آشنایی با مکان‌های اسرار آمیز قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
آشنایی با مکان‌های اسرار آمیز قشم

قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران و یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در کشورمان است. سرزمینی رویایی و در عین حال راز آلود که به خاطر وجود برخی از مکان‌های طبیعی و تاریخی خاص، داستان‌های زیادی درباره‌اش گفته می‌شود. برخی، بخشی از آن را خانه ارواح می‌دانند و برخی روایتی از سقوط یک ستاره را پشت به پشت بازگو می‌کنند. در کنار زیبایی‌های خیره کننده‌ای که در این جزیره می‌بینید، بد نیست به مکان‌های اسرار آمیزی که امکان دیدن آن‌ها را در تور قشم دارید نیز بپردازیم.

 

دره ستارگان، اسرار آمیزترین نقطه‌ی قشم

دره ستارگان در عین زیبایی، یکی از نقاط اسرار آمیز قشم است که داستان‌های بی‌شماری از گذشته تا حالا درباره آن روایت می‌شود. این جاذبه‌ی شگلف انگیز که طی میلیون‌ها سال تغییر به این شکل در آمده است. تغییراتی که باعث شده، شرایط این محل آن‌قدر متفاوت و حیرت‌انگیز باشد که بومیان قشم از سال‌ها قبل، عقیده داشته‌اند، ستاره‌ای از آسمان سقوط کرده و آن‌جا را ساخته است و اصلا همین هم باعث شده تا به آن‌جا، دره‌ی ستارگان قشم بگویند. احتمالا شما هم وقتی برای اولین بار وارد از این مکان دیدن کنید، تماشای منظره‌ی دره ستارگان، شما را هم درگیر این گونه داستان‌های اساطیری کند.

اما همان طور که گفتیم، داستان‌ها درباره دره ستارگان به همین جا ختم نشده و چیزهای بسیار بیشتری هم درباره دره ستارگان می‌گویند و این بار این داستان‌ها به ارواح و دنیای مردگان ربط دارد. هر چند این بارو به مرور در سال‌های اخیر بین مردم قشم کم‌تر شده، اما هنوز هم هستند، کسانی که مثل مردم دهه‌های گذشته، معتقند، این دره منزلگاه ارواحی است که حضور مردم در میان دیوارهای این مکان را تاب نیاورده و شب‌ها صدایشان از میان دالان‌ها و گذرگاه‌ها به گوش می‌رسد. البته این صداها به گفته محققان، به خاطر وزش باد میان فرم خاص صخره‌های دره است اما شاید هر دو این قشر راست می‌گویند و ارواح مردگان در این مکان خانه دارند!

همین صدای باد که به شکلی متفاوت به گوش می‌رسد، قصه‌ی وجود اجنه را هم در دره ستارگان به وجود آورده است و بر همین اساس، قدیمی‌های قشم تا جای ممکن، شب به این مکان نمی‌رفتند و به گردشگران نیز پیشنهاد می‌کنند، در ساعات پایانی روز به آن‌جا نروند.اما تصویر آسمان پرستاره که از بالای صخره‌های این دره، نمایی رویایی را به وجود می‌آورد، هر روزه عده‌ی زیادی از توریست‌ها را به دره ستارگان می‌کشاند و خب گویا کسی گوشش به حرف و حدیث‌های این مکان بدهکار نیست!

 

معرفی دره شور قشم

اما محققان درباره دره ستارگان چه می‌گویند؟ جزیره قشم یک سرزمین گرم‌سیری است و رگبارهای فصلی و جریان آب، باعث شده تا به مرور این منطقه صخره‌ای دچار فرسایش شود و در نهایت طی هزاران و سال، شمایل این مکان به شکل امروزی در بیاید. نرم بودن لایه‌های بیرونی ستون‌ها و صخره‌های دره ستارگان، باعث می‌شود تا با هر بار بارندگی، تغییراتی جزیی در آن‌جا به وجود بیاید. همین تغییرات همیشگی باعث شده تا چشم‌اندازه دره به طور توامان در حال تغییر باشد و همین به زیبایی‌های دره این مکان شگفت‌انگیز، اضافه می‌کند.  با این حال، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به جای قبول این مسائل علمی، به داستان‌های جذاب بومیان درباره دره ستارگان گوش کنند!

دره ستارگان در جنوب شرقی جزیره واقع شده و شما به راحتی با گرفتن ماشین در طول تور قشم، می‌توانید به این مکان بروید. فاصله‌ی این مکان از مرکز شهر حدودا ۵ کیلومتر است که بخشی از این مسیر خاکی‌ست. از بابت دور افتاده بودن دره ستارگان نیز اصلا نگران نباشید، چون این محل یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم بوده و همیشه توریست‌های زیادی در آن‌جا حضور دارند. فراموش نکنید که برای ثبت تصاویر زیبا از این مکان، حتما تجهیزات عکاسی خود را همراه داشته باشید.

تونل‌های اسرار آمیز غار خربس در قشم

غار خربس یکی دیگر از برترین جاذبه‌های طبیعی قشم است و فاصله‌ی ۱۰ کیلومتری آن از مرکز قشم، باعث نشده تا خیلی‌ها به دیدن این حل خاص نروند. غاری که در نزدیکی روستایی به همین نام ساخته شده و یکی دیگر از نقاط اسرار آمیز در قشم زیبا به حساب می‌آمد. دهانه این غار ۲۵ متر ارتفاع دارد و اگر چه این روزها برای دسترسی به این مکان، پلکانی تعبیه شده است اما قبلا باید از مسیرهای  لغزنده به آن‌جا می‌رفتید تا بتوانید از زیبایی‌های داخل تونل‌ها دیدن کنید.

 

بهترین نقاط قشم برای عکاسی

اما داستان واقعی این دالان‌ها و تونل‌ها چیست؟ غارهای خربس به سال‌های بسیار دور بر می‌گردد و اعتقاد تاریخ‌شناسان در این است که این مکان در واقع پرستشگاهی برای آناهیتا از خدایان باستانی به حساب می‌آیمده است. آن‌ها که پیرو آیین مهرپرستی بودند برای دعا به آن‌جا می‌آمدند، البته شواهد زیادی درباره این مسئله باقی نمانده است. به طور کلی ۴ دهانه غار برای ورود به مجموعه وجود دارد و وقتی به داخل می‌روید، مجموعه‌ای در هم تنیده از غارهای تنگ و درازی را می‌بینید که در چندین بخش، از هم جدا شده و یک هزار تو را به وجود آورده‌اند.

البته فارغ از داستان‌های محلی، این غارها تمام انسان ساز نیستند و در واقع ساخت آن‌ها را باید به همکاری میان انسان و طبیعت نسبت داد. این‌غارها در دل کوه به وجود آمده بودند و مردم بی دفاع منطقه نیز برای فرار از دست غارتگران و دزدان دریایی به داخل آن‌جاها پناه می‌بردند و به مرور تغییراتی در دل غارها به وجود آمد و حفره‌ها بزرگ‌تر و شرایط کلی آن‌جا تغییر کرد. گفته‌های زیادی درباره کاربرد بعضی از این غارها وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به قرار گیری مردگان یا استخوان‌هایشان در آن‌جا اشاره کرد اما همان‌طور که گفتیم، چیزی در آن‌جا برای مطالعه باقی نمانده است.

 

راهنمای سفر ارزان به قشم

تنگه چاه‌کوه قشم

اگر فکر می‌کنید، داستان‌هایی که درباره دره ستارگان نقل می‌شود عجیب است، باید قصه‌هایی که درباره تنگه چاه‌کوه روایت می‌شرود را گوش کنید. این تنگه بسیار زیبا و شگفت‌انگیز در شمال غربی جزیره قشم و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. فاصله‌ی زیادی که تنگه چاه کوه تا مرکز قشم دارد باعث شده تا این محل، جمعیت توریست‌های کم‌تری را نسبت به برخی دیگر از جاذبه‌های طبیعی جزیره ببیند. این مکان با مرکز شهر چیزی نزدیک به ۹۰ کیلومتر فاصله دارد.

ظاهر این تنگه‌ی زیبا، آن‌قدر عجیب است که وقتی برای اولین بار از آن دیدن می‌کنید، برای مدت زیادی شما را خیره به خود نگه خواهد داشت. جایی که هر چه به داخلش بروید، به جذابیت و عجیب بودنش اضافه می‌شود. یک سازه‌ی ماسه‌سنگی نیز در همان نزدیک‌ها هست که بعضی از مردم محلی از قدیم عقیده داشتن که این مکان را اجنه ساخته‌اند و به همین دلیل، نام قلعه جن نیز برایش در نظر گرفته‌اند. وجود همین بنا و در نهایت شکل خاصی که خود تنگه دارد، باعث شده تا آن‌جا را به محل زندگی اجنه تشبیه کنند. داستانی که در ابتدا باور نکردنی به نظر می‌آید، اما حقیقت این است که با دیدن تنگه چاه‌کوه شاید شما هم به همین فکر بیفتید!

 

راهنمای ماه عسل در قشم

داستان شکل گیری این مکان نیز از نظر علمی، شبیه به دیگر مکان‌های این چنینی در قشم است. جایی که به واسطه‌ی رسوب به وجود آمده و ستون‌ها و دیواره‌های آن به خاطر بارش‌های رگباری و جریان آب تغییراتی داشته و در نهایت به شکل کنونی در آمده‌اند. البته از نظر ظاهر، تفاوت‌هایی که در بخش‌های مختلف تنگه چاهکوه دیده می‌شود، کمی با چیزی که در دره ستارگان یا جاهای این چنینی در قشم می‌بینید متفاوت است.

تنگه چاه کوه، دره ستارگان و بعضی دیگر از جاذبه‌های طبیعی آن منطقه از جزیره، همگی جزو ژئوپارک قشم محسوب می‌شوند و مکان‌هایی از این دست همگی به عنوان مناطق محافظت شده هستند. جاذبه‌هایی به این شکل باعث می‌شود تا سالانه، نه تنها هزاران هزار گردشگر داخلی، بلکه گردشگران خارجی متعددی نیز به قشم بیایند و از جاذبه‌های طبیعی آن‌جا دیدن نمایند. شاید بهتر باشد، داستان‌های ترسناک و اسرار آمیز را به آن‌ها هم بگوییم!

دیگر مکان‌های اسرار آمیز قشم

هر کدام از تنگه‌ها و دره‌های خاص قشم، داستانی پشت خود دارند. مثل تنگه عالی محمد یا کاسه سلخ که خب، فرم خاص صخره‌ها و شرایط شکل گیری این مکان‌هاست که باعث شده، داستان‌های ترسناک و اسرار آمیزی حول محورشان نقل شود. حتی گورستان‌های تاریخی نیز در دل جزیره قشم وجود دارد که قدمت آن به قرن‌ها قبل بر می‌گردد. جاهایی مثل قبرستان روستای کوشه که قدمتی آن ۱۲ قرن است یا قبرستان محله مسنی که ۵ قرن از به وجود آمدنش می‌گذرد. چند مورد دیگر از روستاهای قشم هستند که قبرستان‌های تاریخی دارند که بعضا تاریخ ساخت آن‌ها به بیش از ۱۰ قرن پیش بر می‌گردد.

 

آشنایی با روستای برکه خلف قشم

یک سری مکان‌های طبیعی هم هستند که در بطن خود، حس و حالی اسرار آمیز دارند و بد نیست از آن‌ها اسم ببریم. مثل جنگل حرا در قشم که وسعتی ۲۰۰ کیلومتری دارد و وقتی جزر اتفاق می‌افتد، ریشه‌ی درختان از دل آب بیرون زده گویی با جنگلی شناور روی آب مواجه هستید. برای رفتن به این محل، حتما باید سوار قایق‌هایی شوید که قایقرانی زبده و راه بلد آن را می‌راند. مسیرهای تو در توی این جنگل زیبای مانگرو، به گونه‌ای است که به راحتی می‌توان در آن‌جا گن شد و ساعت‌ها در میان راه‌های طولانی و تو در تو، دنبال مسیر خروج گشت. البته این محل جزو گنجینه‌های طبعی منطقه به حساب آمده و مجموعه‌ای بزرگ از پرندگان مختلف را در خود میزبانی می‌کند.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۲۰ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران