بازدید از روستای کاسه سلخ قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
بازدید از روستای کاسه سلخ قشم

ایران کشوری بسیار زیبا و دیدنی است که جای جای آن چیزهایی برای کاوش و بازدید دارد. تاریخ و فرهنگ دیرینه در کنر زیبایی‌های متنوع و بی‌حد طبیعی از کشورمان مقصدی بی‌نظیر ساخته که متاسفانه خیلی از نقاط آن ناشناخته و دیده نشده باقی مانده است. تور قشم یکی از جنوبی‌ترین مقاصد توریستی و محبوب ایران چیزهای زیادی برای ارائه دارد اما بیشتر مردم جذب بازارها و سواحل نزدیک به مرکز شهر می‌شوند و باقی جاها را از قلم می‌اندازند در حالی که جزیره قشم با همان وسعت نه چندان زیادش جاهای دیدنی زیادی دارد که یکی از آن‌ها روستای کاسه سلخ است.

 

درباره روستای کاسه سلخ و موقعیت آن

روستای سلخ یکی از روستاهای بخش شهاب از توابع جزیره قشم است که هرچند از جذب توریست سهم کمی دارد اما می‌تواند بستر خوبی برای پیشرفت داشته باشد و در مجموع صنعت توریستی قشم تاثیر مثبت بگذارد. کاسه سلخ روستایی بزرگ و وسیع است که این سال‌ها تنها ۴۲ خانواده با جمعیت  ۲۲۰ نفر در آن زندگی می‌کنند. مردم این روستا زندگی ساده‌ای دارند و از آنجایی که در این منطقه خبری از پوشش گیاهی نیست کشاورزی و دامداری در آن هیچ جایی نداشته و مردم آن با ماهیگیری و فروش صنایع دستی امرار معاش می‌کنند.

کاسه سلخ از روستاهای جزیره زیبای قشم است که در فاصله ۷۵ کیلومتری مرکز قشم واقع شده و برای رسیدن به آن نیاز به سفر جاده‌ای کوتاهی است. متاسفانه همین موضوع باعث شده تا گردشگران این ماشین سواری را به جان نخرند. به همین دلیل هم هست که اسم این روستا در بیشتر سایت‌های گردشی از قلم افتاده است.

 

بازدید از دره تندیس ها در قشم

جاهای دیدنی روستای کاسه سلخ

اگرچه همانطور که در ابتدای متن گفتیم کاسه سلخ خالی از پوشش گیاهی است اما این نباید مانع شما شود تا خودتان را از دیدن این قسمت زیبای بیابانی محروم کنید. اما اگر همچنان برای رفتن به این روستا شک دارید در ادامه جاذبه‌های دیدنی آن را بررسی می‌کنیم.

کوه‌های کاسه سلخ

یکی از اصلی‌ترین و اولین چیزهایی که در کاسه سلخ توجه شما را به خودش جلب می‌کند شکل متفاوت کوه‌های آن است که ظاهری متفاوت با کوه‌هایی تا به حال دیده‌اید دارند. کوه‌های کاسه سلخ شبیه به تشکیلات صخره‌ای عجیبی هستند که بر روی کرات دیگر وجود دارند به طوری حس می‌کنید در فیلمی تخیلی یا بر روی سیاره دیگری قرار گرفته‌اید. به علاوه نزدیکی به این کوه‌ها و تماشای آن‌ها در محل حس معنوی زیادی دارد که کاملا شما را در بر گرفته و تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

 

گردشی بهاره در سفر به قشم

بام قشم

برای افرادی که به گشت زنی و کشف مناظر طبیعی علاقه دارند بام قشم نقطه‌ای دوست داشتنی خواهد بود. بام قشم بین دو روستای طبل در شمال و سلخ در جنوب قرار گرفته که نمایی دیدنی و دوست داشتنی از سواحل قشم، جنگل‌های حرا و دره ستارگان به نمایش می‌گذارد.

چشمه‌های کاسه سلخ

البته که این منطقه کوهستانی و بیابانی با ظاهری عجیب است اما چیزی که آن را جذاب‌تر می‌کند وجود چشمه‌های آبی است که در روستا و اطراف آن پراکنده شده‌اند. اگرچه این چشمه‌ها آب شیرین نیستند به همین دلیل خبری هم از پوشش گیاهی نیست. این چشمه‌ها با آب گوگردی مصرف درمانی داشته و به خاطر وجود ترکیبات معادن نفت و گاز نمی‌توان از آن‌ها برای مصارف کشاورزی و روزانه مصرف ندارد اما افرادی که با تحقیق به دنبال چشمه‌های آب درمانی هستند راهشان را به سمت این روستا پیدا می‌کنند.

 

راهنمای اجاره ماشین در قشم

غار نمکی کاسه سلخ

غار نمکی سلخ که به غار نمکی قشم شناخته می‌شود یکی از جاذبه‌های اصلی و شناخته شده قشم است که شهرتی جهانی دارد. این غار که در قسمت جنوب غربی جزیره واقع شده عمیق‌ترین غار دنیا با ۱۰۰ متر عمق است که در نور روز شما می‌توانید فقط ۲۰ متر از آن را ببینید. برای ماجراجوهای دنبال هیجان این غار یکی از جاذبه‌های غیر قابل چشم‌پوشی قشم است.

فرهنگ مردم روستای کاسه سلخ

مردم این روستا از راه صیادی امرار معاش می‌کنند به همین دلیل اوایل تابستان برای حمایت از آبزیان از صید و پخت غذاهای دریایی پرهیز می‌کنند. همچنین این روستا دارای حس و حال شادی بوده و در تمام طول سال جشن‌های زیادی را برگزار می‌کنند که اگر در بخش گردشگری توجه بیشتری به آن‌ها شود می‌تواند زمینه خوبی برای جذب گردشگر داشته باشد. آن‌ها جشن‌هایی مثل تیرگان، نوروز و رفع بیماری و ده‌ها جشن دیگر را به سبک خودشان و با موسیقی و آواز برگزار می‌کنند که خیلی‌ها معتقدند فرهنگ این مردم شباهت زیادی به هندی‌ها دارد.

و در آخر برای اینکه به سلخ برسید باید از جاده شهرک گورزین به سمت روستای طبل بروید، از طبل بگذرید تا سلخ را در پشت آن پیدا کنید.

۱۱ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران