کشف ماجراجویانه غارهای جزیره قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
کشف ماجراجویانه غارهای جزیره قشم

تور قشم یکی از بهترین انتخابی است که می‌توانید برای سفر داخلی انتخاب کنید. جزیره‌ای که همه چیز دارد. از آرامشی تمام نشدنی تا ماجراجویی هیجان‌انگیز. تفریحات آبی متنوع هم می‌تواند در هوای گرم کمی شما را خنک کند. غذاهای خوشمزه جنوبی هم منتظرند تا طعم لذیذ آنها را بچشید. در این میان اگر جزو افرادی هستید که دلتان می‌خواهد کمی ماجراجویی کنید، کشف غارهای دیدنی قشم یکی از کارهایی است که می‌توانید در مدت اقامت خود انجام دهید.

 

غارهای خربس جزیره قشم

غار خربس به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و دیدنی‌ترین غارهای جزیره قشم که قدمت آن به دوره‌ مادها می‌رسد، نزدیک‌ترین غار به شهر است. این غار که دنباله چین‌خوردگی‌های رشته کوه‌های زاگرس است، معماری مرموزی دارد. همچون جاذبه‌ مشهور دیگر کشورمان، کندوان، در استان آذربایجان شرقی، در گذشته خیلی دور به دست طبیعت در دل کوه ساخته شده و دورتادور آن را تپه‌‌های مرجانی زیبایی فرا گرفته است. دخمه‌های شبیه به غارهای خربس همچنین در کردستان، لرستان، بوشهر، اهواز و شوشتر هم وجود دارد و در سفرهایی در دل طبیعت آنها را خواهید یافت. داخل دالان‌ها و دهلیزهای این غار، سنگ‌تراش طرح‌های باستانی را کنده کاری کرده‌اند. شما به هنگام ورود از سمت راست این طرح‌ها را می‌بینید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید به خاطر خاص بودن بافت این منطقه، چندین فیلم سینمایی در اینجا ساخته شده و به معروفیت غارهای خربس افزوده است.

 

معرفی تنگه چاکاویر قشم

غارهای خربس در پانزده کیلومتری شهر قشم واقع شده و به هنگام رانندگی به سمت جاده قشم به سوی زیباترین روستاهای قشم، روستای خربس و روستای رمچاه دیده می‌شود. یک اثر کم‌بدیل معماری در صخره‌ها که تاریخ ایران را برای شما روایت می‌کند. این غارها که بر اثر گرداب و تخلیه ماسه‌ها از حفره سنگ‌ها به وجود آمده و سپس توسط انسان جایی برای سکونت شده است، میان اهالی قشم به غار خربز نیز شهرت دارد. برخی از این افراد معتقدند که این غارها در گذشته محلی برای نیایش خدای آب بوده است و آن را نیایشگاه پیروان مهرپرستی و یا پرستشگاه آناهیتا نیز می‌شناسند. این جاذبه گردشگری زیبا در استان هرمزگان، از مجموعه‌ى اتاق‌هایی تشکیل شده است که توسط راهروهاى باریکی به یکدیگر راه دارند و در نهایت به تالار مرکزى بزرگی منتهی می‌شوند. در ورودی آن نه روزنه خواهید دید و پشت این روزنه‌ها تالاری قرار گرفته است که در آن دو طاقچه‌ کوچک جاچراغی به چشم می‌خورد. این تالار که حدود ۲۵ متر مربع مساحت دارد، در گذشته محلی برای تجمع بومیان بوده است. در پایین دهانه‌ غارهای خربس نیز برکه‌ای وجود دارد که برای نگهداری آب باران از آن استفاده می‌شده و همچنان در روزهای بارانی سال پر از آب است.

داستان‌های مختلفی درباره این غار وجود دارد. برخی می‌گویند، در گذشته پرستشگاه زرتشتیان بوده است و از آن به عنوان استودان و برای نگهداری استخوان‌های مردگان استفاده می‌شده است. برخی هم معتقدند که غار خربس پناهگاه مردم بی‌دفاعی بوده که مورد حمله‌ دزدان دریایی قرار گرفته بودند. روایت‌هایی که برای تک تک جاذبه‌های دیدنی جزیره قشم وجود دارد، گردشگران را ترغیب می‌کند تا هر کدام از آنها را از نزدیک ببینند. غار خربس قشم یکی از پرطرفدارترین مکان‌های دیدنی جزیره قشم محسوب می‌شود که دسترسی آسانی دارد و از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر با پرداخت هزینه ورودی برای بازدید عموم آزاد است.

 

دیدنی‌ترین جزیره‌های اطراف قشم

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، ۱۵ کیلومتری سمت راست جاده قشم به روستای رمچاه

 

غار نمکدان جزیره قشم

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان هرمزگان گنبد نمکی جزیره قشم است که غار نمکدان نیز داخل آن قرار دارد. این گنبد که در دماغه جنوبی روستای سلخ و دماغه شمال‌ غربی باسعیدو واقع شده است، شیب بسیار زیادی دارد. گنبد نمکی قشم را می‌توان به کاخ متروک پادشاهی با عظمتی شباهت داد که به ظرافت و زیبایی معماری شده باشد. در صورتی که این پدیده طبیعی، بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین غار نمکی است که تا به امروز در جهان کشف شده است. جالب نیست؟ که چنین گوهری را در بخش جنوبی کشورمان داشته باشیم و به تماشای آن نرویم؟ اگر جزو افرادی هستید که ماجراجویی شما را سرزنده‌تر می‌کند، همین امروز برای سفر خود به قشم برنامه‌ریزی کنید. این جزیره زیبا که راه‌های دسترسی آسان و متنوعی دارد، به سادگی قابل بازدید است. کافی است تا از شهر خود یک بلیط هواپیما به فرودگاه بین‌المللی قشم بگیرید و در یکی از روستاهای مهمان‌پذیر جزیره اقامت گزینید یا با قطار به بندرعباس بروید و توسط شناورهای روی خلیج فارس به سوی قشم روانه شوید. در این صورت لازم است یکی از افراد محلی را با خود همراه کنید تا شما را به غار نمکدان ببرد. اگر هم که با ماشین خود توسط کشتی وارد این جزیره شده‌اید که کارتان راحت است. از روی نقشه و یا علایم مشخص شده بر روی جاده‌ها خود را به ۹۰ کیلومتری شهر قشم که مرکز این جزیره محسوب می‌شود و از نظر جغرافیایی در سمت راست و شرق آن واقع شده به بخش انتهایی جنوب غربی جزیره رانندگی کنید. کوه گنبد نمکی حدود ۲۳۷ متر از سطح دریا فاصله دارد و در دو کیلومتری ساحل قرار گرفته است. در نتیجه برای بازدید از این غار عظیم حتما کفش راحت، لباس مناسب غارنوردی و هدلایت به همراه داشته باشید. در داخل و عمق غار نور زیادی وجود ندارد و در صورتی که مقداری پیش بروید بدون چراغ هیچ چیز نخواهید دید. فراموش نکنید که در صورتی که فقط یک گردشگر عادی و ماجراجو هستید و مهارت و تخصص غارنوردی ندارید، بدون راهنما نروید. توجه داشته باشید که افراد عادی فقط می‌توانند تا حد مجازی که توسط متخصصین معین شده جلو بروید و شگفتی‌های این غار نمکی را ببینید.

وجود رگه‌های سفید نمک بر بدنه این کوه، مجموعه‌ای نمکی و منظره‌ای زیبا و منحصر به فرد را از دوردست‌ها نمایان می‌کند. برای رسیدن به این غار می‌توانید از سمت ساحل کمی پیاده‌روی کنید و با تنفس هوای دلپذیر دریا خود را به میان استالاکتیت‌های بلورین نمکی برسانید و با یک چراغ قوه پرنور عمق غار را بکاوید. اگر قبلا در یک غار نمکی قدم نزده باشید، شاید هوای مرطوب و نمکی غار برایتان کمی عجیب به نظر برسد. غارهای نمکی معمولا در گنبدهای واقع در مناطق گرم و کم‌بارش تشکیل می‌شوند و داخل آنها به خاطر وجود نمک هوای متفاوت‌تری دارد. داخل غار دالان‌های مختلفی وجود دارد که ارتفاع برخی از آن‌ها به بیست متر می‌رسد و حس ماجراجویی شما را زنده می‌کند. با توجه به تحقیقات انجام شده روزهای آغازین زندگی غار نمکدان جزیره قشم به ۵۷۰ میلیون سال قبل و به دوره کامبرین باز می‌گردد. از نظر زمین‌شناسی می‌توان گفت که خیلی قبل‌تر از اینکه دایناسورها بر روی زمین باشند. البته این غار نمکی، قندیل‌های جوان‌تر هم دارد. به طوری که قدمت برخی از آن‌ها به ۶ میلیون سال ‌برسد و این دقیقا زمانی است که به ‌تازگی فرایند تکامل انسان آغاز شده است.

 

سفر به جزیره قشم در فصول مختلف سال

گنبد نمکی قشم که از سنگ‌های آذرین به وجود آمده‌، ترکیبی از نمک و سنگ است. در داستان‌های بومیان این جزیره گفته می‌شود که غار نمکدان نام‌های دیگری هم دارد. در واقع آن را به غار نمک قشم و غار سه مرد برهنه هم می‌شناسند. ممکن است نام غار سه مرد برهنه را زیاد شنیده باشید اما ندانید که کجاست. اما با جستجوی کوتاهی در اینترنت به داستان جالبی خواهید رسید که سه مرد برهنه را روایت می‌کند که نامشان روی غار گذاشته شده است و این موضوع به سال‌ها قبل و زمان کشف غار برمی‌گردد. زمان که زمین‌شناسان برای نقشه‌برداری این غار تلاش می‌کردند. گفته می‌شود، سه زمین‌شناس خارجی اهل جهوری چک که می‌بایست غار نمکدان را نقشه‌برداری می‌کردند، برای پیشروی تا انتهای غار مجبور می‌شوند تا در نهرهای آب‌ نمک شنا کنند. از آنجایی که در بخش‌هایی از این غار خشکی ندارد و نهرهای آب داخلش هم با نمک اشباع شده است، نمی‌توانستند با لباس شنا کنند. چرا که بعد از مدتی به ‌خاطر نمک غلیظ لباس‌هایشان بلااستفاده می‌شد. به همین خاطر به صورت برهنه در این آب‌ها شنا کرده و به انتهای غار رسیده‌اند. این داستان سبب شده تا غار نمکدان به غار سه مرد برهنه هم شهرت بیابد.

با کمی پیاده‌روی در داخل غار، قندیل‌های نمکی زیبایی را خواهید دید که از سقف آویزان هستند. می‌توانید با آنها عکس‌های خلاقانه و زیبایی بگیرید. اما نیاز به نور چراغ‌قوه دارید. در این میان ممکن است حرکت شما و نوری که به سقف می‌اندازید، خفاش‌ها را بیدار کند و با پرواز جمعی آنها رو به رو شوید. در این صورت نترسید. آنها کاری به شما ندارند و با رادارهای پرقدرت خود با شما برخورد نخواهند کرد. شما هم اذیتشان نکنید و اجازه دهید به زندگی خود ادامه دهند. از دیگر جاذبه‌های غار نمکدان قشم، نهر آب نمک است. جالب‌ترین بخش این نهرها بخش سرخ رنگ آنهاست که بستر چشمه‌هاست. آنها از رسوبات نمک و گل اخرا که به خاک نسوز مشهور است به همراه ترکیبات دیگری چون اکسید آهن و هماتیت تشکیل شده‌اند.

نکاتی که لازم است قبل از سفرتان به داخل غار بدانید:

  • بازدید از غار نمک قشم رایگان است.
  • برای دیدن غار بدون چراغ‌قوه یا هدلایت و بدون راهنما وارد نشوید.
  • مقداری خوراکی سبک برای بعد از بازدید از غار به همراه داشته باشید. اما بطری آب را به درون غار هم ببرید. هوای آنها ممکن است باعث تشنگی شما شود. اما بطری را داخل آنجا رها نکنید و با خود به محلی که اقامت می‌کنید برگردانید تا به سطل زباله بیاندازید.
  • کوله‌بار خود را سنگین نکنید.
  • مراقب قندیل‌ها و سنگ‌های نمک باشید و به آن‌ها دست نزنید.
  • چیزی از داخل غار برندارید و به همراه نبرید.

 

محبوب‌ترین تفریحات قشم

۱۵ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران