معرفی روستای طبل در قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
معرفی روستای طبل در قشم

قشم به عنوان یکی از محبوب‌ترین جزیره‌های خلیج فارس که هر چند بار که با تور قشم به این شهر سفر کنید، باز هم دلتان می‌خواهد چند روز از تعطیلات خود را به این جزیره اختصاص دهید تا روستاها و جاذبه‌های جدیدی را ببینید. گشت و گذار و تفریح در این جزیره بزرگ تمامی ندارد. هر چقدر که دلتان بخواهد می‌توانید در قشم خوش بگذرانید. چرا که این جزیره پر است از مناظر طبیعی، تاریخی، گردشگری و مراکز تفریحی و خرید که برای هر شخصی در هر سنی جاذبه‌های مختص به خود را دارد.


درباره روستای طبل

این روستای تاریخی در بزرگ‌ترین جزیره گردشگری ایران، در میان آب‌های خلیج فارس واقع شده است که با فاصله‌ای در حدود ۶۲ کیلومتر از شهر قشم قرار گرفته و جمعیت تقریبی آن برابر با چهار هزار نفر می‌باشد. طبل یکی از روستاهای بخش شهاب شهرستان قشم به شمار می‌رود. شغل بیشتر مردان این روستا صیادی و دریانوردی است و مردم مهربانی دارند. به این دلیل که روستای طبل در ارتفاع بیشتری از مناطق اطراف خود قرار گرفته، می‌توانید مناظر بسیار زیبایی را ببینید.

 

گشت و گذار در روستای لافت قشم

زبان و گویش مردم روستای طبل

گویش محلی مردم روستای طبل مشابه روستاهای دیگر جزیره قشم به علت مسافرت شیخ‌ها و دریانوردان هندوستانی، از زبان عربی و هندی تاثیر گرفته و در واقع می‌توان گفت زبان محلی مردمان روستاهای جزیره قشم، زبان فارسی آمیخته‌ از واژه‌های عربی، هندی و انگلیسی است.

لباس و پوشش روستای طبل

لباس‌های سنتی مردم هرمزگان یکی از زیباترین لباس‌های محلی کشورمان است. پوشش بیشتر مردان روستای طبل، دشداشه و عمامه سفید و لباس‌های زنان این روستا برگرفته ازپوشش سنتی بندری به همراه روسری‌های لیو یا عری و برقع یا روبند است. اگر از دیدن و پوشیدن لباس‌های این قشر از مردم هرمزگان لذت می‌برید، می‌توانید از یکی از آنها را از بازارهای سنتی قشم خریداری کرده و در این جزیره بپوشید و سپس با خود به یادگار ببرید.

جاذبه‌های گردشگری روستای طبل

جزیره قشم پر از جاذبه‌های دیدنی است. بخشی از آنها، در نزدیکی روستای طبل هستند که در صورتی که قصد کنید شب را در این روستا بگذرانید و یا برای گردش به اینجا آمده باشید، می‌توانید یکی یکی از آن جاذبه‌ها هم دیدن کنید. این روستا به دلیل همجواری با جنگل‌های حرا در قشم، درختان مانگرو جلوه‌ای زیبا و منحصر به فرد به این منطقه بخشیده است. روستای طبل تنها اسکله گردشگری مربوط به جنگل حرا را در خود دارد که به ثبت ملی رسیده است. علاوه بر این، کوه تاریخی کلات کشتاران از امکان دیدنی و تاریخی روستای طبل محسوب می‌شود که به عصر آهن و دوران هخامنشی تعلق دارد و قدمت آن به دوران اسلامی بر می‌گردد. این کوه تاریخی در سال ۱۳۹۲ به لیست آثار ملی ایران اضافه گردید و ثبت شد. بام قشم با ارتفاع ۲۲۰ متر با زیبایی بسیار از دیگر جاذبه‌های بصری این روستا به شمار می‌رود که از گسل‌های زاگرس جنوبی ایجاد و با طبیعت بکر حیات وحش منطقه، گردشگران ماجراجوی زیادی را به خود جذب می‌کند. دره تندیس‌ها در جنوب روستای طبل از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی جزیره قشم به حساب می‌آید که در بخش جنوبی جنگل‌های حرا قرار گرفته و طبیعت بسیار زیبایی دارد. این دره در حقیقت بازمانده دشتی است که زمانی به بام قشم می‌رسید که به واسطه بالا آمدگی تدریجی جزیره و عقب رفتن ساحل باعث ایجاد اشکال سنگی، تندیس و ستون‌های عظیم با فرم‌های عجیب شده که پس از گذشت زمان با فرسایش ساحلی چشمگیری همراه بوده و شباهت بسیاری به دره ستارگان دارد.

اقامتگاه‌های سنتی جزیره قشم

بسیاری از افراد که به جزیره قشم سفر می‌کنند، دلشان می‌خواهد در خانه‌های سنتی جنوبی اقامت کنند تا هتل‌های چند ستاره در مرکز شهر. به همین دلیل به روستاهای اطراف می روند تا در تعطیلات خود در قشم تجربه متفاوتی داشته باشند. خانه‌های بوم‌گردی در روستای طبل، گردشگران زیادی را برای بازدید از مراسم و مناسک سنتی، جنگل‌های حرا، دره‌ تندیس‌ها و بام قشم به خود جذب می‌کند. از سوی دیگر، همراه شدن بومیان منطقه با توریست‌ها و غیربومی‌ها و گشت‌های دریایی و ارائه صنایع دستی محلی از دلایل جذب شدن افراد به اقامتگاه‌های روستایی است. شما با اقامت چند شبه در اتاق‌های این خانه‌های سنتی، فضایی قدیمی را به همراه طعم لذیذ غذاهای جنوبی و غذاهای دریایی مانند ماهی کباب، هواری، قلیه ماهی، ماهی سرخ‌کرده تجربه می‌کنید و خاطره‌ای به یاد ماندنی از تماشای مناظر زیبا، موسیقی محلی، نقش حنا و خرید همچون حصیر یا هر آنچه زنان محلی با دستان خود ساخته‌اند را با خود به شهرتان می‌برید.

 

معرفی ۷ شهر و روستای معروف قشم

 

۳۰ خرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران