معرفی قلعه نادری قشم (قلعه لافت)

جاذبه‌های گردشگری قشم
معرفی قلعه نادری قشم (قلعه لافت)

جزیره قشم یکی از معدود جزیره‌های توریستی و مشهور ایران است که همیشه توریست‌ها و بازدیدکنندگان خودش را دارد. تور قشم در مقایسه با کیش آنچنان مجلل نیست اما با داشتن جاذبه‌های طبیعی و دیدنی فراوان و فرصت‌های خریدی که ارائه می‌دهد از محبوب‌ترین مقاصد ایران محسوب می‌شود. نکته‌ای که باید بگوییم این که قشم قدمتی طولانی دارد و روزگاران سیاه و سفید زیادی را هم از سر گذرانده و دارای جاذبه‌های تاریخی دیدنی است. یکی از این جاهای تاریخی قلعه نادری است.

 

معرفی قلعه تاریخی نادری (قلعه لافت)

این قلعه که یکی از جاهای تاریخی قشم محسوب می‌شود در مرکز شهر قشم و در  جنوب روستای لافت، در قسمتی تپه‌ای واقع شده است. معماری این قلعه کمی عجیب بوده و به شکل مربعی با ۳ برج است که از هر طرف دیده می‌شود. در دوره‌های استعماری خارجی‌ها قلعه‌هایی در خلیج فارس ساخته شد اما قلعه نادری تنها قلعه‌ای است که به دست ایرانی‌ها در خلیج فارس ساخته شده که در سال ۱۳۸۱ به ثبت میراث ملی ایران رسیده است. متاسفانه بخش‌های زیادی از دیوار این قلعه از بین رفته و رسما ویرانه‌ای از آن باقی مانده است. در قسمت‌های باقی مانده ما سوراخ‌هایی در دیوارها می‌بینیم که مربوط به جای قرارگیری توپ هستند به علاوه در بخش شمال شرق قلعه هم خندق بزرگی کنده تا مانع پیش‌روی دشمن شود.  دروازه ورودی قلعه در ظلع جنوبی قرار دارد و در ساختمان قعله از ساروج و گچ استفاده شده است. همانطور که می‌دانیم ساروج سازی از صنایع مهم لافت از سالیان بسیار قدیم بوده است. مردم از همین امکانات برای ساخت قلعه استفاده کردند و گچ مورد نیاز را هم معادن بندر خمیر به بندر لافت آوردند. شیوه معماری این قلعه به ساخت و سازهای پرتغالی شباهت دارد و برای ساخت قلعه همه امکانات اندیشیده شده بود به این ترتیب برای آن یک حلقه چاه و راه‌های اضطراری خروجی هم ساخته بودند که در طی سال‌ها آوار شد.

 

معرفی سدهای تاریخی و زیبای قشم

تاریخچه قلعه نادری قشم

این قلعه تاریخی که ۲۵۰ سال قدمت دارد تنها قلعه ساخته شده به دست ایرانیان در خلیج فارس است که به دستور لطیف خان، امیرالبحر نادر شاه برای حفاظت از تنگه خوران ساخته شد تا از گزند دشمنان در امان بماند. تنگه خوران از لحاظ ارتباطی و اقتصادی چون راهی برای اتصال بندر لنگه، بندر کنگ و بندر عباس بود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. قشم در طول تاریخ روزگار مختلفی را به خود دیده که قلعه نادری هم از آن بی‌نسیب نبوده است. مثلا زمانی مسقطیان اخراج شده توسط زندیان بر جزیره تسلط داشتند و حتی دروازه‌های اصلی قلعه هم به مسقط پایتخت عمان برده شد. جالب است بدانید بخش‌های مهم قلعه همه یک به یک از بین رفتند. در زمان سلطنت رضا شاه چند توپی که جز سلاح‌های مهم قلعه بود به بندر گنگ منتقل شدند و همین چندی پیش هم وقتی بلوار ساحلی را می‌ساختند تنها توپ باقی مانده در قلعه لافت در زیر جاده مدفون شد. همچنین از ۵ برج ساخته شده ۳ برج سالم مانده است.

 

آشنایی با روستای سهیلی قشم

امروزه دور تا دور این قلعه را شهرسازی احاطه کرده و به این ترتیب قلعه در مرکز شهر و روبه روی مسجد قرار گرفته است. طبق نظر کارشناسان و باستان شناسان اگرچه این قلعه به قلعه نادری شهرت دارد اما به نظر می‌رسد قدمت آن خیلی بیش از این حرف‌ها باشد و در واقع بر روی پایه‌های قلعه‌ای به قدمت پیش از اسلام بازسازی شده است. به خاطر تخریب‌های گسترده بازدید از این قلعه مقدور نبود اما به همت سازمان میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم بازسازی و تمرمیم آن در سال ۱۳۹۰ به پایان رسید و مجددا درهای آن به روی گردشگران گشوده شد. با توجه به نورپردازی‌های جدید قلعه جلوه‌های دیدنی‌آن خیلی بهتر از سابق دیده می‌شود.

بندر لافت در فاصله ۲ کیلومتری بندرعباس تا قشم از سمت ورودی گردشگری با خودروی شخصی قرار دارد بنابراین می‌توانید قبل از رفتن به قشم اول از لافت دیدن کنید. شما می‌توانید به راحتی این قلعه را که در انتهای یک تپه در روستای لافت واقع شده پیدا کنید. اهمیت گردشگری لافت به قدری بالاست که بیشتر گردشگران تور قشم از آن بازدید می‌کنند.

چگونه به لافت بروید؟

شما می‌توانید اول به قشم بروید و بعد با یک ماشین سواری کوتاه حدود ۲۳ کیلومتر را از قشم به لافت طی کنید و یا اول به بندرعباس بروید و بعد با کشتی‌های مسافری به بندر لافت بروید.

آدرس: جزیره قشم، بندر لافت، روبروی مسجد جامع

 

بازدید از روستای طبل در تور قشم

۲۵ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران