جزیره و زیارتگاه شیخ اندرابی قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
جزیره و زیارتگاه شیخ اندرابی قشم

همه ما قشم را به عنوان بزرگترین جزیره ایران می‌شناسیم که جاذبه‌های طبیعی منحصر به فردی را در خود جای داده و همین سبب شده تا به یکی از توریستی‌ترین مقاصد کشور تبدیل گردد. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از ناشناخته‌ترین جنبه قشم یعنی جزیره و زیارتگاه شیخ اندرابی آشنا کنیم. این مکان دنج و آرام از جمله مکان‌هایی است که هر گردشگری باید در سفر با تور قشم بازدید از آن را در لیست برنامه‌های خود قرار دهد. چرا که دارای بافتی خاص بوده و به دلیل خالی از سکنه بودن خود فضایی بسیار دوست داشتنی را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد. پس چنانچه قصد سفر به مقصد قشم را در سر دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جزیره و زیارتگاه شیخ اندرابی قشم تا پایان این مقاله با ما باشید.

 

معرفی جزیره شیخ اندرابی قشم

شیخ اندرابی نام جزیره‌ای کوچک به مساحت ۸ هزار کیلومتر مربع در ناحیه شمالی جزیره قشم است. این جزیره ما بین بندر لافت و خمیر واقع شده و تنها با ۵ دقیقه قایق سواری قابل دسترسی است. آنچه که این جزیره را جالب‌تر می‌کند، فرو رفتن آن درون آب هنگام مد دریا است. از جمله اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این جزیره می‌توان به درختان سرسبز حرا که در یک سمت آن قرار گرفته اشاره کرد. همچنین جزیره شیخ اندرابی زیارتگاهی با همین نام را در خود جای داده که امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری قشم تبدیل شده است.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه هم اکنون این جزیره خالی از سکنه بوده و بیشتر توسط ماهیگیران و گردشگران مورد بازدید قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که جزیره شیخ اندرابی جز ژئو پارک قشم محسوب شده و از همین رو این منطقه نیز تحت نظارت و حفاظت یونسکو قرار دارد. اگر چه جزیره شیخ اندرابی به غیر از درختان انبوه حرا و زیارتگاه مقدس آن چیز دیگری برای عرضه به گردشگران ندارد اما بازدید از آن یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و جذاب‌ترین کارهایی است که می‌توانید در تور قشم انجام دهید.

 

معرفی زیارتگاه شیخ اندرابی قشم

همان طور که گفته شد جزیره کوچک شیخ اندرابی در سایه وجود زیارتگاهی با همین نام امروزه به یکی از مقاصد گردشگری مسافران در تور قشم تبدیل شده است. زیارتگاه شیخ اندرابی قشم که با نام قدمگاه اندرابی نیز شناخته می‌شود محل دفن فردی به اسم شیخ اندرابی است. این بنا نمایی سفید رنگ داشته و با گنبدی زیبا جلب توجه می‌کند. این زیارتگاه از لحاظ معنوی برای مردم منطقه اهمیت زیادی داشته و به عنوان یک مکان مقدس در بین بومیان شناخته می‌شود. به گفته اغلب بازدیدکنندگان بهترین زمان برای رفتن به جزیره شیخ اندرابی و بازدید از جنگل‌های حرا در قشم و زیارتگاه آن ساعات نزدیک به غروب خورشید است. چرا که می‌توانید به تماشای غروب خورشید نشسته و جلوه زیبای آن بر روی آب‌های نیلگون خلیج فارس لذت ببرید.

 

معرفی بهترین مراکز خرید درگهان قشم

 

نحوه دسترسی به جزیره شیخ اندرابی قشم

همان طور که گفته شد شیخ اندورابی جزیره‌ای بسیار کوچک در محدوده قشم است. به طوری که می‌توان آن را کوچکترین جزیره در آب‌های خلیج فارس نیز نامید. این جزیره از لحاظ مکانی در تنگه خوران و بین جزیره قشم، سواحل بندر پل و خمیر واقع شده است. از همین رو به منظور دسترسی به آن باید ابتدا به سمت بندر لافت رفته و از آنجا قایق موتوری را به مقصد جزیره شیخ اندرابی کرایه کنید. فاصله این جزیره تا بندر لافت تنها ۳ کیلومتر بوده و در عرض ۵ دقیقه به آن دسترسی خواهید داشت.

از آنجایی که تنها راه رفتن به جزیره شیخ اندرابی قشم از طریق قایق موتوری است، باید برنامه‌ریزی خود را طوری تنظیم کنید که در مسیر برگشت نیز به قایق دسترسی داشته باشید. اغلب گردشگران ترجیح می‌دهند تا قایقی را به صورت رفت و برگشتی کرایه کنند. به خصوص اگر قصد بازدید از این جزیره کوچک را در ساعات نزدیک به غروب خورشید دارید، حتما توصیه می شود به قایق بگویید تا به منظور برگرداندن منتظر شما بماند. نکته مهم دیگر در خصوص مسیر دستیابی به جزیره شیخ اندرابی مربوط به جزر و مد آب دریا است. از آنجایی که شیخ اندرابی وسعت کوچکی دارد با بالا آمدن سطح آب بخش اعظم آن در آب فرو می‌رود. پس برای اینکه بتوانید نهایت استفاده را از این سفر کوتاه دریایی داشته باشید بهتر است از قبل برنامه‌ریزی متناسب با جزر و مد ترتیب دهید.

 

بهترین فعالیت‌های شبانه در قشم

 

جاذبه‌های اطراف جزیره شیخ اندرابی قشم

با توجه به وسعت بسیار کوچک جزیره شیخ اندرابی نمی‌توان انتظار جاذبه‌های گردشگری متنوع و گسترده‌ای را از آن داشت. با این حال توانسته مورد توجه گردشگران قرار گرفته و آن‌ها را مجذوب خود کند. زیارتگاه شیخ اندورابی و درختان حرا از اصلی‌ترین جاذبه‌های این جزیره بوده و علاوه بر آن بخشی از ژئو پارک قشم به حساب می‌آید. از همین رو صرفا بازدید از کلیت این جزیره و داشتن سفر دریایی کوتاه به آن با تجربه‌های جالبی برای توریست‌ها همراه خواهد بود. مشاهده جزیره‌ای به کوچکی شیخ اندورابی در میان آب‌های زلال خلیج فارس خالی از لطف نبوده و هرگز از بازدید آن پشیمان نخواهید شد.

 

آشنایی با روستای شیب دراز قشم

 

منبع

۲۱ تیر ۱۴۰۲

نظرات کاربران