آشنایی با روستای برکه خلف قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
آشنایی با روستای برکه خلف قشم

جزیره قشم از جذاب‌ترین مقاصد جنوب ایران است که در تمام سال میزبان گردشگران کنجکاوی می‌شود که به دنبال سواحل ماسه سفید و خریدهای ارزان هستند. البته که بهترین زمان سفر به قشم در گرمای سوزان تابستان نیست اما چه کسی می‌تواند در تعطیلات تابستانی از سواحل پودری و جنگل‌های حرای قشم دوری کند؟ البته تور قشم جاذبه‌های بسیار فراوانی دارد. از بازارهای ارزان فروشی تا روستاهای متعدد سنتی، جنگل‌های حرا، جزایر کوچک و بزرگ اطراف و خیلی چیزهای دیگر! اما در اینجا قصد داریم شما را با یکی از روستاهای معروف قشم به نام روستای برکه خلف آشنا کنیم که به تمیزترین روستای ایران شناخته می‌شود.

 

درباره روستای برکه خلف قشم

همانطور که می‌دانید قشم با وجود این که یکی از معروف‌ترین جزایر جنوب ایران است و میان آب‌های اقیانوسی احاطه شده اما زمین‌های میانی آن کاملا خشک و نیمه بیابانی هستند و آب برایشان به شدت مهم و حیاتی است. یکی از این جاها که همیشه با کم آبی و مشکلات برقراری آب مواج است روستای برکه خلف است. اشاره کنیم که این روستا نام خود را از برکه آب شیرینی که متعلق به فردی با نام خلف بود به دست آورده است. اما چرا می‌گویند برکه خلف تمیزترین روستای ایران است؟ دلیلش این است که آن‌ها به تمیزی به شدت اهمیت می‌دهند و به صورت ماشین وار همیشه در حال تمیزکاری هستند و این را به عنوان وظیفه عمومی‌شان در نظر می‌گیرند. یعنی حاضرند همگی با هم مشارکت کنند و روستا را آب و جارو کنند اما اثری از هیچ آشغالی نماند و این را به عنوان سنتی از پیشینیان خود در نظر می‌گیرند و پاس می‌دارند. می‌گویند وقتی رئیس سازمان محیط زیست جزیره قصد داشت تمیزترین روستای جزیره را انتخاب کند اهالی روستا که این افتخار را حق خودشان می‌دانستند با همکاری هم نقطه به نقطه روستا را چنان آب و جارو کردند که همه جا برق می‌زد! و توانستند تمیزترین روستای قشم و حتی ایران شوند.

 

تجربه خرید در مرکز خرید ستاره قشم

روستای برکه خلف قشم کجاست؟

روستای برکه خلف قشم در دهستان سوزا واقع شده از لحاظ جغرافیایی به شدت منحصر به فرد است، زیرا نه تنها در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر قشم واقع شده بلکه هم به آب‌های خلیج همیشه فارس نزدیک است. اما نکته مهم‌تر و جذاب‌تر این که روستای برکه خلف قشم مسیر اصلی ورود به ژئو پارک قشم و دره ستارگان زیبا به حساب می‌آید که از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی جزیره قشم هستند.

درآمد مردم روستای برکه خلف قشم

مردم روستای برکه خلف قشم این روزها از راه‌های مختلفی کسب درآمد می‌کنند و خوشبختانه رونق گردشگری تور قشم بر حال و هوای آن‌ها تاثیر مثبت و چشمگیری داشته است. همانطور که گفتیم نزدیکی به دریا باعث شده تا آن‌ها بتوانند از نوعی گونه صدف کمیاب و در حال انقراض به اسم صدف لب سیاه محافظت کنند و آن را پرورش دهند. در حالی که زنان روستا نیز بیکار نمانده‌اند و پا به پای مردان در این موج گرشگری فعالیت می‌کنند. آن‌ها با درست کردن خوراکی‌های سنتی خوشمزه و صنایع دستی و سوغاتی یک طرف اقتصاد روستا را به دست گرفته‌اند، مخصوصا این که زنان روستای برکه خلف قشم دست توانایی در هنر گلابتون دوزی، یکی از هنرهای نفیس و گران قیمت دارند! بنابراین اگر می‌خواهید برای عزیزی هدیه‌ای منحصر به فرد و اصیل از صنایع دستی و سوغات قشم ببرید گلابتون دوزی باید انتخاب اول و آخر شما باشد.

 

کشف ماجراجویانه غارهای جزیره قشم

جاذبه‌های روستای برکه خلف قشم

همانطور که بالاتر اشاره کوتاهی داشتیم این روستا به قشم نزدیک است و ظرف مدت کوتاهی به شهر می‌رسید و کلی فرصت برای خرید و گردش در دسترس‌تان قرار می‌گیرد، اما اگر همچنان به محیط‌های آرام علاقه دارید بای سری به ژئو پارک قشم بزنید که خودش قسمت‌های وسیعی از طبیعت زیبای جزیره را در بر می‌گیرد که یکی آن جنگل‌های خیره کننده حرا است که می‌توانید با قایق در آن بگردید. اکوسیستم منحصر به فرد، تلفیق آب و سبزی و درختان، پرواز پرندگان بومی، مناظر فتوژنیک به شما تجربه‌ای فراموش نشدنی می‌دهد. به علاوه می‌توانید برای استراحت و قدم زنی به ساحل نزدیک روستا هم بروید و اگر به دنبال فعالیتی متفاوت‌تر بودید دره ستارگان قشم باید جایی باش که به آن می‌روید. دره‌ای مرموز که کسی درست اطلاعاتی درباره پیدایش آن ندارند اما اعتقاها براین است که برخورد شهاب سنگی که هزاران سال پیش به این منطقه اصابت کرده دره ستارگان را به این شکل درآورده است!

 

محبوب‌ترین تفریحات قشم

در نهایت چه اهل روستاگردی باشید و چه نباشید به عقیده ما روستای بلکه خلف قشم به خاطر محل قرارگیری اش در مسیر ژئو پارک قشم، همچون توفیق اجباری جایی است که گذر همه به آن می‌افتد پس بهتر است از این بازدید نهایت استفاده را ببرید.

منبع ۱

منبع ۲ 

۰۲ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران