سفری ماجراجویانه به قشم با قطار و کشتی

جاذبه‌های گردشگری قشم
سفری ماجراجویانه به قشم با قطار و کشتی

ایران کشوری پر از رمز و راز با دیدنی‌های فراموش‌نشدنی است. در جای‌جایش می‌توان کوله‌باری از خاطره همراه کرد و به زندگی رنگ بخشید. افراد ماجراجو معمولا راه‌هایی را برای سفر کردن انتخاب می‌کنند که بتوانند تجربیات بیشتری نسبت به روزمرگی‌شان به دست بیاورند. برنامه‌ریزی برای سفر با تور قشم نیز در همین دسته قرار می‌گیرد. شما می‌توانید انواع راه‌های هیجان‌انگیز را برای رسیدن به این مقصد امتحان کنید.

 

ماجراجویی با قطار تهران بندرعباس

گردشگران بسته به نوع احوال خود گاه ساده‌ترین راه را برای رسیدن به مقصد خود یعنی پرواز به جزیره قشم را انتخاب و گاه بهترین مسیر را برای رسیدن به بزرگ‌ترین جزیره توریستی ایران را کاوش می‌کنند. در روش دوم، لازم است اگر در تهران ساکن هستید، بلیط قطار خود را به مقصد بندرعباس رزرو کنید و چمدانتان را ببندید. در صورتی که در شهرهای دیگر زندگی می‌کنید، می‌بایست خودتان را به ایستگاه راه‌آهن تهران و یا یکی دیگر از ایستگاه‌های مسیر تهران بندرعباس برسانید و در یکی از کوپه‌های چهار یا شش نفره، زمانی در حدود ۱۷ تا ۲۰ ساعت را جا خوش کنید. شما می‌توانید با خود غذا و خوراکی به همراه بیاورید و یا از وعده‌های غذایی رستوران داخل قطار سفارش دهید. این بسته به قطاری که در آن صندلی می‌خرید، متفاوت خواهد بود. برای رزرو صندلی می‌توانید به سایت‌های آنلاین فروش بلیط و یا باجه‌های بلیط‌فروشی در ایستگاه قطار مراجعه کنید.در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله سفر دریایی هیجان‌انگیز از بندرعباس به قشم نیز بزنید.

جاذبه‌های دیدنی بندرعباس

هنگامی که در ایستگاه پایانی شهر بندرعباس از قطار پیاده شدید، صدای راننده‌های تاکسی را خواهید شنید که شما را با مبلغ درخواستی به اسکله حقانی می‌رسانند. این مسیر در یک روز عادی حدود بیست دقیقه طول می‌کشد. اما ممکن است بخواهید قبل از حرکت به سمت قشم گشتی در شهر بزنید و از جاذبه‌های گردشگری آنجا دیدن کنید. در این صورت،  قبل از ظهر به بندرعباس می‌رسید و هوای مرطوب جنوب انرژی بی‌پایانی را در شما می‌دمد. حمام گله‌داری، چشمه آبگرم گنو، معبد هندوها، عمارت کلاه‌فرنگی، سواحل خلیج فارس و برکه‌های باران، کوچه‌پس‌کوچه‌ها و بازارهای محلی بندر عباس جاهایی هستند که می‌توانید از آنها بازدید کرده و سبک زندگی بندری و پوشش زیبای مردم محلی را از نزدیک ببینید.

 

بهترین نقاط قشم برای عکاسی

کشتی بندرعباس به قشم

شناور شدن بر روی آب یکی از آرام‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توانید در زندگی انجام دهید. حال اگر در زمان حرکت اتوبوس‌های دریایی از بندرعباس با آنها همراه شوید، می‌توانید به موقع به مقصد خود در جزیره قشم برسید. مبلغ بلیط این کشتی‌ها ۸۹ هزار تومن در سال ۱۴۰۱ است. لازم است که بدانید، جزیره قشم سی کیلومتر با ساحل بندرعباس فاصله دارد و این مسافت با شناورهای دریایی حدود یک ساعت طول می‌کشد. در این مدت دریای نیلگون خلیج فارس و تلالوء نور خورشید بر پهنه آبی دریا مجذوبتان خواهد کرد. برای این منظور، می‌بایست در شهر بندرعباس به سمت بندر شهید حقانی بروید و از آنجا سوار شناورها، قایق‌های تندرو و یا لنج‌ها به مقصد قشم شوید. به هر دلیلی اگر با قطار سفر نکرده و با ماشین شخصی خود تا بندرعباس آمده‌اید، می‌توانید به کمک کشتی‌های بزرگ لندینگ کرافت در بندر شهید حقانی خودروی خود را به جزیره منتقل کنید. آنها همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ شب در حال رفت و آمد به قشم هستند. بندر پل به بندر لافت در جزیره قشم و بندر شهید باهنر در بندر عباس نیز از دیگر بنادری هستند که می‌توانید از آنها برای رسیدن به قشم استفاده اما پرترددترین بندر، شهید حقانی است.

گشت و گذاری کوتاه در جزیره قشم

سفر دریایی شما پایان یافته است و در اسکله شهید ذاکری قشم پای به خشکی گذاشته‌اید. این بخش هیجان‌انگیز از سفر شما را به وجد می‌آورد تا چمدان‌هایتان را به جای امن برسانید و پس از اقامت در یکی از هتل‌های شهر یا بومگردی‌های روستایی، ماجراجویی آغاز کنید و شروع به گشت‌وگذار کنید. برای این کار لازم است برنامه‌ریزی داشته باشید و نقاط دور و نزدیک را یادداشت و اولویت‌بندی کنید تا بتوانید در طول سفر خود از همه آنها دیدن کنید. بهتر است پس از رها کردن کوله بارتان در اقامتگاه، قبل از هر چیز سری به یک رستوران عالی بزنید و از غذاهای اصیل جنوبی قشم نوش جان کنید. در رستوران‌های قشم غذاهای محلی مانند قلیه‌ماهی و یا غذاهای دریایی همچون کوسه‌ماهی، خرچنگ و میگو سفارش دهید. بی‌شک طعم لذیذ این غذاها را در هیچ کجای ایران نخواهید یافت.

 

راهنمای ماه عسل در قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم

قشم یکی از توریستی‌ترین جزایر ایران جاذبه‌های زیادی برای دیدن دارند که جای مناسبی برای دیدار گردشگران در فصل پاییز و زمستان است. این جزیره که آثار طبیعی کم‌نظیری دارد که حتما باید از آنها بازدید کرد. به عنوان مثال مشابه دره ستارگان قشم در منطقه‌ آریزونا آمریکا وجود دارد. تنگه چاهکوه یا جنگل‌های حرا، لنج‌سازی وکشتی‌سازی سنتی ، بندر لافت، جزایر ناز و جزیره هنگام مقصدی شگفت‌انگیز برای همه گردشگران در جهان است. فراموش نکنید که برای قشم‌گردی حداقل چهار روز وقت بگذارید. در این مدت هم می‌توانید در اقامتگاه‌های محلی بمانید و از معماری سنتی و بومی بناها دیدن کنید. اگر جزو افرادی هستید که هدف اصلی شما خرید است، بازار درگهان قشم یکی از بهترین گزینه‌هایتان خواهد بود. از طرفی سوغاتی‌های قشم را می‌توانید از بازار محلی قشم و مراکز خرید بزرگ قشم انتخاب کنید.

گشت و گذاری در تاریخ قشم

بندر لافت با حدود ۱۱۰ حلقه چاه و بادگیر‌های محلات قدیمی، یکی از جاهایی است که در سفر خود با تور قشم حتما باید از آن دیدن کنید. اگر چه در بازدیدتان از این بندر به گذشته سفر و تاریخ را کاوش می‌کنید، اما غروب‌های لافت را با چشم‌انداز کشتی‌های سنتی چوبی نباید به هیچ عنوان از دست داد. عکاسی یکی از سرگرمی‌هایی است که معمولا گردشگران در این منطقه انجام می‌دهند تا لحظات خاطره‌انگیز خود را ثبت کنند. در صورتی که به بندر لافت رفته‌اید، از قلعه پرتغالی‌ها در قسمت شمالی جزیره قشم و در کناره ساحل بندر لافت دیدن کنید. این قلعه، یکی از اولین مکان‌هایی است که دلتان می‌خواهد ببینید. قدمت آن به قرن شانزدهم میلادی بازمی‌گردد. قلعه در سال ۱۵۰۷ میلادی توسط دریانوردی به نام آلفونسو آلبرکرک بنا شد و پس از زمانی در حدود یک قرن در سلسله صفویان شاه عباس به پرتغالی‌ها و خلیج فارس تسلط یافت و از آن زمان تا به حال نام بندرعباس به یاد او تغییر پیدا کرده است. بازدید از این قلعه برای همه سنین می‌تواند جالب باشد. پس از یادگاری اولین دوران استعمار در ایران و کاوش گذشتگان دیدن کنید تا درس عبرتی برای نسل امروزمان شود.

 

بهترین هتل‌ها و ویلاهای استخردار قشم 

نکاتی که برای سفر از بندرعباس به قشم باید بدانید:

مواردی که لازم است در سفرتان از بندرعباس به قشم بدانید را در زیر لیست کرده‌ایم. ممکن است این نکات یک یا دو روز در برنامه‌ریزی شما اثر بگذارد و تغییرش بدهد. پس خوب به آنها توجه کنید.

  • آب و هوا و وضعیت دریا را در چند روز قبل از سفرتان چک کرده و به جزر و مد دریا دقت کنید یا از یک محلی کمک بخواهید. اگر دریا در حالت مد، پرتلاطم و طوفانی باشد، شناورهای دریایی، قایق‌ها و لندینگ کرافت‌ها در آن روز تردد نمی‌کنند. در این صورت لازم است در بندرعباس بمانید و ادامه سفر خود را به روز بعد موکول کنید. این به خاطر امنیت مسافران است.
  • در طول سفر دریایی به شما جلیقه نجات داده می‌شود و حتما باید آن را بپوشید.
  • در قایق‌ها از نشستن در مکان‌هایی که ناخدا و ملوانان کشتی‌ها آنجا را مجاز نمی‌دانند، خودداری کنید.
  • ممکن است در شرایط جوی نامساعد، حتی در صورت خرید بلیط، با کنسل شدن سفرها روبه‌رو شوید. در چنین مواقعی معمولا تمام اسکله‌ها تعطیل می‌شوند. پس قبلا لیست هتل‌های بندرعباس را چک کنید.

 

معرفی تنگه چاکاویر قشم

 

هر چه از زیبایی‌های سواحل خلیج فارس بگوییم، اغراق نکرده‌ایم. این دریای نیلگون و زیبایی که جنوب ایران را در برگرفته، آب دل‌انگیزی است که همچون گوهری بی‌نظیر می‌درخشد و گردشگران را غافلگیر و متحیر می‌کند. سفر به جزیره قشم همه لذت‌های یک مسافرت عالی و کامل را در بر دارد. با سفر به استان هرمزگان با مردم خونگرمی آشنا می‌شوید که زندگی را در مهربانی معنا کرده‌اند و با آغوش باز پذیرای گردشگران هستند. شما نیز برای استراحت یا کشف زیبایی‌های طبیعت بکر جزیره قشم می‌توانید به روستاها بروید و صبح‌ها به سمت دریا چشم باز کنید. امواج آرام خلیج فارس را تماشا کرده و از نور آفتاب لذت ببرید.

در نهایت مطمئن شوید که به نقطه نقطه این جزیره دیدنی رفته و جاذبه‌های آن را گشته‌اید. قایق‌سواری در جنگل‌های حرا در قشم محبوب‌ترین تفریح قشم، شما را به میان درختان در آب‌های دریا می‌برد. تماشای دلفین‌ها در جزیره هنگام حیرت‌زدتان می‌کند. با ماجراجویی در غار نمکدان و غار خربس به اعماق کوه‌ها رفته و شگفت‌زده می‌شوید. حتما یک روز از سفرتان را به گردش در بازار سنتی قشم اختصاص دهید تا اجناسی را به یادگار از جنوب کشورمان برای خود به یادگار بخرید و یا آن را برای خانواده به سوغات ببرید. در صورتی که علاقه‌مند به تفریحات آبی داشته باشید، این جزیره یکی از بهترین مکان‌ها برای انواع تفریح‌های هیجان‌انگیز است. می‌توانید به غواصی بروید و ماهی‌ها را تماشا کنید. از مهیج‌ترین تفریحات آبی قشم فلای بورد، قایق‌سواری، شاتل‌سواری، بنانا سواری، اسکی روی آب، اسکوتر زیردریایی، پاراسل، جت‌اسکی و پارک آبی قشم است. در زمان مناسب به جزایر ناز رفته و عکاسی کنید. شاید هم دلتان بخواهد بر روی دست و پاهایتان نقش حنا ببندید. در این صورت زنان محلی هنرشان را نشان خواهند داد.

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۰۶ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران