شرایط آب و هوایی جزیره قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
شرایط آب و هوایی جزیره قشم

قشم واقع در تنگه هرمز بزرگترین و البته پرجمعیت‌ترین جزیره ایران به شمار می‌آید. این جزیره زیبا به دلیل قرار گرفتن در محدوده جنوب کشور دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. اما این کلیت کار بوده و گردشگران دوست دارند که قبل از سفر با جزئیات و شرایط آب و هوایی در فصل‌های مختلف سال نیز در این مقصد گردشگری آشنا شوند. چنانچه شما نیز در بارها در مورد لذت سفر با تور قشم شنیده‌اید اما به دنبال زمان مناسب از لحاظ دمایی برای همراه شدن با آن هستید تا پایان این مقاله ما را دنبال کنید.

 

شرایط کلی آب و هوای جزیره قشم

این که جزیره قشم دارای آب و هوای گرم و مرطوب است بر هیچ ایرانی پوشیده نیست. به طوری که شرایط غالب هوایی در این جزیره گرم بوده و اغلب روزهای سال میزان رطوبت در آن بالا است. جزیره قشم در فصل تابستان شاهد دمای ۴۶ درجه نیز می‌شود و حداقل دما در این مکان تقریبا ۱۶ درجه سانتی‌گراد است. پس می‌توان گفت که قشم تابستان‌هایی گرم و شرجی داشته و زمستان‌ها در آن معتدل و ملایم است. به طوری که در برخی مواقع حتی در زمستان نیز می‌توان با تفریحات ساحلی و آبی خود را مشغول کرد. طبق آمارهای به دست آمده از سازمان آب و هوا شناسی کشور میانگین دمای سالانه قشم تقریبا ۲۶ درجه سانتی‌گراد است. گرم‌ترین دما مربوط به مرداد ماه بوده و روزها دما به ۴۰ الی ۴۶ درجه نیز می‌رسد. در حالی که بهمن با حداقل دمای ۱۶ الی ۱۸ درجه سانتی‌گراد سردترین روزهای سال در قشم است.

 

راهنمای ماه عسل در قشم

 

شرایط آب و هوای جزیره قشم در فصل‌های مختلف سال

تا اینجا شرایط کلی آب و هوای قشم را مورد بررسی قرار دادیم. اما ایم جزیره زیبا و توریستی در هر کدام از فصل‌های سال چه دمایی دارد؟ در ادامه به بررسی تک تک فصل‌ها در جزیره قشم می‌پردازیم تا در نهایت بتوانید مناسب‌ترین زمان برای سفر به آن را از لحاظ شرایط آب و هوایی انتخاب کنید:

  • شرایط آب و هوایی قشم در فصل بهار

با فرا رسیدن فرودین همانند دیگر نقاط ایران در قشم نیز فصل بهار آغاز می‌شود. فصل بهار به دلیل تعطیلات نوروزی و البته شرایط آب و هوایی بسیار مطبوع یکی از محبوب‌ترین زمان‌ها برای سفر با تور قشم است. البته در این فصل جزیره شلوغ بوده و جاذبه‌های گردشگری آن مملو از مسافران می‌گردد. آفتاب در فصل بهار در جزیره قشم سوزناک نبوده و دمای هوا بسیار معتدل و ملایم است. البته به احتمال زیاد آب دریا سرد بوده و امکان شنا چندان وجود نداشته باشد. ناگفته نماند که با نزدیک شدن به اواخر اردیبهشت ماه تفریحات آبی و فرصت شنا در این جزیره فراهم می‌گردد.

 

بهترین هتل‌ها و ویلاهای استخردار قشم

  • شرایط آب و هوایی قشم در فصل تابستان

همان طور که گفته شد با اتمام اردیبهشت فصل تابستان در جزیره قشم عملا آغاز می‌شود. چرا که دما بالا رفته و گرمای هوا به اوج خود می‌رسد. تنها راه در امان ماندن از گرما و رطوبت هوا در فصل تابستان در این جزیره پناه بردن به مکان‌های پوشیده کولردار و همچنین آبتنی در سواحل است. تابستان در قشم طولانی بوده و از اواخر اردیبهشت تا اوایل مهر ادامه دارد.

  • شرایط آب و هوایی قشم در فصل پاییز

با فرا رسیدن روزهای میانی مهر ماه گرمای شدید و آزاردهنده قشم از بین رفته و جای خود را به روزهای مطلوب و خوش آیند آب و هوایی می‌دهد. به طوری که روز به روز از رطوبت و دمای هوا کاسته می‌شود. هوا به قدری در فصل پاییز ملایم و خوش‌آیند بوده و که حتی شب‌ها می‌تواند خنک نیز باشد. از نظر اغلب توریست‌ها بهترین زمان برای سفر با تور قشم، فصل پاییز است. چرا که به راحتی می‌توان از جاذبه‌های دیدنی قشم بازدید کرده و در عین حال دمای آب خیلی سرد نشده و هنوز قابل شنا و لذت بردن از تفریحات آبی است. البته توجه داشته باشید که به دلیل شرایط مطلوب آب و هوایی قیمت‌های رزرو تور در این فصل بالا است که قطعا ارزش پرداخت آن را خواهد داشت.

 

هزینه سفر به قشم چقدر است؟

  • شرایط آب و هوایی قشم در فصل زمستان

عملا فصلی تحت عنوان زمستان در قشم وجود ندارد. چرا که در هیچ ماهی از سال خبری از سرمای سوزناک و یا بارش برف در این جزیره نیست. چنانچه بخواهیم از لحاظ کاهش دمایی سردترین روز سال را به عنوان فصل زمستان در قشم معرفی کنیم، ماه‌های دی و بهمن با حداقل دمای ۱۶ درجه سانتی‌گراد را می‌توان نام برد. کوتاه‌ترین فصل در قشم زمستان بوده اما این به معنای هوای سردی نیست که نیاز به پوشیدن کاپشن و لباس‌های ضخیم باشد.

 

بهترین زمان سفر به قشم از لحاظ شرایط آب و هوایی

حتی با توجه به شرایط آب و هوایی نیز انتخاب بهترین زمان برای سفر با تور قشم می‌تواند متفاوت باشد. چرا که سلیقه‌ها و انتظارات از سفر متفاوت بوده و معیار تصمیم‌گیری هر شخصی متغیر است. چنانچه گرمای هوا اهمیت زیادی برای شما نداشته و به دنبال سفری ارزان برای لذت بردن از تفریحات آبی قشم باشید تابستان بهترین زمان برای شما خواهد بود. این درحالی است که فصل پاییز آب و هوای ایده‌الی در قشم داشته و در عوض هزینه‌ها بسیار بالا هستند. در زمستان احتمال اینکه از تفریحات ساحلی و آبی بی‌بهره بمانید بالا بوده و بهار به دلیل تعطیلات عید نوروز گران خواهد بود. اکنون با در نظر گرفتن تمامی موارد فوق تصمیم‌گیری با شماست!

 

محبوب‌ترین تفریحات قشم

 

منبع ۱ 

منبع ۲

۲۱ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران