آشنایی با درخت چند صد ساله انجیر معابد قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
آشنایی با درخت چند صد ساله انجیر معابد قشم

علاوه بر سواحل نیلگون خلیج فارس تور قشم جاذبه‌های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است. یکی از قدیمی‌ترین و البته جذاب‌ترین این موارد می‌توان به درخت انجیر معابد قشم اشاره کرد. این درخت علاوه بر جنبه زیبایی و تاریخی که دارد از لحاظ معنوی نیز توانسته توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند. سالانه توریست‌های بسیاری به بازدید از این درخت کهنسال در تور قشم می‌روند. اگر شما نیز قصد سفر به جزیره قشم را دارید در این مقاله همراه ما باشید تا با این درخت منحصر به فرد بیشتر آشنا شوید. 

 

معرفی درخت انجیر معابد قشم 

درخت انجیر معابد که آن را با نام‌های درخت لول، درخت لور و درخت سبز نیز می‌شناسند یکی از اصلی‌ترین مکان‌های گردشگری در قشم است. تمامی علاقه‌مندان می‌توانند به بازدید از این درخت زیبا رفته و به صورت رایگان از آن دیدن کنند. در حالت کلی درخت‌های انجیر معابد از لحاظ معنوی در بین مردم اهمیت بالایی دارند. به طوری که بودایی‌ها از این درخت و میوه آن برای برگزاری مراسم مذهبی خود استفاده می‌کنند. 

درخت انجیر معابد در محیط‌هایی با آب و هوای گرم و مرطوب رشد می‌کند. به همین دلیل جزیره قشم نیز مکان بسیار مناسبی برای رشد این درخت بوده است. گفته می‌شود حدود ۶۰۰ سال از کاشت این درخت می‌گذرد.

 

معرفی دره ستاره‌های قشم

 

نکات لازم در مورد بازدید از درخت انجیر معابد قشم

درخت‌ها با هر نوع و اندازه‌ای که دارند همواره مورد توجه انسان‌ها بوده‌اند. حال اگر لقب مقدس بودن را از آن یک درخت کنیم اهمیت و ازرش آن چندین برابر می‌شود. درخت انجیر معابد با توجه به افسانه‌های تعریف شده و جایگاهی که در بین بودایی‌ها داشته توانسته بیشتر از سایر درخت‌ها توجه افراد را به خود جلب کند. جزیره قشم یک درخت انجیر معابد را در خود جای داده که توریست‌های بسیاری از آن دیدن می‌کنند. بر اساس گفته مورخان عمر این درخت به بیش از ۶۰۰ سال می‌رسد.

درخت انجیر معابد قشم در دوره حکومت تیموریان در روستای توریان سر از خاک بیرون آورده و هنوز هم در حال رشد کردن است. نگاه کردن به این درخت کهنسال می‌تواند یکی از زیباترین منظره‌های مربوط به تماشای درخت در طبیعت باشد. برگ این درخت شکلی مانند قلب دارد. بودایی‌ها بر این باور هستند که بودا برای اولین بار زیر این درخت وحی‌های الهی را دریافت کرده است، به همین دلیل آن را درختی مقدس می‌شناسند. 

اگر در سفر خود به جزیره قشم به دیدن درخت انجیر معابد بروید حتما متوجه گره‌های پارچه‌ای که بر شاخه‌های در هم ‌تنیده درخت وجود دارند خواهید شد. این گره‌ها به دلیل افسانه‌ها و باورهای قدیمی توسط دختران و پسران جوان برای رسیدن به معشوقه خود بر روی شاخه‌های درخت زده شده‌اند. 

 

معرفی ۳ اقامتگاه بوم‌گردی جزیره قشم

 

بهترین زمان بازدید از درخت انجیر معابد قشم

سوالی که برای علاقه‌مندان به بازدید از درخت انجیر معابد قشم ایجاد می‌شود این است که بهترین زمان برای رفتن به قشم چه موقعی است؟ از آنجا که قشم جزیره‌ای واقع در جنوب ایران است آب و هوایی گزم و شرجی دارد. همین موضوع سبب می‌شود تا روزهای خنک سال مثل فصل پاییز و زمستان برای بازدید از این درخت زیبا توصیه شود. البته این به آن معنا نیست که در فصل تابستان بازدید از درخت انجیر معابد قشم غیر ممکن است.

اگر فصل تابستان را برای سفر به قشم انتخاب کردید به همراه داشتن آب، کلاه و کرم ضد آفتاب را برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و گرمازدگی فراموش نکنید. همچنین بهتر است صبح و یا ساعات نزدیک به غروب آفتاب را برای بازدید انتخاب کنید تا از گرمای شدید هوا در امان بمانید. 

 

مسیر دستیابی به درخت انجیر معابد قشم

اگر در تور قشم قصد بازدید از درخت انجیر معابد را داشتید ابتدا باید مسیر درگهان را در پیش بگیرید. در این مسیر قبل از رسیدن به خود درگهان وارد آزاد راه خلیج فارس شوید. تابلوهای مسیر یابی در این راستا وجود دارند که شما را به سمت مقصد اصلی راهنمایی خواهند کرد. به کمک این تابلوها باید مسیر رمکان را در پیش گرفته و از روستای گیاهدان رد شوید. با ادامه ۱۰ دقیقه‌ای این مسیر وارد باغ بالا شده و از آنجا می‌توانید نشانه‌های درخت انجیر معابد را مشاهده کنید. رفتن به این مکان در هر ساعتی از شبانه روز امکان‌پذیر است و توریست‌ها بدون نیاز به تهیه بلیط ورودی می‌توانند از آن دیدن کنند.

 

۵ مرکز غواصی معروف قشم

۰۱ فروردین ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 02 تیر 1400)

نظرات کاربران