معرفی دره شور قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
معرفی دره شور قشم

قشم پر از جاذبه‌های دیدنی و جذابی است که توریست‌ها را در طول سفرشان گاها حیرت زده و همچنین سرگرم می‌کنند. در بین ده‌ها جاذبه دیدنی در این جزیره برخی‌ها شناخته شده‌تر و برخی دیگر هم کم‌تر نامی از آن‌ها برده می‌شود. قطعا قلعه پرتغالی‌های قشم یا جنگل‌های حرای قشم را همه به شما توصیه می‌کنند ولی کم‌تر اسمی از جایی همچون دره شور می‌آید. البته غار نمکدان که خیلی شناخته شده است و در همین دره واقع شده اما به طور کلی کم‌تر به خود این دره پرداخته می‌شود. اگر مسافر تور قشم هستید، این مقاله شما را با دره شور و گردش در آن آشنا کنیم.

 

معرفی دره شور قشم

دره شور که یکی از ۲۵ نقطه ژئوپارک قشم محسوب می‌شود در قسمت جنوبی جزیره قشم و در نزدیکی غار نمکدان قشم قرار دارد. البته بین مردم محلی دره شور را به اسم هوباد و یا تنگ مکینه می‌شناسند. اما به لطف زحمات و پیگیری مهندس بیژن دره شوری برای تحقیقات در این دره و شناسایی آن، به طور رسمی نام آن به فامیلی مهندس دره شوری تغییر پیدا کرد تا نام او یادگار بماند. از آنجایی که ژئو پارک قشم تنها ژئوپارک در خاورمیانه است از اهمیت بالایی برخوردار نیز هست. این پارک در سال ۱۳۹۷ به طور رسمی به ثبت جهانی رسید. هر کدام از این قسمت‌های این پارک دارای خاصیت و اکوسیستمی است که در طی هزاران سال به شکل امروزی‌شان درآمده‌اند.

مشخصات دره شور قشم

دره شور در قسمت جنوبی جزیره و در نزدیکی روستای سلخ، و همچنین در مرکز تاقدیس سلخ قرار دارد و به عنوان یکی از منابع سرشار گازی شناخته می‌شود. این دره که ۱۲ کیلومتر از مساحت جزیره را به تصرف خودش درآورده، به خاطر سکوتی عمیق و ژرف و صدای بادی که در حین وزش بین صخره‌هایش ایجاد می‌شود بین مردم به هوباد شناخته می‌شود و اگر بخواهیم قدمت و تاریخ این دره را توضیح دهیم و بگوییم چقدر جای ارزشمندی است، باید اشاره کنیم که قدیمی‌ترین لایه‌های رسوبی جزیره قشم به نام آهک گوری در این دره کشف است. اما جدا از قدمت و منابع این دره، از لحاظ بصری و زیبایی هم دره شور به خاطر داشتن شکل گیرا و دیدنی صخره‌هایش شدیدا جلب توجه می‌کند. تپه ماهور‌های مارنی و آهکی به همراه آبراهه‌های زیبا که بر روی دامنه خونمایی می‌کنند شما را افسون می‌کند پس آماده باشید و از قبل دوربین‌تان در کیف بگذارید و به عکسی از این بخش طبیعی ناب بروید!

دره شور در قشم از دیرباز محل زنگی و تردد انسان‌های باستانی هم بوده و این را می‌توان از سنگ نگاره‌ها و نقش و نگاری که هنوز بر تن صخره‌ها به یادگار مانده‌اند، دید. یکی دیگر از چیزهایی که مردم را به اینجا می‌کشانده وجود چندین چشمه سولفور است که بین مردم بومی برای خواص درمانی‌اش به شدت معروف بوده و افرادی که امراض پوشتی و یا ناراحتی مفاصل رنج می‌برند خودشان را به اینجا می‌رسانند.

 

راهنمای سفر ارزان به قشم

بهترین زمان بازدید و نحوه دسترسی به دره شور قشم

همانطور که همیشه اشاره می‌کنیم جزیره قشم دارای آب و هوایی شرجی و گرمسیری است و در فصل بهار و تابستان شدیدا شرجی می‌شود که گشت و گذار را در این جزیره دشوار می‌کند. اوج فصل گردشگری به تور قشم نیمه دوم سال درست زمانی است که ایران در برف و سرما فرو می‌رود و قشم همچون بهشتی معتدل خودنمایی می‌کند. در این دوره تقریبا میانگین دما به ۱۵ درجه می‌رسد که برای گشت و گذار در هوای پاک و صاف و ابری بی‌نظیر است.

دره شور در زدیکی روستای سلخ قرار دارد و در سفر به قشم کافی است خودتان را به روستای سلخ برسانید. برای رسیدن به مقصد اول به روستای طبل بروید و سپس مسیرتان را به سمت جنوب ادامه دهید تا سلخ از دور پیدا شود. بعد از آن می‌توانید پرسان پرسان مسیر دره شور و غار نمکدان را پیدا  کنید. همانطور که از اسم این منطقه پیدا است زمین آن شورزار بوده و بنابراین خبری از هیچ پوشش گیاهی نیست، همه جا تا چشم کار می‌کند صخره است. بنابراین به جاده‌ها دقیت کنید تا بدون معطلی مسیر درست را پیدا کنید.

 

هزینه سفر به قشم چقدر است؟

جاذبه‌های اطراف دره شور قشم

در بازدید از دره شور حتما سری به غار نمکدان، بزرگ‌ترین غار نمکی دنیا بزنید و سپس به تنگه چاهکوه زیبا که از دیگر جاذبه‌های ژئوپارک قشم است بزنید و در مسیر بازگشت حتما از روستای گوران دیدن کنید. پارک زیتون قشم و دره چاکاویر نیز از جاذبه‌های دیگری هستند که می‌توانند در ادامه تور دره شور روز شما را پر کنند.

 

راهنمای ماه عسل در قشم

منبع ۱

منبع ۲

۲۸ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران