خاص‌ترین سواحل جزیره قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
خاص‌ترین سواحل جزیره قشم

بازدید از سواحل زیبای قشم مهم‌ترین دلیل گردشگران برای سفر به این جزیره است. چرا که زیبایی‌های سواحل قشم را در هیچ کدام از مقاصد داخلی ایران نمی‌توان پیدا کرد. این سواحل نه تنها با تفریحات آبی هیجان‌انگیز بلکه با چشم‌اندازهای بسیار زیبایی که دارند نیز بسیار پرطرفدار بوده و هر بازدیدکننده‌ای را شیفته خود می‌کنند. اما از آنجایی که قشم بزرگترین جزیره کشور به شمار می‌آید، سواحل متنوع بسیار زیادی را دارا می‌باشد. از همین رو انتخاب چند ساحل محدود برای گردشگران امری دشوار به حساب می‌آید. ما در این مقاله همراه شما مسافران تور قشم هستیم تا با خاص‌ترین سواحلی که می‌توانید در این جزیره بازدید کنید، آشنا شوید.

 

ساحل زیتون، قشم

ساحل زیتون قشم که به عنوان مجهز‌ترین گزینه در بین دیگر سواحل قشم شناخته می‌شود، از محبوبیت بسیار بالایی در بین گردشگران تور قشم برخوردار است. این ساحل در مقایسه با دیگر سواحل شلوغ بوده و به دلیل امکانات رفاهی که دارد به عنوان اولین گزینه تفریحی انتخاب می‌شود. در ساحل زیتون از تفریحات هیجان‌انگیز آبی قشم گرفته تا چشم‌انداز زیبا و همچنین فرصت پیاد‌ه‌روی در کنار موج‌ها تمامی انتظارات گردشگران برآورده خواهد شد. از جمله تفریحات دریایی فراهم شده در ساحل زیتون می‌توان به غواصی، جت‌اسکی، اسکی روی آب، قایق بنانا، شاتل و ... اشاره کرد. اغلب کنسرت‌ها و جنگ‌های شبانه‌ای که برای گردشگران تدارک دیده می‌شوند نیز در این ساحل برگزار شده و گردشگران با رفتن به آن تمامی انتظارات خود را از تفریحات ساحلی برآورده خواهند کرد.

همچنین این ساحل دارای پارک تفریحی دوست داشتنی نیز است که مملو از درختان نخل بوده و با آلاچیق‌های تعبیه شده در آن امکان یک پیک نیک به یادماندنی را برای مسافران فراهم می‌کند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند دوچرخه‌ای را کرایه کرده و در مسیرهای مخصوص تعبیه شده در کنار ساحل به دوچرخه‌سواری مشغول شوند. زمین بازی برای والیبال و فوتبال ساحلی از دیگر امکانات این مکان به شمار می‌روند.

آدرس: خیابان زیتون، قشم

 

ساحل سوزا، قشم

چنانچه به دنبال ساحلی دنج و آرام برای استراحت در جزیره قشم می‌گردید، ساحل سوزا بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. چرا که این ساحل اغلب آرام بوده و شلوغی ساحل زیتون را ندارد. به خصوص اگر در ساعات اولیه صبح به این مکان بروید، شیفته آرامش و سکوت وصف ناپذیر آن خواهید شد. البته در ساعات پایانی شب صدای موسیقی زنده و هیاهو گردشگران تور قشم به گوش می‌رسد که در مقایسه با ساحل زیتون آرام‌تر است. از جمله امکاناتی که در ساحل سوزا در اختیار گردشگران قرار داده می‌شود، می‌‌توان به مسیرهای پیاده‌روی، جاده مخصوص دوچرخه سواری، محل‌های مخصوص پیک نیک و ... اشاره کرد. ناگفته نماند که ساحل سوزا در فاصله ۴۰ کیلومتری از خود قشم قرار گرفته و در منطقه‌ای با همین نام واقع شده است.

 

راهنمای سفر ارزان به قشم

آدرس: فاصله ۴۰ کیلومتری از قشم، شهر سوزا

 

ساحل روستای سلخ، قشم

اگر قصد بازدید از ساحلی دست نخورده در قشم را دارید، ساحل روستای سلخ را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این ساحل که بسیاری آن را نمادی از اصالت سواحل قشم می‌دانند، دارای طبیعتی بسیار زیبا بوده و بر خلاف دیگر سواحل قشم با تفریحات آبی و پارک‌های گردشگری دستکاری نشده است. به خصوص اگر به تفریحاتی نظیر ماهیگیری و یا معاشرت با مردم محلی روستای سلخ علاقه دارید، این ساحل قطعا شما را شیفته خود خواهد کرد. از آنجایی که اغلب مردم این منطقه به شغل ماهیگیری مشغول هستند، بازار ماهی بزرگ و مفصلی در آن وجود دارد که گردشگران فرصت بازدید از این بازار را نیز خواهند داشت.

نکته بسیار جالب در خصوص این منطقه برخورداری از آداب و رسوم بسیار مشابه به مردن هندوستان و آفریقا در آن است. به عنوان مثال رسمی به نام زاردرمانی یا جزیزره‌زار در آن وجود دارد. به این صورت که با نواختن نوعی موسیقی به درمان بیماری‌ها و دور کردن انرژی‌های منفی از خود می‌پردازند. ساحل روستای سلخ در فاصله ۴۰ دقیقه‌ای از قشم قرار گرفته و دارای فضایی دنج و آرام است. علاوه بر ساحل در این روستا فرصت بازدید از غار نمکی قشم و کاسه سلخ را نیز خواهید داشت که از جاذبه‌های گردشگری قشم به شمار می‌روند.

آدرس: فاصله ۷۵ کیلومتری از قشم، روستای سلخ

 

سواحل جزایر ناز، قشم

یکی از خاص‌ترین سواحلی که در تور قشم فرصت بازدید از آن را خواهید داشت، سواحل جزایر ناز هستند. آنچه که این منطقه را منحصر به فرد و خاص کرده، وقوع جزر و مد در کنار ساحل است. به طوری در ساعات جزر این حس به گردشگران القا می‌شود که گویی بر روی آب راه می روند. در این ساعات جزیره ناز توسط یک مسیر شنی به قشم وصل می‌شود. بنابراین گردشگران می‌توانند از مسیری که ساعاتی پیش زیر آب بو عبور کرده و طوری که گویا بر روی آب راه می‌روند از آن گذر کنند.

 

راهنمای ماه عسل در قشم

آدرس: فاصله ۳۲ کیلومتری از قشم، بعد از اسکله نفت

 

ساحل نقره‌ای، قشم

اگر تنها یک ساحل خاص و بی نظیر در جزیره قشم وجود داشته باشد، آن جایی جز ساحل نقره‌ای قشم نخواهد بود. به خصوص در ساعات شب ساحل نقره‌ای منظره‌ای بسیار خاص و منحصر به فردی را برای شما به نمایش خواهد گذاشت که به احتمال زیاد نمونه آن را در جای دیگری ندیده باشید. به این صورت که شن‌های این ساحل دارای فلس‌های ماهی، کانی‌ها و مواد معدنی خاصی بوده و به همین دلیل نمایی بسیار زیبا را به تصویر می‌کشند. شن‌های این ساحل به قدری زیبا و دوست داشتنی هستند که بسیاری از گردشگران مقداری از آن‌ را به عنوان یادگاری بر می‌دارند. البته اهمیت و زیبایی این ساحل باعث شده تا امروزه به منظور حفظ و نگه‌داری از آن، محدودیت‌هایی برای بازدید از این ساحل درنظر گرفته شود. به طوری که دسترسی به آن امکان پذیر نبوده و گردشگران فرصت تماشای آن را از کشتی با کمی فاصله خواهند داشت.

آدرس: جزیره هنگام

 

ساحل روستای شیب دراز، قشم

از دیگر سواحل خاص قشم که بازدید از آن بر هر گردشگری واجب است، ساحل روستای شیب دراز قشم نام دارد. این روستا در حوالی روستای سوزا که در بالا معرفی شد قرار گرفته است. گردشگرانی که علاقه‌مند به بازدید از جزیره هنگام و همچنین روستای سوزا در سفر به قشم هستند باید از روستای شیب دراز عبور کنند. از همین رو مردم محلی شیب دراز را به عنوان واسط بین سواحل قشم می‌شناسند. هر چند که ساحل روستای شیب دراز از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است اما تنها جذابیت آن این ساحل نبوده و گردشگران فرصت کشت و گذار در طبیعت دست نخورده اطراف و همچنین بازدید از اقامتگاه‌های بومگردی جذابی را دارند. سواحل صخره‌ای این منطقه عموما دنج و آرام بوده و مکانی فوق‌العاده برای گرفتن عکس‌های زیبا در سفر به قشم هستند. چنانچه از هیاهوی مکان‌های توریستی خسته شده‌اید، ساحل روستای شیب دراز مورد پسند شما خواهد بود.

علاوه بر منطقه دنج و طبیعت زیبایی که در ساحل روستای شیب دراز شاهد آن خواهید بود، فرصت تماشای لاک‌پشت‌های پوزه عقابی نیز در این مکان وجود دارد که برای بسیاری از گردشگران جذاب خواهد بود. البته توجه داشته باشید که این لاک پشت‌ها در تمامی روزهای سال قابل مشاهده نبوده و بهترین زمان برای تماشای آن‌ها ماه‌های اسفند تا اردیبهشت است.

 

آشنایی با روستای برکه خلف قشم

آدرس: فاصله ۴۵ کیلومتری قشم

 

ساحل روستای مسن، قشم

از دیگر سواحل خاص و البته بکر و خلوتی که در تور قشم فرصت بازدید از آن را خواهید داشت، ساحل روستای مسن است. این منطقه بر خلاف دیگر سواحل قشم فضایی بسیار آرام داشته و با مردم محلی بسیار گرم و مهربان مورد پسند همه گردشگران قرار خواهد گرفت. اغلب مردم محلی این منطقه به شغل ماهیگری مشغول بوده و کار پر رونقی دارند. البته امروزه میزان صید ماهی به دلیل برخی از طرح‌های محیط زیستی و حفاظت از برخی گونه‌های دریایی کمتر شده اما باز هم به نسبت دیگر مناطق جزیره قشم ماهی‌های بسیار زیادی را می‌توانید در این ساحل از صیادان به طور مستقیم با قیمتی پایین خریداری کنید. گفته می‌شود که این ساحل به دلیل فضای بسیار آرامی که دارد، مکانی مناسب برای بازدید افراد مسن بوده و به همین دلیل با این نام شناخته می‌شود!

آدرس: فاصله ۴۵ کیلومتری قشم، ۵ کیلومتری روستای سوزا و ۶ کیلومتری روستای شیب دراز

 

ساحل روستای لافت، قشم

آخرین مورد از خاص‌ترین سواحل قشم که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، ساحل روستای لافت قشم است. به گفته بسیاری از گردشگرانی که از روستای لافت بازدید کرده‌اند، این منطقه شباهنت بسیار زیادی به یزد دارد؛ با این تفاوت که دریایی در کنار آن واقع شده است. علت این شباهت، بادگیرهایی هستند که در آن واقع شده‌اند. چرا که یزد به شهر بادگیرها معروف بوده ساخت بادگیرها در روستای لافت تداعی‌گر این شهر سنتی کشور برای توریست‌ها خواهد بود. علاوه بر آن مردم محلی روستای لافت اصالت و سبک تاریخی این منطقه را حفظ کرده و از همین رو بازدید از آن به عنوان یک بافت سنتی و باستانی در سفر به قشم در بین گردشگران محبوبیت دارد.

یکی از جالب‌ترین نکات دانستنی در مورد روستای لافت قدمت بسیار زیاد آن است. به طوری که گفته می‌شود قدمتی حتی بیشتر از خود جزیره قشم دارد. بیشتر جاذبه‌های گردشگری قشم در روستای لافت قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به جنگل‌های حرا در قشم، آثار باستانی متعدد و آب انبارهای قدیمی اشاره کرد.

 

کشف ماجراجویانه غارهای جزیره قشم

آدرس: فاصله ۶۰ کیلومتری قشم

 

منبع

 

۲۸ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران