش می‌گذارند و به شما فرصت تجارب فرهنگی و منحصر به فردی می‌دهند. یکی از این روستاهای کوچک که ارزش بازدید را دارد دولاب است که در ادامه بیشتر آن را معرفی می‌کنیم.

 

معرفی بندر دولاب

این روستای بندری جزو نقاط دیدنی قشم است که نامش را از چاه‌های آب شیرین گرفته است. این روستا از لحاظ تقسیم‌بندی در قسمت شهاب قشم و دهستان دولاب قرار گرفته و از شرق با سعیدو همسایه است. جالب است بدانید این روستا با جمعیت کمی بیش از ۱۲۰۰ نفر، جمعیت باسواد بسیار و افراد تحصیلکرده و دانشگاه رفته دارد.

 

هتل‌های ارزان قشم با امکانات مناسب

دولاب قشم کجاست؟

این روستای زیبا و بندری که در ۱۰۰ کیلومتری شهر قشم واقع شده بخشی از دهستان دولاب است که از شرق با روستای سرریگ، از غرب به روستای تم گس، از شمال به خلیج فارس و از جنوب به غار نمکدان قشم می‌رسد. اگرچه همانطور که پیداست فاصله قشم تا این روستا زیاد است اما این موضوع تاثیری منفی از موقعیت‌های آموزشی روستای دولاب نذاشته و جمعیت جوان آن باسواد و تحصیلکرده هستند. درصد تحصیلکرده‌ها و دانشگاه رفته‌های این روستا به قدری هست که اصلا قابل مقایسه با بیشتر نواحی روستایی نیست. با وجود جمعیت کم ساکنان اما، روستای دولاب دارای تمامی مقاطع تحصیلی از مدرسه‌های ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی برای دختران و پسران است.

مشاغل مردم در دولاب قشم

مانند هر بخش بندری قشم، این مردم هم زندگی وابسته به دریا و صیادی دارند. به علاوه از دیرباز صنعت لنج سازی با آنها عجیب بوده و کارگاه لنج سازی نیز در این روستا وجود دارد که بسیاری دیگر از افراد روستا در آن مشغول به کار هستند. جالب است بدانید دولاب روستایی بندری اما بدون اسکله است که سرمایه آن حدودا شامل ۵۰ فروند لنج ماهیگیری، قایق باری و قایق‌های دیگر می‌شود. به علاوه بخشی از درآمد این روستای توریستی از بازدید مسافران و خرید سوغاتی در قشم تامین می‌شود.

 

محبوب‌ترین رستوران‌های قشم در سال ۲۰۲۱

تنگه کریان دولاب قشم

حالا بیایید نگاهی به علت نام‌گذاری این روستا به دولاب قشم بیاندازیم. تنگه کریان یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین نقطه طبیعی قشم است که در بین کوه‌های نسبتا بلند و تاریخی قشم قرار گرفته است. قشم منطقه‌ای با قدمت تاریخی بسیار زیادی است و همیشه هم مردم آن در طول تاریخ مشکل تامین آب شیرین داشتند. به همین دلیل از گذشته مردم همیشه برای تامین آب شیرین وابسته به این تنگه بودند. البته بر کسی پوشیده نیست که بهترین زمان بازدیداز تنگه کریان درست بعد از بارندگی است اما به کل دیدن آن در مواقع دیگر هم خالی از لطف نیست. بعد از بارندگی چاله‌ها و چاه‌های این تنگه پر از آب شده و نسیمی خنک و به شدت روح نواز جریان می‌گیرد که روح و روان‌تان را جلا می‌بخشد.

مردم از قدیم نه تنها برای تامین آب شیرین به تنگه کریان وابسته بودند بلکه با ساختن تورهای سیمی حتی به صیادی هم مشغول می‌شدند. با این همه باید اشاره کنیم که تنگه زیبای کریان تنها منبع آب شیرین جزیره نبوده است. روستای دولاب به عنوان نزدیک‌ترین قسمت به تنگه دوریان نه تنها از دیرباز محل صید و روزی مردم بوده بلکه حتی نام روستا هم وابسته به تنگه کریان است.

 

بازدید از جزیره لارک در سفر به قشم

روستای دولاب، روستایی کوچک با تجارب فرهنگی جذابی است که مردم آن سبک زندگی خودشان را دارند. به عنوان تجربه‌ای کامل سعی کنید حتما از این روستا و تنگه دوریان با هم دیدن کنید و محو زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی شوید. به سمت ساحل روستا بروید و از کارگاه لنج سازی دیدن کنید. بازدید از روستای کریان یکی از بهترین کارهایی است که هر مسافری در تور قشم باید آن را در فهرست کارهای خود داشته باشد.

چه چیزهایی با خودتان ببرید؟

اگر واقعا تصمیم گرفتید از تنگه کریان دیدن کنید حتما کفش راحتی و مطمئن به پا کنید و با خودتان خوراکی و قمقمه آب ولرم ببرید تا تشنه و گرسنه نمانید. همچنین فراموش نکنید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. فضای داخلی این تنگه تو در تو ولی خنک و به شدت دلربا است.

 

گشتی در پارک ساحلی زیتون قشم

آدرس روستای دولاب: جزیره قشم، شهرستان قشم، بخش شهاب، روستای دولاب

۰۷ تیر ۱۴۰۱

نظرات کاربران