آشنایی با روستای سهیلی قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
آشنایی با روستای سهیلی قشم

جزیره قشم یکی از جزایر جنوبی توریستی ایران است که در تمام طول سال مخصوصا نیمه دوم که هوا خنک‌تر است میزبان گردشگران داخلی و خارجی حاشیه خلیج فارس می‌شود. جزیره قشم دارای ۳ بخش مرکزی و چند بخش و دهستان می‌شود که شهر قشم به رقم نداشتن موقعیت جغرافیایی مرکزی در جزیره، از اهمیت بالای تجاری و استراتژیکی برخوردار است. این شهر که در شرقی‌ترین قسمت جزیره قرار گرفته دارای بیش از ۶۰ روستا و دهستان است که برخی از آن‌ها به صورت بوم‌گردی مورد بازدید توریست‌ها قرار می‌گیرد و بعضی دیگر به کل نامی از آن‌ها نمی‌آید. در این مقاله شما را با روستای سهیلی آشنا می‌کنیم.

 

روستای سهیلی

روستای سهیلی یکی از بخش‌های استان هرمزگان و در جزیره زیبای قشم و در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرستان قشم و ۱۰ کیلومتری فرودگاه بین‌المللی دیرستان قشم قرار گرفته است. روستای سهیلی حدودا ۱۵۰۰ نفر جمعیت دارد و بخش حرا واقع شده احتمالا موقعیت جغرافیایی آن بر بوم‌گردی مردم تاثیر گذاشته است. این روستا در سال‌های اخیر از لحاظ گردشگری پیشرفت زیادی کرده و به خاطر به وجود آمدن ظرفیت‌ها و مشاغل مرتبط با گردشگری دچار مهاجرت معکوس شده است. آمار بی‌کاری در این روستا صفر بوده و تمامی افراد چه از مرد و زن همگی مشغول به کار هستند. سهیلی روستایی ساحلی است و مردان آن به صیادی مشغول هستند در حالی که زنان به هنرهای سنتی و زیبایی همچون گلدوزی، گلابتون دوزی و روبان دوزی مشغول هستند و صنایع دستی اعم از پاچه‌های بسیار گران‌قیمت، کیف و لباس سنتی تولید می‌کنند.

 

بازدید از روستای طبل در تور قشم

بهترین زمان سفر به روستای سهیلی

بهترین زمان سفر به این روستا دقیقا همان برنامه سفر به تور قشم است. یعنی اواخر بهار و تابستان که اوج گرما و رطوبت در قشم است گردشگری از رونق افتاده و در عوض پاییز و زمستان هترین زمان سفر به این جزیره و بازدید از روستای سهیلی است. اگرچه در تابستان قیمت اقامتگاه‌ها پایین‌تر است اما به خاطر گرمای هوا شرایط گردش در روز کمی سخت خواهد بود. با این همه بسته و بودجه‌ای و انتظاری که از گردش در طول سفر دارید بهترین زمان سفر به قشم برای هر کسی متفاوت خواهد بود.

جاذبه‌های دیدنی روستای سهیلی

جنگل‌های حرا در قشم یکی از پدیده‌های بی‌نظیر زمین شناسی و زیست طبیعی است که تنها در نقاط محدودی در سراسر زمین یافت می‌شود که یکی از آن‌ها در قشم قرار دارد. این جنگل‌ها با ریشه‌های در هم تنیده در آب‌های شور قرار گرفته‌اند و به خوبی با این شرایط وفق پیدا کرده‌اند. همچنین این درختان و مسیرهای باریک آن‌ها شرایط طندگی بری گونه‌های محلی حیوانات و پرندگان را فراهم آورده است. جنگل‌های حرا ار عجایب هفتگانه قشم بوده و در رده پربازدیدترین جاذبه‌های این جزیره قرار دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند با بازدید از حرا به دیدن روستای سهیلی بروند و یا برعکس در روستای سهیلی و اقامتگاهی بوم‌گردی اقامت کنند و به دیدن جاذبه‌های اطراف بروند.

همچنین روستای سهیلی از مناطق پست و بلند تشکیل شده و شرایط پیاده روی و گردشی متنوعی در دسترس قرار می‌دهد. این روستا از بلندی‌های کوه سموران که بلندترین نقطه روستای سهیلی محسوب می‌شود تا ساحل خلیج فارس گسترده شده و مناظر دیدنی متنوعی را برای بازدید و کاوش فراهم کرده است. افرادی که به صعود و راه‌پیمایی علاقه دارند می‌توانند در ارتفاعات کوه سموران افق گسترده‌ای از مناظر زیبا و نفسگیر شمال و جنوب دریا و جزیره هنگام را مشاهده کنند. همچنین تماشای طلوع آفتاب از این کوه یکی از کارهای بسیار جذاب و در عین حال معنوی است که می‌توانید در بازدید از این روستا انجام دهید.

 

آشنایی با روستای شیب دراز قشم

کجا اقامت کنیم؟

روستای سهیلی یکی از بخش‌های نو ظهور تور قشم است که در سال‌های اخیر توانسته توجه زیرساخت‌های گردشگری و بازدیدکنندگان را به خود معطوف کند. در حال حاضر اقامتگاه بوم‌گردی بادگیران سهیلی بهترین جا برای اقامت است اما پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک تعداد این اقامتگاه‌ها رو افزایش بگذارد.

اقامتگاه بوم‌گردی بادگیران سهیلی در سال ۱۳۹۴ برای ارائه خدمات به بازدیدکنندگان افتتاح شد. این اقامتگاه سنتی ۶ اتاق که همگی در یک صف قرار گرفته‌اند را ارائه می‌دهد. اگرچه این اتاق‌ها در مجموعه‌ای اقامتگاهی قرار گرفته‌اند اما به خاطر ارتباط بیشتر با فرهنگ زندگی مردم بومی فاقد هرگونه امکانات مدرن مثل تخت، تلویزیون، حمام و سرویس بهداشتی هستند. با این همه در محوطه شما می‌توانید از سرویس توالت فرنگی و ایرانی استفاده کنید.

 

بازدید از روستای کاسه سلخ قشم

 

۰۹ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران