آشنایی با روستای شیب دراز قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
آشنایی با روستای شیب دراز قشم

اگر هیچگاه با تور قشم سفر نکرده‌اید باید بدانید که این جزیره جنوبی که در حاشیه خلیج فارس واقع شده پر از جاذبه‌های دیدنی و طبیعی، فرهنگی و تاریخی و صدالبته ویژگی‌های تجاری مثل منطقه آزاد و معافی گمرکی، بازارهای خرید متعدد و خیلی چیزهای دیگر است. این جزیره خود به تنهایی می‌تواند هر گردشگری را با هر سلیقه‌ای که باشد به خود جذب کند. اگر کمی درباره این جزیره و زیبایی‌هایش تحقیق کنید به جاهایی مثل دره ستارگان، جزایر ناز، غار نمکدان، تنگه چاهکوه و موارد برجسته دیگر روبرو خواهید شد. در حالی که این جزیره جاذبه‌های کم‌تر شناخته شده‌ای مثل روستای شیب دراز هم دارد که پر از جاذبه‌های قابل توجه است.

 

مختصری درباره روستای شیب دراز

این روستا که در بخش شهاب دهستان سوزای شهرستان قشم و فاصله ۴۰ کیلومتری مرکز شهر واقع شده یکی از مهم‌ترین بنادر استان هرمزگان محسوب می‌شود. به خاطر ویژگی‌های زیستی و قدمت تاریخی ساختار منطقه در سال ۲۰۰۷ ژئوپارک قشم تاسیس شد که روستای شیب دراز را هم تحت پوشش خود گرفته است. این روستا با داشتن گونه‌های جانوری گسترده همچون انواع ماهی‌ها، میگوها، خرچنگ، ماهی مرکب و سفره ماهی، کوسه، شیر ماهی و خیلی گونه‌های دیگر در سال ۱۳۹۰ به ثبت آثار ملی ایران رسید و در حفاظت ویژه قرار گرفت.

 

راهنمای سفر ۳ روزه به قشم

چرا باید از شیب دراز دیدن کرد؟

همانطور که بالا اشاره کردیم روستای شیب دراز دارای تنوع زیستی و جانواری مختلفی است اما این فقط شامل جانوران دریایی نمی‌شود و زیستگاه پرندگان مهاجری همچون عقاب ماهی‌گیر، سلیم، کفچه نوک، سبزه قبا، فلامینگو، کاکایی و پرستوی دریایی هم هست اما آن چه که باعث شهرت و توجه به این روستا شده نوع خاک ماسه‌ای آن است که بسیار مساعدی برای زندگی و تولید مثل نوعی از لاک‌پشت‌ها با نام پوزه عقابی (Hawksbill turtle) فراهم آورده است. این لاک پشت‌ها در طول سال کیلومترها مسیر دریایی را شنا می‌کنند تا در نهایت به ساحل این روستا برسند و بتوانند لانه سازی و بعد تخم گذاری کنند. این لاک پشت‌ها به مدت دو ماه از نیمه دوم اسفند تا نیمه دوم اردیبشت میزبان لاک پشت‌های پوزه عقابی می‌شود.

متاسفانه این گونه از لاک پشت‌های دریایی به دلایل زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی زیادی در خطر انقراض قرار گرفته‌اند. اما یکی از دلایل اصلی آن شکارچیان طبیعی مثل روباه، سگ، عقاب‌ها و حتی انسان است. در بسیاری از نواحی دنیا مردم در نواحی ساحلی از تخم لاک پشت‌ها استفاده می‌کنند.

تاثیرات ژئوپارک قشم

در حالی که به دلایل زیادی این لاک پشت‌ها در خطر انقراض قرار گرفته‌اند ژئوپارک قشم با هدف محافظت از این گونه کمیاب دست به کار شده و برای تولید مثل این لاک پشت‌ها محیطی بی‌خطر و آرام را فراهم آورده است. زیرا در صورت احساس خطر آن‌ها به آب باز می‌گردند. مردم محلی نیز در این حفاظت مشارکت داشته و همچون میراث از آن‌ها مراقبت می‌کنند. لاک پشت‌هایی که به ساحل می‌آیند همگی ماده هستند زیرا نرها هرگز به ساحل نمی‌روند.بنابراین تمامی لاک پشت‌هایی که ساحل روستای شیب دراز می‌آیند با بارکد حاوی شماره علامت گذاری می‌شوند. هر لاک پشت جدید نیز از این بارکدها دریافت می‌کند. هر ماده در گودال‌هایی به عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی بین ۷۰ تا ۱۲۰ تخم می‌گذارد و سپس روی آن را کاملا می‌پوشاند.

اگرچه تعداد این تخم‌ها زیاد به نظر می‌رسد اما طبق تخمین‌ها تنها حدود ۱ درصد از این جوجه لاک پشت‌ها به سن بلوغ می‌رسند زیرا جثه بسیار ریز آن‌ها توسط انواع پرندگان دریایی و موجودات آبزی تهدید می‌شود.

 

بهترین زمان سفر به قشم برای عاشقان خرید

جاذبه‌های دیدنی روستای شیب دراز قشم

این روستا که در محوطه داخلی ژئوپارک قشم واقع شده در محاصره جاذبه‌های اصلی و بسیار دیدنی قشم واقع شده که بازدید از آن‌ها اغلب در فهرست بایدهای سفر به قشم قرار دارد که از جمله می‌توان به جنگل حرا، جزیره هنگام، جزایر ناز، و دره ستارگان قشم اشاره کرد. در واقع با رفتن به این روستا فرصت‌های گشت و گذار زیادی خواهید داشت.

سوغات روستای شیب دراز

این روستا دارای فرهنگ غنی و هنرهای دستی فراوانی است که از جمله آن‌ها می‌توان به شک‌بافی، گلابتون‌دوزی، توربافی، گلیم‌بافی، لچک سازی، تزئینات صدف و خیلی موارد متنوع دیگری اشاره کرد. خیلی از هنذهای بسیار چشم‌گیر و گران قیمت گلابتون دوزی است که با نقش و نگاری زیبا و پر زرق و برق بر روی لباس و پارچه‌های با ازش را زینت می‌بخشند. همچنین نقاشی بر روی صدف و یا لوازم تزئینی با صدف هم می‌تواند سوغاتی جذاب و خاطره انگیزی از سفر به قشم باشد.

 

هتل‌های ارزان قشم با امکانات مناسب

۲۲ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران