بازدید از روستای طبل در تور قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
بازدید از روستای طبل در تور قشم

تور قشم از مقاصد زیبا و جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس است که سالانه بازدیدکنندگان زیادی را از داخل و کم و بیش از کشورهای حاشیه خلیج فارس به خود می‌بیند. نکته جذاب این است که قشم حتی با وجود صنعت گردشگری پویا همچنان دارای بخش‌های متعدد روستایی و سنتی است که پا برجا مانده‌اند. شما در سفر به قشم می‌توانید در کنار بازدید از بازارها و سواحل سری هم به بخش‌های روستایی بزنید. یکی از این روستاهای واقعا جذاب و همینطور مهم روستای طبل در قشم است که بسیاری از جاذبه‌های اصلی در آن و یا اطرافش قرار گرفته‌اند.

 

درباره روستای طبل قشم

این روستا در فاصله ۶۰ کیلومتری از منطقه آزاد قشم قرار گرفته و اسکله پارک ملی جنگل حرا است که به ثبت ملی رسیده. این روستا دارای زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی غنی است و مردمان آن به خوبی با فضای توریستی و مهمانان غیر بومی عادت دارند. زیرا برخی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین جاذبه‌های قشم همچون جنگل حرا در این روستا و اطراف آن قرار گرفته‌اند.

 

گردش جذاب ۴۸ ساعته در قشم

جاذبه‌های روستای طبل قشم

این روستا به دلیل قرار گرفتن بین زیبایی‌های بی‌بدیل ژئوپارک قشم چیزهای زیادی برای ارائه به شما دارد. از بام قشم و دره تندیس گرفته تا جزایر ناز، جزیره نگین و زمرد و مروارید، جنگل‌های حرا و خیلی چیزهای دیگری را برای کاوش در این منطقه در دسترس خواهید داشت که به اختصار به معرفی چندتایی از آن‌ها می‌پردازیم.

 

جنگل حرا: این جنگل روی آب شور که از آن در تنها ۱۱ ذخیره طبیعی وجود دارد یکی از میراث‌های طبیعی بسیار ارزشمند ایران است که در جزیره قشم واقع شده است. این جنگل زمان جذر از آب بیرون آمده و وقتی زمان مد فرا می‌‌رسد ریشه‌های جنگل در آب شور اقیانوسی فرو می‌رود و منظره‌ای به شدت زیبا و دیدنی به وجود می‌آورد. درختان جنگل حرا قشم ریشه‌های مقاومی دارد که توانسته برای دوره‌های متمادی در آب شور خود را سازگار کند. این جنگل در سال ۱۳۵۱ به منطقه حفاظت شده حرا تبدیل شد و در سال ۱۳۵۴ با مساحت ۸۲,۳۶۰ هکتار رسما به پارک ملی حرا تبدیل شد و در نهایت در سال ۱۳۵۶ به ثبت میراث جهانی یونسکو درآمد. شما می‌توانید با قایق سواری جذابی وارد این جنگل شده و از اکوسیستم جالب و حیوانات ساکن آن دیدن کنید.

تنگه چاهکوه: این دره که در فصله ۷۰ کیلومتری قشم واقع شده به عنوان یکی از عجایب هفتگانه در نظر گرفته می‌شود که با ستون‌ها و تشکیلات عجیب سنگی پر شده است. تنگه چاهکوه قشم دارای صخره‌های بلند و مسیرهای عبوری باریکی بوده که باعث می‌شود نور در روز به داخل نرسد، در عوض در حوضچه‌های کم عمق کف تنگه آب‌های جاری ذخیره می‌شوند که برای مردم دارای تقدس خاصی بوده و برای رفع انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

معرفی هتل ۴ ستاره آوینا قشم

غار نمکی: این غار در فاصله ۹۰ کیلومتری قشم قرار دارد و طولانی‌ترین غار نمکی جهان شناخته می‌شود. غار نمکی قشم با قدمتی حدودا ۵۰۰ ساله در دوره دیرینه‌زیستی تشکیل شده و هر لایه لایه رنگی آن ده‌ها سال قدمت دارند. به همین دلیل در حفاظت قرار داشته و نباید به آن دست بزنید.

دره تندیس: دره تندیس قشم که در مرکز این جزیره و در فاصله ۵.۵ کیلومتری روستای طبل واقع شده یکی از سایت‌های اصلی و دیدنی ژئوپارک قشم محسوب می‌شود که از جاذبه‌های اصلی قشم نیز محسوب می‌شود. به گفته محققان زمین شناس این دره بیش از ۲ میلیون سال پیش به وجود آمده و به خاطر فرسایش خاک و جریانات آبی در دوره زمین‌شناسی سنوزوئیک به این شکل درآمده است. این دره که یکی از عجایب طبیعی بی‌نظیر و کم‌تر دیده شده محسوب می‌شود به خاطر مجسمه‌های طبیعی به شکل خروس، سر گوسفند، اژدها و مرغ و خیلی مدل‌های دیگر به این نام درآمده است.

 

آشنایی با درخت چند صد ساله انجیر معابد قشم

بام قشم: بام قشم یکی دیگر از جاذبه‌های ژئوپارک قشم است که در مرکز این جزیره و در فاصله ۵.۴ کیلومتری روستای طبل و ۴.۵ کیلومتری روستای سلخ واقع شده است. وقتی به بام قشم می‌روید می‌توانید از بلندی این ناحیه زیبایی‌های فراوان اطراف را تماشا کنید. سکوت و وزش نسیمی اقیانوسی که بر صورتتان می‌وزد عمق زیبایی مناظر اطرافتان را به نهایت می‌رساند.

فرهنگ مردم روستای طبل قشم

مردم روستای طبل به زبان فارسی و گویش عربی صحبت می‌کنند البته زبان محلی آن‌ها به خاطر دوره‌های تاریخی و نفوذ فرهنگ‌های مجاور ترکیبی از فارسی، عربی، بندری، انگلیسی و حتی هندی است. در اصل پیشه مردم این روستا قایقرانی و صید ماهی است اما در سال‌های اخیر از راه خانه‌های بوم‌گردی و برگزاری آیین‌های سنتی که به جذب گردشگر می‌انجامد هم ایجاد اشتغال و درآمدزایی کرده‌اند. به علاوه غذاهای محلی روستا به شدت خوشمزه و اصیل هستند که نباید خوردن آن‌ها را از دست بدهید.

 

۱۰ هاستل و اقامتگاه‌ بومگردی جزیره قشم

۲۸ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران