آشنایی با مسجد برخ قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
آشنایی با مسجد برخ قشم

تور قشم گزینه‌ای فوق‌العاده مناسب برای کسانی که به دنبال سفری به یادماندنی با تفریحاتی دریایی هستند می‌باشد. چرا که جزیره زیبای قشم در کنار تفریحات متنوع و هیجان‌انگیزی که دارد این امکان را برای گردشگران فراهم می‌کند تا از جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی بسیاری دیدن کنند. از جمله دیدنی‌ترین جاذبه‌هایی که بازدید از آن را می‌توان به توریست‌های قشم پیشنهاد داد مسجد برخ قشم است. این مسجد دیدنی از جمله قدیمی‌ترین بناهای قشم به شمار می‌آید. همراه ما باشید تا شما را با این مسجد تاریخی و دیدنی آشنا کنیم.

 

مسجد برخ قشم

مسجد برخ قشم از جمله بناهای تاریخی و قدیمی و جاذبه‌های دیدنی قشم می‌رود. به طوری که گفته می‌شود برخ اولین مسجدی است که در قشم ساخته شده است. مسجد برخ توسط یکی از اشخاص با ایمان و متدینی به نام سید خواجه برخ ساخته شد. به همین دلیل امروزه این مسجد را با نام برخ می‌شناسند. طبق داستان‌هایی که نقل می‌شود مسجد برخ به همراه تمامی بناهایی که در این جزیره ساخته شده بودند در اثر زلزله‌ای ویران می‌شوند. سال‌ها بعد ناخدایی از دیار آفریقا با کشتی خود به جزیره قشم آمده و در این مکان با طوفانی وحشتناک روبرو می‌شود. این کشتی بان نذر می‌کند تا در صورتی که از این طوفان نجات یابد بنای مسجد برخ را از نو بازسازی می‌کند. این نذر او به واقعیت پیوسته و برای بازسازی این بنا دست به کار می‌شود. طبق این داستان بنایی که در حال حاضر گردشگران از آن دیدن می‌کنند در نتیجه تلاش‌های این ناخدای آفریقایی ساخته شده است.

 

تاریخچه مسجد برخ قشم

همان طور که گفته شد مسجد برخ اولین مسجدی بود که در جزیره قشم ساخته شد. تاریخ ساخت این بنا به ۲۴۴ هجری قمری برمی‌گردد. مورخین احتمال می‌دهند که در اولین سال‌‌هایی که بنادر ایران توسط مسلمانان فتح شد عمرو بن عاص دستور ساخت این مسجد را در روستایی به نام کوشه در جزیره قشم می‌دهد. این مسجد در طول تاریخ دو بار مورد بازسازی و مرمت واقع شده است. آخرین تاریخ مرمت به سال ۷۳۶ هجری قمری توسط ناخدای کشتی آفریقایی که در بالا توضیح داده شد برمی‌گردد. البته امروزه نیز بخش‌هایی از این مسجد در اثر گذر زمان و به خصوص زلزله‌ای که در سال ۸۷ در قشم رخ داد تخریب شده است. با این حال هنوز هم یکی از بهترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تاریخی است که توریست‌ها می‌توانند در جزیره قشم از آن دیدن کنند.

 

بازدید از جزیره رنگین کمانی هرمز

 

آشنایی با بخش‌های مختلف مسجد برخ قشم

مسجد برخ در روستایی به نام کوشه و در فاصله ۳۷ کیلومتری از جزیره قشم واقع شده است. محوطه اطراف این مسجد نخلستان‌ها و گورستان‌های وسیعی قرار گرفته است. طبق شواهد به دست آمده می‌توان متوجه شد که این مسجد در ابتدا در مرکز روستا قرار داشت. اما بعدها در اثر زلزله‌ای که آمد روستا به کلی از بین رفته و امروزه این مسجد در سمت شرقی روستا واقع شده است. توریست‌ها می‌توانند با وارد شدن به صحن این مسجد از مقبره شخص شیخ برخ نیز دیدن کنند. همچنین برکه‌ای در کنار مسجد قرار گرفته که می‌تواند برای برخی از توریست‌ها جذاب باشد. با وارد شدن به درون مسجد بازدیدکننده‌ها می‌توانند از محراب، گچ کاری‌های باشکوه و ظریف و بسیاری بخش‌های دیگر آن دیدن کنند. علاوه بر این موارد در مسجد برخ قشم یک لوح چوبی وجود داشت. بر روی لوح چوبی که در این مسجد قرار داده شده بود تاریخ بنا، آخرین بازسازی و انهدام آن نوشته شده است. امروزه این لوح چوبی به یکی از موزه‌های تهران منتقل شده و در آنجا نگه‌داری می‌شود.

 

راهنمای گردش یک روزه در سفر به قشم

 

طریقه بازدید از مسجد برخ قشم

تمامی توریست‌های قشم که علاقه به بازدید از این مسجد تاریخی را دارند می‌توانند از آن دیدن کنند. این مسجد در روستایی به نام کوشه قرار گرفته که از جزیره قشم در حدود ۳۷ کیلومتر فاصله دارد. بنابراین هر شخصی می‌تواند اتومبیلی را کرایه کرده و در عرض ۲۰ دقیقه به آن دسترسی پیدا کند. دستیابی به این مسجد دشواری چندانی نداشته و تمامی افراد می‌توانند مسیر این مسجد قدمی را در پیش بگیرند. از انجایی که جزیره قشم در جنوب ایران قرار گرفته و دارای آب و هوایی گرم است بهترین زمان برای بازدید از مسجد برخ فصل‌هایی به غیر از فصل تابستان است. به منظور ورود به این مسجد نیازی به تهیه بلیط نبوده و همه گردشگران می‌توانند به صورت رایگان از آن دیدن کنند.

 

معرفی بهترین جاذبه‌های طبیعی قشم

۱۲ اسفند ۱۳۹۹

نظرات کاربران